Colecționari de lămpi vintage

Marine-Header1

Lămpile maritime învechite și farurile din turnurile de semnalizare a țărmului sunt folosite la iluminarea spațiilor interioare cu tentă industrială-șic.

Marine-Header1

Dealerul de obiecte cu design sau utilizare nautică, Larry Lannan, conduce galeria Lannan Gallery, din Boston. Printre nestematele aflate la vânzare este o lanternă Davey&Co, pe ulei/petrol, de producție britanică, mai veche de 100 ani. Acum un secol acest obiect ar fi fost utilizat pentru a lumina calea unei ambarcațiuni mici pe timp de noapte și pentru a avertiza celelalte bărci din proximitate de prezența sa. Construită din cupru și alamă, cu lentile albastre și roșii, lanterna s-a păstrat impecabil, arată ca nouă și costă 1.695 UDS.

În zilele noastre, destinația acestor corpuri de iluminat se găsește… pe uscat, multe dintre aceste obiecte fiind utilizate la interioarele contemporane. Materialele folosite, fiind preferate cele neferoase datorită faptului că nu ruginesc, capătă o patină frumoasă, în trend cu tendințele de design care merg în direcția folosirii materialelor reale cu un aspect/caracter natural. „Bronzul, alama și cuprul sunt de bază„, afirmă Pete Bowles, proprietarul Davey Lighting și al arhivei Davey&Co, obiecte de iluminat fabricate din secolul 19 și utilizate la bordul Titanicului.

Un entuziast care a folosit acest gen de lămpi la iluminarea casei sale este Philip Anstey. Fiind o locuință cu istorie îndelungată, pentru grădină a optat în favoarea unor piese din anii 1950, iar în sufragerie a decis să folosească o piesă centrală, masivă, de alamă pentru a menţine nota originală a locuinței.

Lămpile timpurii produse de câteva mărci specializate sunt considerate din ce în ce mai rare și mai valoroase: Davey, Meteorite, Eli Grifftiths & Sons, RC Murray – toate britanice, în timp ce, în Statele Unite, produsele Perko sunt considerate cele mai valoroase pe piața națională. Deoarece aceste corpuri de iluminat sunt adesea descoperite nefuncționale şi cu ştanţele de provenineţă alterate, la dezmembrări, proveniența lor nu poate fi dovedită ușor, astfel încât, orice doritor/colecționar este sfătuit să se asigure că există un însemn al producătorului, înainte de a plăti o sumă mare pe obiect. O pereche de lanterne anii 1900 marcate Meteorite și convertite pentru a funcționa cu electricitate sunt estimate la 8.812 lire sterline de către dealerul de antichități Golden & Associates din Carolina de Nord, Statele Unite. Din același loc poți cumpăra un lampadar folosit la îmbarcarea pasagerilor, din alamp cu sticlă roșie și o formă rotundă, deosebită, cu 2.575 lire sterline.

Cele mai bune exemplare, susține licitatorul Charles Miller, au fost produse între anii 1880 și 1940, datorită utilizării pentru prima dată în marină, a lentilelor Fresnel cu fascicul de lumină concentrat. Galeria Lannan posedă o lanternă de catarg din oțel și alamă (mai exact, era amplasată în vârful catargului) marca Davey, cu o dimensiune de 60 centimetri, produsă în 1924, pe care o vinde cu 2.295 USD, precum și o pereche de lămpi de babord și tribord din alamă, estimată la 3.195 USD. Specialistul Clipper Maritime Antiques, din Cornwall, Marea Britanie, vinde mai multe perechi de lămpi de babord și tribord, marca Alderson & Gyde, pentru 350-400 lire sterline perechea.

Un alt segment dinamic este cel al lămpilor de căutare și semnalizare. Trinity Marine, companie ce recuperează de pe vapoare/ambarcațiuni vechi gen SS France sau RMS Windsor Castle, are de vânzare o lanternă de căutare Royal Navy din 1950, din cabina timonierului, pentru 1.080 lire sterline, descoperită pe un şantier naval vechi. Lustruită şi impecabilă ca funcţionalitate, fără a fi convertită în obiect electric, acest lucru fiind lăsat la alegerea cumpărătorului, este interesantă pentru că oglinzile sale funcționează atât de bine, încât și o sursă mică de lumină are un impact mare.

La fel de rare și apreciate sunt și luminile/lămpile/lanternele folosite, într-un fel sau altul, la turnurile cu far. Sunt solide, grele, trainice. Lannan afirmă;„prețul acestor obiecte poate fi chiar de două ori mai mare decât al celor de pe nave. Designul curat, fără detalii inutile este exact în tendințele contemporane. Ele sunt mult mai impresionante pe viu, decât în fotografii. Nu mă aștept ca un client să returneze un produs – ele au fost proiectate să fie ultra-durabile. Mă aștept ca orice client să revină pentru a mai cumpăra ceva, pentru a-și mări colecția”.

Adaugati comentariu