SKIPPERTRAINING

20170501_195814

Firma Vogue Yachting din Sibenik Croația, desfășoară de doi ani cursuri de navigație pentru începători și avansați. Aceste cursuri s-au bucurat de atenția fanilor navigației maritime și fluviale din România. Peste 200 de cursanți au participat la aceste antrenamente și au obținut permisele de navigație, categoria B.

20170429_204751

Yacht Expert: Am vrea să știm cum se deosebește acest curs față de altele oferite pe piața românească?

Vogue Yachting: Pachetul nostru de skippertraining pe care l-am promovat în ultimi doi ani a atras foarte mulți aspiranți din România. Acest lucru s-a întâmplat din mai multe motive. În primul rând pentru că flota este nouă și este alcătuită din șase yachturi diferite, dintre care două sunt catamarane, iar acest lucru le permite participanților o experiență complexă. Fiecare yacht are particularitățile lui, există avantaje și dezavantaje la fiecare manevră, fie că este vorba de acostări, sailing la vânt strâns, comportament pe furtună, și cursanții pot vedea pe viu aceste deosebiri. Îi ajută să înțeleagă mai multe despre felul cum se conduc yachturile de dimensiuni diferite și catamaranele, făcându-le mult mai ușoară alegerea pe viitor, atunci când vor închiria un yacht. Jetski-ul este și el un element amuzant și contribuie la buna atmosferă atunci când este cald afară.

În al doilea rând felul cum se desfășoară cursul, are o importanță mare pentru a face lumina în această materie vastă care este de fapt navigația. Toate se întâmplă cu un rost, se întâmplă progresiv, tot ce povestim este important, chiar dacă uneori există impresia că sunt povești marinărești fără legătură cu acest curs.
Aș mai menționa un alt motiv pentru care suntem de părere că acest curs are succes și anume faptul că instructorii sunt obișnuiți să lucreze cu oameni, de mulți ani încoace, au capacitatea de a înțelege imediat unde este nevoie de completări, cine are nevoie de mai multe explicații la un anumit punct. Astfel, reușim să adaptăm cursul pe loc la capacitatea de înțelegere a cursantului. Elevii sunt diferiți, la fel ca și yachturile, ca și vremea, ca fiecare zi de sailing, iar instructorii noștri știu să se plieze pe modul fiecăruia de a înțelege materia.

Însă cred că cel mai important aspect este faptul că absolvenții noștri primesc permis de categoria B, fără să fie necesar să dețină un alt permis înainte. În plus, acesta include și permisul de Radio VHF (SRC) și permite din start închirierea unui yacht oriunde în lume. Dar pe măsură ce se desfășoară cursul, celelalte aspecte menționate mai sus își arată și ele importanța, cursanții le văd, compară cu alte oferte, se bucură de oportunitățile pe care le oferim și ne recomandă mai departe.

20170509_193251

Yacht Expert: Cum sunt oamenii care vin la curs ?
Vogue Yachting: Cursanții noștri vin din toate domenile. Am avut avocați, medici, mecanici, casnice, actrițe, chiar și doi posesori de brevete pentru nave de cargo. Motivațiile lor sunt foarte diferite, unii doresc să facă sailing, alții vor doar un permis pentru jetski sau doar se bucură să fie timp de o săptămâna la bord. Pe parcurs însă toată lumea trece printr-o metamorfoză, își dau seamă că sailingul este o activitate care îi umple de fericire, îi provoacă, scoate din ei calități ascunse. Unii vin deja cu permisele în buzunar, au mai făcut și alte cursuri, cred la început că va fi mai ușor pentru ei, dar după ce intrăm în adâncurile materiei constată cei mai mulți că au sărit în trecut câteva etape și trec serios la învățat.

20170519_124253

Yacht Expert: Materia este desigur destul de multă. Cu ce începeți cursul și cum este programul zilelor de curs?
Vogue Yachting: Cursanții ajung în baza noastră din Marina Mandalina sâmbătă după amiază, nu toți deodată ci pe grupulețe. Astfel durează până seara târziu până când toți și-au ales cabinele, și-au pus lucrurile în dulapuri și s-au așezat proviziile la bord. Pe la ora 21 mergem cu toții la cină într-un restaurant din orașul vechi, chiar pe malul mării. Acolo se râde, se povestește, nu atingem nici un subiect de navigație ci vrem doar să gustăm atmosfera acestei prime seri în care oamenii se cunosc unii pe alții și se sparge gheața.

Duminică dimineață, luăm micul dejun pe punte și începem cu navigația clasică. Pe masă este o hartă, o alidadă, un set de echere și gheară de compas, creioane și gumă de șters. Se poate întâmpla să vină întrebarea: “Cum adică, păi nu avem GPS? Noi vrem să învățam să facem sailing, nu să desenăm.” Răspunsul este: “GPS-ul merge maxim o oră pe zi, doar că să învățăm cum se folosește.” Apoi explicăm cum se citește o hartă, cum se desenează cursul, cum se găsește poziția cu ajutorul relevmentelor, etc.

Direct după aceea se împart câteva hărți speciale cu exerciții de navigație, iar cursanții trebuie de exemplu să găsească drumul cel mai bun pe timp de noapte. Sunt câteva capcane, învățăm cum se merge din far în far, atragem atenția asupra faptului că greșelile se plătesc pe loc în marinărie. Este fascinant cum apar zâmbetele pe fețele lor când au înțeles, când acest puzzle din grade și minute, cursuri și drumuri, lumini și adâncimi, se așează în mintea unui elev.

Urmează apoi o pauză de baie într-un loc special ales de noi, la două insule mai încolo. Aici pornim GPS-ul și vedem că yachturile sunt desenate în mijlocul insulei, datorită unei erori. Acum pălește farmecul tabletelor și display-ului. După acest moment, trecem prin componentele yachtului, iar prezentarea fiecăruia este însoțită de o explicație a capcanelor pe care ni le pot întinde fiecare dintre diferitele sisteme montate la bord. Decuplarea de urgență a autopilotului este un highlight al lecției, fiecare cursant având privilegiul de a intra în compartimentul cârmei pentru a descoperi ce se găsește acolo și chiar și cei care au mai navigat se miră de câte lucruri există aici.

Seara plecăm într-un labirint de insulițe aflat la distanță mică de Sibenik. La un moment dat, yachtul se oprește, exact atunci când ne contrazicem la bord asupra poziției noastre. Se caută la orizont repere, se cercetează harta, iar apoi, în general cam după 5 minute, avem o concluzie asupra locului. Este unul dificil, deoarece de-aici poți vedea mai multe faruri deodată, dar dacă ei reușesc aici să găsească drumul fără GPS vor reuși acest lucru oriunde în Mediterana.

20170501_195814

Yacht Expert: Care sunt fricile cursanților, ce vor ei să știe cel bine?

Vogue Yachting: Sunt 4 aspecte pe care aspirantul obișnuit le vrea rezolvate. Este vorba despre:
1. Frica de acostări
2. Frica de furtună
3. Manevrarea velelor
4. Trecerea examenului

Aceste frici sau obiective sunt abordate pe rând în timpul cursului, iar noi reușim de cele mai multe ori să schimbăm prioritățile viitorilor marinari referitor la lucrurile care sunt de fapt importante pe mare. Aș face o alta listă pe care cursanții o iau cu ei la sfârșit:
1. Siguranța pe mare, care este facută din bunul simț, buna marinarie și idenitificarea pericolelor înainte de a se întampla, sau cu alte cuvinte inocularea respectului pentru ordine, disciplină, cunoaștere și curiozitate.
2. Tactici adecvate pentru diferitele condiții meteo, atenție pentru schimbările de vreme.
3. Atmosfera bună la bord sau menținerea unei stări bune de spirit prin planificarea corectă a rutei, a păstrarii calmului și adaptarea nivelului de dificultate la preferințele echipajului
4. Pasiunea pentru navigația clasică, cea cu hartă și vele în loc de motor și GPS. Aceasta merge mână în mână cu planificarea rutei după locuri frumoase în natură și mai putine destinații “faimoase”

Un skipper nu este un individ care stă pe mare și se bucură de soare și vânt, în compania unor prieteni care trag de sfori pentru el. Aceasta este imaginea pe care toată lumea o are despre un skipper, însă în realitate lucrurile nu stau așa. Radu are o explicație foarte clară pentru noii skipperii: “Trăirea unei săptămâni pe mare este facută pentru un skipper la început din 20% inconștiență, 60% adrenalină și 20% relaxare. Dupa 10 ture cu yachtul va fi: 50% cunoaștere și experiență acumulată, 20% adrenalină și 30% relaxare. Partea de inconștiență poate fi mult mai mare la un începător care apare pe mal cu un permis proaspăt în mână.Marea are obiceiul de a transforma inconștiența în experiență prin intermediul adrenalinei. Dar startul este important, de aceea noi la curs facem tot posibilul să le dăm un bagaj cât mai mare de cunoștințe care să îi ajute în momentele grele la luarea deciziilor corecte, astfel încât experiența să vină cât mai repede posibil, dar în siguranță.
În primăvară am avut două zile consecutive cu vânt de peste 40 de noduri. Le-am folosit bineînțeles, pentru că au fost exact ce trebuia. Cursanții noștri erau dintr-un grup mai mare pe care i-a mobilizat un prieten, Cristi, din București. O parte din soțiile elevilor erau pe AMELIA (Lagoon 42) care se afla atunci la prima lui croazieră. Skipperul , Iulian, nu era dintre noi ci făcea parte din grupul lor, dar avea experiența câtorva croaziere pe Marea Mediterană. Am fost surprinși de cât de bine s-a descurcat, cum a reușit cu un echipaj de doamne, total începătoare, să manevreze yachtul și să acosteze fără probleme pe acele vânturi.

Yacht Expert: Sunt și elevi cărora după acest curs nu le-ați recomanda să se aventureze pe mare ca și skipperi?

Vogue Yachting: Da, ca și la mașină nu toată lumea este facută pentru condus. Aici însă trebuie să diferiențiem intre motive. Există câțiva, puțini, care nu reușesc să înțeleagă cum circula vântul prin vele, cum se întoarce yachtul în spații restrânse, sau de ce se poate naviga împotriva vântului. Aceștia nu sunt mulți, vorbim de un 2%. Lor le recomandăm să guste marea din poziția de pasager. E datoria noastră să o facem, chiar dacă nu e foarte placut să le transmitem acest mesaj.

Mai sunt cativa, de obicei mai tineri, care s-au obișnuit de la școala cu faptul că inteligența lor îi ajută să deprindă un anumit lucru și fără toceală și repetiție. Sailingul însă este un mix de discipline, care mai necesită și îndemânare, ca să nu mai vorbim de capacitatea de a improviza. Disciplina și ordinea sunt vitale aici, până când experiența este suficientă și capacitatea de reacție a skipperului devine tot mai mare. Acești cursanți care se mai uită și pe telefon în timpul cursului, mai servesc câte un cocktail sau nu sunt chiar atât de atenți, de obicei constată că le place mult să navigheze dar au pierdut câte ceva pe parcurs. Lor le recomandăm să încerce prima lor croazieră în flotilă cu noi, astfel încât să fie totuși protejați, noi intervenind la nevoie.

Însă mai mult de jumatate ar fi capabili să iasă pe mare, cel mai bine cu încă unul dintre colegii lor de curs la bord. Iar dacă fac acest lucru acolo unde au fost deja, cu yachturile noastre pe care le cunosc, le va fi mai ușor. În acest an au profitat de acest lucru deja 20 de echipaje. Skipperii care au rezervat yachturile noastre după absolvirea cursului au primit înapoi banii plătiți pe skippertraining sub forma unui discount la yacht. Radu are plăcerea în aceasta vara de a face un transfer din Bodrum în Sibenik. Pentru asta a luat la bord doi absolvenți ai cursului, în locul altor veterani ai sailingului. Cei doi foști elevi au demonstrat că au înțeles perfect cum se navighează, așa cp le-a dat aceasta ocazie de a aprofunda cunoștințele la bord. Noi le dăm multor cursanți ocazia de a aprofunda cele învățate de câte ori se ivește ocazia, fie cu câte un transfer, fie cu participarea la diverse croaziere organizate din scurt. Pentru asta există un grup special de Facebook unde se regăsesc toți foștii cursanți și unde se postează astfel de inițiative.

Yacht Expert: Cum îi testați pe viitorii skipperi?

Vogue Yachting: Fiecare cursant are ocazia sa demonstreze ce a învățat în ultimele două zile ale săptămânii de skippertraining. În timpul cursului am trecut prin toate procedurile, au primit chiar și niște check-listuri exact ca în aviație, cu care se pot verifica singuri dacă nu au uitat ceva. Câteva ore preiau comanda yachtului, misiunea este de a ieși din port, de a parcurge un traseu de 4 ore și de intra în alt port. Noi punctăm în acest timp felul în care își organizează echipajul, cum își face traseul și îl adaptează ulterior, cum are în vedere și aspectele de siguranță. Dacă nu se întâmplă nimic, intervenim noi și îi complicăm situația cu un fender peste bord, sau simulând un mic incendiu. Punem și probleme teroretice ca de exemplu ce ar face în situația în care s-ar fi oprit motorul, ce strategie ar adopta, discutăm și îl ajutăm să gaseasca optimul pentru fiecare situație. Aceste exerciții ne dau posibilitatea de a vedea lacunele fiecăruia. De exemplu un participant s-a uitat pe harta aproximativ 30 de minute pentru a-și face un traseu, dar nu a tras nici o linie. De ce, nu îmi este clar, până atunci se navigase doar cu harta. Probabil de lene. După ce am ieșit din port, a intrat în primul golf pe dreapta deoarece așa ținea minte că ar fi fost traseul. Apoi, când a vazut că acel golf se închidea și el se aștepta la un pasaj printre insule, a virat spre larg în căutarea pasajului corect. Am oprit yachtul imediat și am pus întrebarea cheie:

“Știi unde esti?”. Răspunsul nu a venit, așa că am continuat: “De unde știi că nu e o stâncă chiar în fața yachtului?”. Ne-a răspuns că pe hartă nu era, așa că l-am chestionat din nou: “Pe care traseu? Pe cel pe care l-ai făcut inițial sau pe cel pe care mergi acum?”. După ce s-a scos din nou harta și s-a trasat un drum pe care apoi l-am și urmat, totul a mers bine. Lecția a fost că nu “merge și așa”. Respectul față de navigație trebuie să existe, iar deprinderile bune pot veni îndreptând greșeli, însă este de preferat să le faci la curs și nu ulterior.

Ne bucurăm când un participant întreabă de mai multe ori același lucru până când înțelege. Este și motivul pentru care preferăm grupurile mici și avem o săptămână de curs, pentru ca fiecare să primească informațiile de care are nevoie și să poată deprinde tot ce este necesar. Din feedbackurile primite până acum am înțeles că pachetul nostru este cel mai amplu întâlnit până acum pe piață și că permite obținerea de informații noi chiar dacă ai absolvit deja alte cursuri de navigație. Ne-a plăcut mult faptul că oameni care la început priveau cu lejeritate acest domeniu au ajuns ulterior să dezbată cu noi probleme de navigație la telefon sau pe mail, au dorit să ne afle părerea legată de rezolvarea unor situații citite de ei pe internet sau chiar întâlnite la primele lor croaziere. Procesul de învățare continuă și ulterior, iar dacă relația a debutat corect, armonia dintre instructor și elev se menține și la distanță.

Adaugati comentariu