Yacht Expert
Yacht Expert
 
RO   EN
 
 
 
Ce ati alege:
Cumpararea unei barci de 100.000 euro si navigarea in apele romanesti
Petrecerea vacantelor in sistem chartering
 
Facebook
 
       





 


Războiul lumilor

Computer sau plotter cartografic? Iată avantajele celor două sisteme, de altfel cele mai răspândite pentru navigație.



Personal computer-ul nu mai e o noutate la bord, ci o prezență tot mai vizibilă și apreciată. Există deja foarte multe software-uri ce folosesc capacitatea de calcul, grafica și viteza procesoarelor de PC, ce sunt în general mașini supradimensionate comparativ cu folosirea lor de către utilizatorul mediu. Iar capacitatea memoriei este aproape nelimitată, fără a trebui să se recurgă la plăci sau carduri anexe. Mai mult, în ceea ce privește cartografia, folosind proprietatea computerelor de a se lega la internet, se pot avea update- uri on-line și astfel să se aibă hărți mereu la zi cu zona în care se navighează. În special am dorit să ne concentrăm asupra folosirii PC-ului ca plotter cartografic, care este printre instrumentele electronice de bord cele mai cerute și răspândite. Un plotter cartografic, ca instrument de sine stătător, sau ca parte a unui sistem integrat, este un aparat proiectat anume pentru uz nautic și se compune din 3 părți. Un display, adică un ecran ce devine interfața grafică pe care se afișează datele cartografice, o unitate centrală impermeabilă și rezistentă la șocuri termice și mecanice și un software ce permite consultarea și organizarea datelor prezente pe memoriile cartografice și memorizarea datelor personale.

Hardware
Plotterele în general sunt de un înalt nivel tehnic, dar relativ slab în termeni de capacitate și viteză a procesorului și a versatilității utilizării. Sunt produse care folosesc la maxim posibilitățile hardware-ului propriu, proiectat să obțină rezultate notabile în termeni grafici și de viteză de afișare.

Memoriile sunt în general piese solide, fără părți în mișcare, mai puțin sensibile la inevitabilele vibrații. Aproape toate sunt proiectate pentru a fi montate pe suport sau încastrate pe console, armonizându-se cu instrumentația de bord. Toate acceptă protocolul NMEA pentru schimbul de date cu alte instrumente de bord și nu necesită o configurație anume. Mulți folosesc ecranul plotterului pentru a vizualiza date de la alte instrumente de bord cum ar fi radarul, sonda ultrason, AIS, girueta, date motoare. De partea cealaltă, la PC-uri, ținând cont de maxima versatilitate, posibilități superioare de multitasking, adică utilizarea simultană de diverse programe pentru a vizualiza și a comanda funcții și programe diverse, există posibilitatea de memorare de date aproape nelimitată și procesoare și plăci grafice capabile să accelereze de o manieră semnificativă zoomul și mișcările de translație. Sistemul nu e proiectat exclusiv pentru funcțiile furnizate de programele cartografice, iar conexiunea cu alte instrumente de bord trebuie să se facă direct prin porturi serie (GPS) sau prin rețea ethernet, ce trebuie configurată și setată în mod corect. Laptopurile moderne au însă posibilitatea de a utiliza conexiuni wireless, un sector în puternică expansiune, chiar dacă nefolosit încă îndeajuns în ceea ce privește comunicarea între senzorii și instrumentele de bord. Un alt avantaj al PC-ului este de a putea încărca hărțile de pe CD sau DVD Rom, cu capacitate mai mare decât cartușele de memorie și cu posibilitatea de a accesa internetul pentru a descărca update-urile periodice pentru hărți.


Ecrane
La plottere, ecranele sunt în general de foarte bună calitate, mai ales în termeni de luminozitate , contrast și capacitate de a fi vizibile în plină zi. Utilizând tehnologia transfelxivă, combinații speciale de culori sau o retroiluminare sporită, plotterele reușesc să redea imagini lizibile chiar și în prezența unei puternice iluminații ambientale, cum ar fi cea a instalațiilor externe. În plus retroiluminarea este modulabilă în manieră imediată și continuă, pentru a se adapta la orice nivel de lumină, inclusiv vizualizarea nocturnă. Rezoluțiile propuse nu sunt în general foarte înalte (tipic la cele mai bune clasicul VGA 640 x 480 pixeli), dacă ar fi comparate cu cele disponibile la ecranele PC-urilor, dar oricum suficiente pentru a vizualiza detaliile cartografice. Și dimensiunile ecranelor sunt variate, cele mai răspândite rar depășesc 12 inci. Ecranele touchscreen sunt încă puțin întâlnite la plotterele cartografice, dar reprezintă viitorul. La PC-uri ecranele au rezoluții și dimensiuni mai mari, dar o capacitate redusă de a fi vizibile la exterior. Un laptop rar are un ecran mai mic de 15 inci și o rezoluție a ecranului inferioară a 1280 x 800 pixeli. Nefiind vorba, decât doar în cazuri specifice, de produse proiectate pentru uz marin, PC-urile au o luminozitate a ecranului ce le face utilizabile doar sub covertă. Pe de altă parte, grație versatilității sale, un PC instalat sub covertă poate fi legat la orice monitor, inclusiv cele marinizate și/sau touchscreen de uz intern sau extern ce pot da imagini de mare calitate și rezoluții din cele mai înalte. Aceste ecrane pot fi și încastrate pe console înlocuind astfel multe alte instrumente. PC-ul poate în plus fi folosit la gestionarea imaginilor provenite de la surse diverse și destinate securității (telecamere) sau entertainment-ului.

Produsele
Este greu să oferi o panoramă precisă în ceea ce privește plotterele, mai simplu este în schimb să se prezinte o panoramă, chiar dacă nu exhaustivă, a celor mai răspândite software-uri pentru PC.

Max Sea
A fost unul dintre primele software de navigație pentru PC. Produsul a știut să se renoveze și să se îmbunătățească, iar azi este inclus în sistemul de navigație integrată Navnet de la Furuno. Ca produs stand-alone pentru PC, e constituit din module speciale achiziționabile și separat și dedicate uzului profesional cum ar fi pescuit sau regate, cât și gestiunii funcțiilor speciale, cum ar fi AIS, meteo, optimizarea rutelor. Ultima versiune e "time zero", punctând asupra timpului de răspuns și a vitezei de zoom fără timpi de așteptare între o scară sau alta, asupra spectaculoaselor vizualizări 2D și 3D, asupra capacității de a mixa imagini aero și date cartografice pentru un efect de realitate virtuală. Folosește cartografia Mapmedia cu un nou format (mm3) ce integrează și gestionează atât formatul raster cât și cel vectorial, născut din colaborarea cu Navionics. www.arimar.com


Fugawi
Este un software pentru PC compatibil cu Windows Vista, utilizabil și pe pocket PC sau palm. E disponibil în versiunea stradală și în cea marină numită Fugawi Marine 4.5 ENC. Folosește hărți vectoriale Navionics Gold, hărți BSB, S-57 NOAA și are un plug-in pentru Google Earth. Are modulul AIS pentru a vizualiza pe hărți semnalele primite de la nave cu poziția,viteza, destinația și drumul. Software-ul se comercializează și într-o versiune cu port USB Navionics. Suportă vizualizările 3D și poate fi folosit și cu hărți personalizate. Hărțile, cu rute sau repere principale evidențiate, note de mână, pot fi salvate și apoi folosite. www.fugawi.com

Raytech
RNS 6.1 Software-ul Raymarine e practic identic cu cel prezent la plottere. Folosește cartografia Navionics Gold și Platinum, disponibile în carduri normale Compact Flash, dar poate vizualiza și alte standarde ca C-Map NT+, Maptech, NDI. Foarte versatil, poate fi utilizat fie de utilizatori profesioniști (pescuit, vele), fie de agrementiști. Din cauza capacităților grafice și de calcul mari, are nevoie de computere de ultimă generație cu placă grafică Nvidia GeForce4. Poate primi date de la diferite surse și e integrabil cu instrumentele de bord, chiar prin Seatalk și poate procesa datele în comun cu PC și display Raymarine E-series și G-Series. Poate deci afișa radar, eco, AIS, vânt, busolă. Stochează până la 50 de waypoint- uri la o rută și afișează prin suprapunere hărți raster și vectoriale. Interesantă posibilitatea vizualizării datelor pe monitoare impermeabile Raymarine G-Series de 12 la 19 inci, cu rezoluții de până la 1280 x 1024 pixeli. www.deckmarine.it

Offshore navigator
Offshore Navigator e un program de navigație ce folosește hărțile nautice raster Maptech. În afară de obișnuitele funcții de planificare a rutelor și de vizualizare a poziției are și un tracking ce evidențiază urma reală a pasajului, posibilitatea de a comanda un autopilot, trimițându-i datele necesare pentru a urma o rută anterior setată și o vizualizare cu orizont sferic.

Logbook 4.9
Prezent de mulți ani pe piață, s-a făcut apreciat prin versatilitate, ce asociază funcțiilor cartografice cele mai comune ținerea unui jurnal de bord, gestiunea instalațiilor și a siguranței, controlul motoarelor și analiza grafică a datelor înregistrate de sistem, vizualizarea datelor meteo. Împreună cu software-ul casa productoare prevede și o marinizare susținută a computerelor și a ecranelor și a tastaturilor astfel încât produsele finale pot fi considerate sisteme integrate de navigație în mediu marin. Logbook folosește cartografia NT+ și CMax și e compatibil cu Windows Vista.

SOBvMAX
Produs de Digiboat e disponibil și în italiană, acest software folosește versiunile cele mai recente ale cartografiei electronice C-Map, NT+ și Max, conținând și imaginile aero și vizualizările 3D, și poate funcționa și cu Windows Vista în afară de XP. În plus, pe lângă funcțiile comune unui plotter, suportă și vizualizarea semnalelor AIS, suprapunerea imaginii radar cu ARPA, vizualizarea adâncimii și a datelor despre curenți și maree. Disponibil și în pachetul ce cuprinde în afară de software și portul USB pentru hărți C-Map și receptorul GPS compact. În versiunea regată poate gestiona funcții complexe și indică relevmentele prova și laylines, setează alarme pentru Modernul sistem touchscreen de la Northstar, al grupului Navico. Jos, o imagine cu modernul software de navigație MaxSea. depășirea laylines-urilor, procesează date meteo și le suprapune pe hartă. Acceptă simultan date de la diverse surse (până la 4 porturi COM) în standarde NMEA și Seatalk și poate comanda autopilotul. Interfața utilizator a fost construită pentru a putea accesa toate comenzile și funcțiile disponibile cu un buton de pe ecran, fără meniu și submeniu, care în anumite cazuri fac să se piardă timpi prețioși. www.digiboat.com.au; www.nextboat. it

Programul permite crearea unei liste cu waypointurile cele mai folosite, incluzând funcția "go to". De asemenea, mai are o funcție ce permite trimiterea poziției și a datelor de navigație via e-mail. Poate fi folosit cu sistemele de operare minim Windows 98 și pe Mac cu virtual PC. Permite setarea de alarme de proximitate, de acostare și de depășire a abaterii laterale. www.maptech.com; www.nauticom. fr

SW & N Sailware First
Interesant acest software, născut din colaborarea celor de la SW & N, reper istoric în Italia pentru producția de software de navigație, cu cei de la Nauticard, cunoscuta firmă de producție și comercializare de hărți nautice și cărți pilot, și distribuitor al Institutului Hidrografic. Noutatea, comparativ cu alte produse, constă în propunerea unui singur pachet ce conține tradiționalele hărți nautice din hărtie, integrate cu un suport electronic ce le face disponibile pe PC. SW & N în versiunea First suportă cartografia Navionics și necesită puține resurse de hardware. De la același producător sunt disponibile versiuni cu sistemul AIS integrat dedicate navigației cu vele sau uzului profesional la regate sau pescuit. www.sw-n.com; www.nauticard.it


Admiral VNS
E un software produs de Nobeltec, firmă istorică ce a fost printre primele care au digitalizat și adaptat la PC semnalul radar, care acum face parte din mărcile controlate de Jeppesen Marine, cea care are și C-Map. Eesteb evident prin urmare faptul că produsul a fost studiat pentru a folosi la maxim cartografia C-Map cu versiunile cele mai recente și spectaculoase Max Pro ce pot integra foto aero și vizualizări 3D. Software-ul conține module AIS, module de achiziție, date meteo în grilă GRIB ce sunt suprapuse apoi peste hărți, module studiate anume pentru navigația cu vele cu funcții avansate folosite la tactica regatelor, module pentru sonda ultrason sau radar. Folosește și hărți nautice vectoriale Passport Deluxe. E compatibil cu Windows Vista. www.nobeltec.com

Navmaster PC Maritime
Disponibil de mulți ani pe piață, NavMaster de la software-house engleză PC Maritime e adaptat și computerelor nu prea recente sau sistemelor de operare anterioare (de la Windows 98 la XP). Produsul este însă foarte valid, iar faptul de a utiliza în manieră eficientă resursele hardware nu este un defect. Poate folosi hărți raster ARCS și vectoriale C-Map. Are toate funcțiile principale de navigație și poate gestiona autopilotul. Versiunea cea mai avansată a softului posedă funcțiile AIS, posibilitatea de a se interfața și sincroniza cu un radar vizualizând țintele pe hartă. www.PCmaritime.co.uk

Navicarte Sea Pro
Este un software foarte răspândit și prezent de mulți ani pe piață și disponibil în multe versiuni, de la cea destinată pentru agrementul obișnuit la cea pentru pescuit sau navigația de larg. Acceptă multe standarde cartografice: cartografie vectorială S57 ENC și Navionics Gold și Platinum, cartografie raster ARCS și BSB, în afară de cartografia costieră Navicarte ce are acoperire europeană. Cu hărțile Navionics sunt vizualizabile fotografiile aero și satelit și vizualizarea 3D. Permite personalizarea hărților, gestiunea autopilotului, tracking-ul rutei și suportă transferul semnalelor AIS pe hartă. Necesită PC cu sistem de operare Windows. www.navicarte.fr



 
HOMEREVISTAGALERIE FOTO
Copyright © 2017 AutoExpert Consult
Revista AutoExpert - Partenerul tau auto