Charter skipper training week sau HOP
Începutul călătoriei
HOP (Hands On Practice) este un program de pregătire pentru skipperii de charter. O săptămână în care sub atenta întrumare a trainerilor Capetan, skipperii învață sau după caz aprofundează, tot ceea ce au nevoie pentru a avea încrederea că pot conduce o ambarcațiune cu vele într-o croazieră.
La invitația Capetan am urmat programul de pregătire HOP, în fapt o săptămână de sailing în jurul insulei Thassos din Grecia, Marea Egee, aproximativ 100 de mile marine cu acostări în marinele Limenas și Limenaria, precum și în golfuri.
HOP este primul dintr-o serie de module prin care Capetan își propune să ofere skipperi-lor mai vechi sau mai noi (posesori de permise de navigație RYA sau ICC) ocazia de a căpăta încredere, de a se antrena în manevra ambarcațiunilor cu vele de mai multe tipuri, dar și de a acumula experiență în navigația de zi și de noapte, în condiții similare cu cele întâlnite într-un program obișnuit de charter.
Practic, skipperul trece printr-un întreg proces de pregătire de la preluarea ambarcațiunii de la firma de charter până la acostarea ei la finalul săptămânii, perioadă în care se familiarizează treptat cu majoritatea situațiilor întâlnite în astfel de activități.
Dacă luam în considerare că brevetul de skipper, indiferent de școala ce a fost urmată, îți oferă accesul către navigație, dar nu și experiența necesară, un astfel de program este mai mult decât binevenit pentru orcine intenționează să plece în charter cu familia, prietenii sau să profeseze în acest sens.
Dincolo de parcurgerea procesului în sine, situațiile cu care te confrunți, anumite rollplay-uri ce se defășoară pe barcă, situațiile provocate de traineri, inlcusiv simularea unor avarii, te pregătesc pentru a putea rezolva aproape orice problemă cu care te poți confrunta ca skipper.
Și chiar dacă nu vei întâlni aceeași situație sau una similară vei avea cel puțin încrederea că există o rezolvare având la dispoziție un eventai mai mare de posibilități.
Charter-ul este soluția perfectă de a face sailing aproape oriune în lume
Când stai de vorbă cu marinarii experimentați, cu instructorii și trainerii din școli primești aproape invariabil răspunsul că ei au învățat pur și simplu navigație și marinărie urcându-se pe barcă și testându-și abilitățile pe propria piele, prin încercări și riscuri asumate.
Vorbesc aici de oameni cu adevărat pasionați și dedicați navigației, precum trainerii Capetan, oameni care și-au dedicat toată pregătirea profesională, eforturile și timpul pentru a se perfecționa în acest domeniu. Dar nu toți pasionații de sailing sunt așa. Marea majoritate au job-uri, business-uri sau alte ocupații care nu le oferă timpul necesar, singura oportunitate de a naviga fiind dată de vacanțe.
Urmarea unui program concentrat de sailing impunându-se astfel în cele mai multe cazuri. Iar dacă comparăm sailing-ul, chiar și de plăcere, cu orice alt domeniu de activitate sau chiar cu un sport, devine evident că doar practicându-l devii experimentat și sigur pe manevre. În plus această activitate este supusă unor riscuri ce pot fi prevenite sau atenuate doar prin practică.
Aici intervin aceste programe, precum HOP sau HOPA (Hands on Practice Advanced) care au rolul de a familiarzia skipperul cu maverele navei cu vele sau de a-i oferi posibilitatea de a-și reaminti și de a exersa anumite manevre singur sau cu ajutorul celorlalți oameni prezenți la bord sub atenta îndrumare și coordonare a unui trainer.
Ca să mă rezum strict la programul HOP, acesta este benefic chiar și pentru skiperrii experimentați care vin după o pauză mai lungă și care vor să se refamiliarizeze cu unele manevre. În plus, indiferent de experiența perdonală și această călătorie poate reprezenta o experiență în sine din care oricum ai de învățat.
Pregătirea „la rece”
HOP începe cu o pregătire teoretică unde încă de la București, trainerii prezintă echipajelor ce urmează a intra în program o serie de noțiuni teoretice de bază și un suport de curs, pentru ca la fața locului toată lumea să fie deja familiarizată cu termenii marinărești în limba engleză, precum și cu procedurile de acostare, ancorare și navigație cu vele.
Sunt punctate mai multe aspecte, de la procedeul de preluare a ambarcațiunilor de la firma de charter – cu lucrurile ce trebuie neapărat urmărite și punctate cu charterul – până la organizarea echipajului, a proviziilor și resurselor existente pe barcă și nu în ultimul rând a planului de navigație. Scopul fiind o navigație de plăcere în deplină siguranță și confort. Și pentru că tot am vorbit de siguranță trebuie spus că de-a lungul programului sunt prezentate și efectuate manevrele „Om la Apă (MOB – man over board), tehnici de prim ajutor sau procedee de stingere a incendiilor la bordul ambarcațiunii.
Charter Skipper Training
Andrei Perju, skipper-ul și trainerul cu care am avut plăcerea de a naviga în această croazieră și cu care am și început să colaborăm pe partea de articole dedicate acestei activități, a punctat foarte clar că ceea ce urmăresc ei, la Capetan, este să transmită cursanților pasiunea și pregătirea lor. De altfel, de-a lungul întregului voiaj trainerii au fost mereu gata de a da orice informație și de a completa prin propriile informații și sfaturi bagajul de cunoștiințe al skipperilor aflați la început de drum. Cu multă răbdare, amabilitate, prietenie și căldură ne-au îndrumat și ne-au arătat fiecare manevră și procedeu, adaptându-și stilul și ritmul de predare la viteza și capacitatea de înțelegere a fiecărui cursant.
Checkin și crew briefing
Într-o succesiune aproape intuitivă am învățat ce trebuie urmărit de la momentul preluării unei ambarcațiuni de la firma de charter, cu întregul procedeu de checkin – foarte important dacă nu dorești să pierzi garanția financiară depusă – la organizarea echipajului cu toate informațiile legate de siguranță, aprovizionare, gestionarea resurselor pe barcă și până la manevrarea ambarcațiunii în diverse condiții.
În acest context accentul s-a pus permanent pe siguranță, de la verificarea minuțioasă a bărcii înainte de plecare până la pregătirea și discuțiile cu echipajul.
Sailing, motorsailing, acostări și ancorări
Probabil una dintre cele mai mari temeri ale proaspeților skipperi o reprezintă acostările, poate al doilea lucru ca dificultate după trimming-ul velelor, după declarațiile majorității. HOP desface pas cu pas acest procedeu, aparent dificil pentru cei fără experiență, și pot să vă spun că după două zile aproape orice anxietate legată de acostarea în condiții normale dispare.
După familiarizarea obligatorie cu modul de deplasare la motor, ținându-se cont de pasul elicei, au urmat pasaje de zi și de noapte, diverse tipuri de acostări și ancorări în marine și în golfuri, lecții de navigație cu și fără instrumente de bord, inclusiv prin metodele tradiționale cu hartă și compas. Nu au lipsit simularea unor situații de avarie, mai des întâlnite, precum avarii la timonerie, motor sau arboradă (velatură) precum și procedeele prin care acestea pot fi rezolvate.
Echipajul – garanția unei croaziere plăcute
Dincolo de manevrarea navei unul dintre punctele foarte importante de care trebuie să țină cont un skipper este echipajul. Fie că vorbim de prieteni, familie sau persoane pe care le întâlnești prima dată, pe barcă fiecare membru trebuie să înțeleagă perfect care îi sunt obligațiile și responsabilitățile, Capetan având chiar o metodă de a-l învăța pe skipper cum să se pună la adăpost de anumite situații în care membrii echipajului pot ignora sfaturile și se pot accidenta sau greși.
Am fost pe rând skipper și crew member experimentând ambele ipostaze. A fost un proces prin care am înțeles mai bine ce și cum trebuie discutat cu oamenii, care sunt lucrurile ce trebuie punctate și momentele când trebuie avute anumite discuții. Cât de importantă este psihologia de grup pe barcă și cum un skipper atent poate echilibra diversele personalități ale unor oameni care nu s-au cunoscut în prealabil și să-i facă să funcționeze ca și cum sunt împreună pe mare de ani buni, și mai ales care trebuie să fie raportul dintre skipper și echipaj pentru ca armonia de pe barcă să se regăsească și pe uscat la cinele din tavernele grecești sau la alte activități ocazionate de o astfel de excursie.
„Suntem precum cei mai buni prieteni, care ne știm de o viață, dar ne respectăm diferențele” mi-a spus Andrei Perju într-o seară când făceam o scurtă analiză asupra procesului prin care am trecut împreună cu oamenii noi de pe barcă.
Încredere și plăcere de a naviga
HOP este un program rafinat de către trainerii Capetan de-a lungul mai multor ani și care acum începe să-și arate roadele – 2019 fiind și primul an când au loc două sesiuni HOP, una de primăvară și una de toamnă. Este un adevărat program de charter skipper training, în care simți că ai alături prieteni care te învață să te descurci în orice situație. „Nu este un program strict lucrativ, de câștigat oricum toți avem de câștigat, averea noastră este ceea ce dăm mai departe” spune Andrei.
În fapt este un program prin care un skipper dobândește un bagaj de conoștiine mai bogat pe care îl poate accesa ulterior în funcție de situație.
Ce obții?
La finalul programului ai parte de un feedback personal din partea trainerilor, dar ține doar de cursant să se poziționeze astfel încât să poată beneficia la maxim de cunoștiințele dobândite în funcție de ceea ce vrea să facă de acolo înainte.
Până la urmă o corazieră trebuie să fie petru toată lumea o experiență a tuturor simțurilor, iar un skipper trebuie să știe să îmbine perfect așteptările membrilor echipajului cu un sailing de plăcere în siguranță și confort. Să știe să îmbine pauzele cu timpul petrecut pe apă, să ofere mereu cele mai bune soluții de petrecere a timpului pe barcă și pe uscat să fie pregătit să ofere o paletă largă de informații de la tavernele unde se mâncă cel mai bun gyros până la excursiile ce se pot face pe uscat pentru explorarea insulelor.
Este interesant că urmând aceste programe intri în „familia” Capetan unde ai șansa să devii skipper pe propria ambarcațiune într-unul din programele Sail Armada, divizia de cruising a Capetan.
Un lucru este însă cert, acest program îți oferă câteva intrumente pentru a te descurca mai bine în activitatea de skipper de charter, dar ceea ce contează cu adevărat este propria expereință pe care o poți acumula doar practicând această activitate sau urmând și alți pași ai programului de pregătire Capetan precum HOPA, Miles Building și Sail Armada.
Dacă ți-a plăcut articolul mai citește și:
Charter cu sau fără skipper închiriat
Charter-ul soluția perfectă de a face sailing oriunde în lume
Pingback: HOPA - training pentru cei care vor să fie skipperi mai buni