CE MODELE DE BĂRCI GĂSIM ÎN MARINELE ROMÂNEȘTI?

1

De la bărci mici și sportive la bărci mari și sportive, de la cruisere oceanice de peste 50 de picioare la cruisere
de buzunar de 20 de picioare, de la cele mai vechi la cele mai noi, de la cele mai celebre branduri la bărci manufacturate de către proprietar, de toate găsim în cele câteva marine din România.

Am încercat în acest material să fac o mică trecere în revistă a modelelor de bărci pe care românii le-au cumpărat. Este dificil de sistematizat riguros flota de yachturi, prin urmare pentru numărul acesta al revistei se va face o prezentare succintă, urmând ca în numerele viitoare să organizăm bărcile după producători, vârstă, performanțe etc. Unele dintre cele mai des întâlnite branduri de la noi sunt Bavaria, Beneteau First, Hanse, Jeanneau și Elan. Asta înseamnă că fiecare dintre acești producători de yachturi este prezent cu mai multe modele, de exemplu Bavaria are 31, 36, 39, 40, 42, 44, 46, 47,49 și 50 Vision. Din anumite modele, însă, se întâmplă să fie mai multe exemplare, cum este cazul Bavaria 31 sau 36, First 21.7 sau First 40.7. Până prin anul 2000 dominau de departe bărcile manufacturate. Câte una, cum era de exemplu Euxin-2, începea să semene destul de mult cu bărcile de serie, prin faptul că erau construite după planuri mai moderne și în urma unui drum făcut de obicei la Istanbul, se dotau cu anumite piese de fabrică, cum ar fi hublouri, winch-uri, timonă, greement, ancoră, instrumente de navigație.2

Apoi, ușor, ușor au început să apară bărci de șantier, culmea, mai întâi mari și noi sau aproape noi. Se păstra aparența elitist-exclusivistă a yachtingului. Bărci de serie mai mici și de bugete mai rezonabile au început să apară mai târziu, democratizarea yachtingului manifestându-se de fapt de-abia în ultimii ani. Acum, când vă pot da exemple multe de bărci mărișoare, în stare destul de bună, aduse cu mai puțin de 10.000 de euro, nu mai putem spune că prețul este un impediment pentru creșterea flotei. Lăsând trecutul la o parte și revenind la flota actuală, mi se pare interesant de observat că sunt foarte multe bărci, poate majoritatea, în intervalul 35-45 de picioare, adică bărci destul de mari. O altă trăsătură comună este orientarea către performanță. Oamenii își cumpără bărci pentru curse, unele mai vechi, cum ar fi X-99 sau First 24, iar altele cât se poate de noi, cu regate monoclasă de nivel mondial, cum ar fi First 40.7, X-35, Farr 30 sau Farr 40. Cumva, faptul că marinele românești sunt puține, că peisajul litoralului românesc este destul de monoton, a făcut ca agrementul nautic să se orienteze mai degrabă către regate decât către croazieră. Cruiserele, mai ales cele mari, sunt mai degrabă bărci-hotel, proprietarii folosindu-le pentru ei și apropiații lor ca spații de cazare pentru sezonul estival, cu câteva ieșiri de o zi de-a lungul plajelor.3

Am cunoscut anul trecut un proprietar de yacht care cumpărase un Dehler 46 Deck Salon pentru a locui pe el în Israel, la Tel Aviv. Spunea că în vreo 2 ani își amortizează investiția, la cât de mari sunt chiriile acolo, mai ales că marinele sunt amplasate aproape mereu în zonele bune ale orașelor. Aceeași abordare o întâlnim și în România. Așa că o Bavaria 49, un Hanse 540 sau un Oceanis 473 sunt adevărate apartamente plutitoare, cu 3-4 dormitoare și un salon spațios. Dacă la începutul anilor 2000 pot spune că românii nu erau cumpărători foarte avizați de bărci, cumpărând mai mult în funcție de o anumită conjunctură sau profitând de o oportunitate, în ultimii ani lucrurile s-au schimbat. Yachtmanii sunt mai documentați, mai antrenați și investesc bani în mod mult mai inteligent, mai ales când vine vorba de regate. Nu este o întâmplare, de exemplu, faptul că flota numără mai multe First 40.7 sau vedem și alte racere pur-sânge, ca Archambault A40 RC, Elan 410, Grand Soleil 42R sau Farr 40. Pe scurt, românii au început să știe ce vor de la bărcile lor. Iată mai jos o listă destul de completă cu modelele de bărci existente în România, care au participat la regate, din 2009 și până acum. Unele dintre modele, cum ar fi Bavaria 36 se pot găsi în mai multe exemplare, iar altele nu apar în listă, fie pentru că sunt manufacturate, fie pentru că nu au participat la curse. Deci numărul efectiv este mai mare decât ce apare mai jos.

Adaugati comentariu