CE AR TREBUI SĂ ȘTII ÎNAINTE SĂ ÎȚI CUMPERI O AMBARCAȚIUNE
Se spune că proprietarul unei bărci este fericit doar două zile: în ziua în care își cumpără barca și în ziua în care o vinde. Lucrurile pot sta și altfel, mai ales dacă alegeți să nu vă cumpărați un velier doar din capriciul de a arăta celor din jur statutul dumneavoastră social.
Într-o perioadă în care plasamentele bancare au randament foarte redus, iar piața imobiliară nu dă semnele de revigorare pe care le așteptam investiția într-unul sau mai multe veliere are un randament financiar destul de atractiv. Probabil că cei care ați călătorit prin Mediterana, Egeea, Adriatica sau Caraibe ați remarcat numărul mare de veliere din porturile, golfurile și insulele prin care ați ajuns.
În general, peste jumătate din aceste ambarcațiuni aparțin unor companii de management care le închiriază în regim bareboat charter. Ce este bareboat charter? O formă de închiriere a unei ambarcațiuni fără echipaj sau provizii, într-un mod asemănator celui de a închiria un autovehicul. Cei care închiriază ambarcațiunea își asumă întreaga responsabilitate pentru buna întreținere a acesteia, fiind responsabili, totodată, și de pagubele pe care le-ar produce cu aceasta.
Chiar dacă termenul bareboat se poate referi la orice fel de ambarcațiune, în general, companiile de charter ofertează veliere monococă sau catamarane. Cum puteți deveni proprietar de velier și să vă înscrieți velierul într-o companie de charter?
Doar în Europa sunt câteva sute de astfel de companii care operează activități de închiriere din Canare până în Finike, unele dintre ele au 4-5 veliere, iar altele până la câteva sute de veliere, în porturi diferite în tot bazinul Mediteranean.
Din experiența noastră, atât de chiriași cât și de proprietari, vă putem spune că este foarte important locul unde decideți să vă duceți barca; dacă Adriatica (cu coasta dalmată a Croației) vă poate impresiona prin frumusețea peisajului și apropierea de Vest, sudul Greciei, Creta, sau sudul Turciei vă pot asigura un sezon cu 2-3 luni mai lung, în timp ce coastele Sardiniei, ale Siciliei și Coasta de Azur vă pot da șansa să vă închiriați ambarcațiunea la un preț mult mai mare, însă și cu costuri de întreținere mai mari.
Companiile de charter sunt foarte bine dezvoltate în întregul bazinul mediteranean, precum și în insulele din Marea Caraibelor sau zonele turistice din Thailanda. Ca proprietar vă puteți alege compania care să vă managerieze ambarcațiunea în funcție de mai multe criterii: – unele dintre acestea vă oferă un câștig fix anual; – altele vă oferă un procent între 5070% din încasările rămase după plata cheltuielilor anuale; – o altă variantă este să plătiți doar un avans la achiziția bărcii, restul sumei urmând a fi achitat de firma de charter din sumele obținute prin exploatarea ambarcațiunii dumneavoastră pe o perioadă de 4-6 ani.
Rentă fixă anuală În cazul în care optați să colaborați cu o companie de charter care vă oferă o sumă fixă anual, riscul este minim, însă amortizarea se va face mai lent. Compania se va ocupa de toate cheltuielile generate de întreținerea velierului dumneavoastră, precum și de plata taxelor portuare, a asigurării etc. Dumneavoastră veți primi o sumă fixă anuală: undeva între 7,5-12,5% din valoarea de catalog a ambarcațiunii.
Pe lângă această suma puteți beneficia și de folosirea gratuită a velierului timp de 4-6 săptămâni pe an. Venit procentual Cea mai populară metodă de management este cea în care proprietarul primește un procentdin veniturile rezultate după cheltuieli. Practic, dumneavoastră veți incheia un parteneriat cu firma de charter care va angaja în numele dumneavoastră toate cheltuielile legate de exploatarea velierului/velierelor pe care le aveti în managementul lor: reparații, revizii, taxe portuare, dry dock, licențe de charter, asigurări etc.
Pe lângă acestea veți contribui și la un fond anual de marketing al companiei de charter. Compania de charter va încasa între 30-50% din veniturile realizate (din acest procent ei vor da mai departe către agenții de charter sau turistice discount-uri sau oferte speciale). Veniturile dumneavoastră vor fi în mod normal mai mari decât în cazul unei înțelegeri pe o rentă anuală fixă. Riscul este ca sezonul să fie slab și contractările să fie sub așteptări.
La fel veți putea folosi velierul dumneavoastră un număr de 4-6 săptămâni pe an fără costuri de închiriere.Proprietar doar cu plata avansului În cazul în care nu aveți suficient de mulți bani pentru achiziția unui velier puteți opta pentru o variantă propusă de unele companii de charter: plata unui avans de 30-50% din prețul total al velierului și încredințarea lui pentru exploatare pe o perioada de 4-6 ani. Veți deveni proprietarul de drept al acestuia doar după ce compania de charter își va recupera banii investiți în plata diferenței, dar nu mai târziu decât în perioada agreată de comun acord. În această perioadă nu veți primi bani din exploatare, dar veți putea folosi velierul minim 4 săptămâni pe an fără nici un cost de închiriere din partea dumneavostră.
Studiu de caz
Pentru că Sailing Romania activează de câțiva ani în Turcia, vă vom da câteva exemple de acolo legate de avantajele și dezavantajele unui proprietar de velier aflat în charter. Vom scrie în rândurile următoare despre două cazuri concrete ale unor proprietari de ambarcațiuni, unul din România și celălalt din Bulgaria care au ales să investească în pasiunea lor, sailingul. Ambii au ales să lucreze cu Phoenix Yachting, o companie austriacă de charter care este prezentă pe litoralul turcesc. Bărcile pe care le-au achiziționat se află în Turcia, în Bodrum, respectiv Marmaris.
Concluziile noastre ar fi că indiferent dacă optați pentru o ambarcațiune nouă sau pentru una second-hand veți face o alegere bună; banii investiți vor fi recuperați în maxim 5-6 ani, veți avea parte de vacanțe gratuite și mult soare. Înainte să faceți, însă, acest pas, vă recomandăm să vă faceți temeinic temele.
Internetul este plin de oferte, bărci noi sau second-hand, bărci care au fost ale unui singur proprietar sau bărci din charter; fiecare ofertă vine cu avantajele și dezavantajele ei, de aceea vă recomandăm să apelați la cineva cu experiență în acest domeniu, fie că este o persoană, fie că este o firmă specializată care să vă sfătuiască și să vă ferească de eventualele capcane.
Odată făcută alegerea, suntem siguri că vă veți bucura de fiecare clipă pe care o veți petrece pe mare, pentru că, pe lângă bani, acesta va fi cel mai mare câștig al dumneavoastră. Dacă sunteți interesat în achiziția unui velier, Sailing Romania și Yacht Expert vă pot ajuta să luați o decizie. Vă putem spune care este cea mai bună alegere în funcție de bugetul și ceea ce vă propuneți să obțineți în schimbul investiției dumneavoastră.
CAZUL 1 – DUFOUR 425
an de fabricație: 2009 – Preț de achiziție: 100.000 Euro În primul caz, cel al proprietarului român, vorbim de o investiție într-o ambarcațiune second-hand, un Dufour 425, fabricată în anul 2009 și cumpărată de către acesta la începutul anului 2012. Prețul de achiziție de 100.000 Euro include toate taxele aferente achiziției bărcii. Barca are în dotare 3 cabine, 2 băi, bucătărie complet utilată, ea fiind preluată de la vechiul proprietar complet echipată, atât pe punte cât și sub punte. Barca se închiriază săptămânal cu prețuri cuprinse între 1.950-2.670 Euro.
Din acest tarif de închiriere 60% revin proprietarului și 40% revin firmei de charter.Concret, în 2013, barca a fost închiriată astfel: un număr total de 22 de săptămâni, din care 6 săptămâni la prețul de 2310 Euro/săptămână, alte 6 săptămâni la prețul de 2620 Euro/săptămână și încă 10 săptămâni la prețul de 2670 Euro/săptămână. Total încasări: 56.280 Euro – din care proprietarul (60%): 33.768 Euro – compania de charter (40%): 22.512 Euro
Din aceste venituri proprietarului îi revine acoperirea costurilor de servicii portuare, reparații, întreținere și asigurare; compania de charter pe de altă parte se ocupă de partea de negociere și comunicare cu furnizorii de servicii, cu clienții, preluarea costurilor de marketing și promovare a ambarcațiunilor pe care le are în custodie, iar din partea sa de încasări oferă comisioane agențiilor de turism și reduceri clienților direcți. Costuri care au revenit proprietarului în 2013: 1.
Reparații și întreținere de iarnă – 3.500 Euro 2. Dry dock – 750 Euro 3. Licență anuală de charter – 2.000 Euro 4. Depozitare piese și materiale proprii – 250 Euro 5. Taxe portuare – 5100 Euro 6. Asigurare – 1.700 Euro 7. Reparații și întreținere vară – 1850 Euro Total costuri proprietar: 15.150 Euro Profit: 18.618 Euro Adăugând la acest profit și cele 4 săptămâni petrecute pe mare, pe propria barcă, proprietarul s-a declarat foarte mulțumit de investiția sa.
CAZUL 2 – DUFOUR 410
an de fabricație 2015 – Preț de achiziție: 143.000 Eur Al doilea proprietar este un austriac stabilit în Turcia, un împătimit al sporturilor de mare. Este la a doua barcă achiziționată pentru a fi dată în exploatare. Prima sa barcă (Hanse 400) a devenit între timp reședința sa de vară. La a doua barcă a optat pentru un producător francez: Dufour, modelul Grand Large 410. Prețul de achiziție de 143.000 Euro include toate taxele aferente achiziției bărcii, și livrarea până în Slovenia.
De acolo și până la Bodrum, barca a fost adusă pe mare chiar de către proprietar împreună cu un echipaj format din partenerii săi de afaceri și prieteni apropiați.Barca are în dotare, la fel ca și modelul prezentat mai sus, 3 cabine, 2 băi, bucătărie complet utilată, toate celelalte dotări suplimentare fiind incluse în prețul prezentat mai sus. Fiind o barcă nouă, prețul de închiriere este mai mare, fiind între 2.090-2.860 Euro. La fel ca și în celălalt caz, 60% din încasări revin proprietarului și 40% revin firmei de charter.
Concret, în 2015, barca a fost închiriată astfel: un număr total de 28 de săptămâni, din care 2 săptămâni pentru 2090 Euro/săptămână, alte 3 cu 2630 Euro/săptamână, după care 6 săptămâni cu 2310 Euro/săptămână, alte 7 săptămâni la prețul de 2690 Euro/săptămână și încă 10 săptămâni la prețul de 2860 Euro/ săptămână.Total încasări: 73.360 Euro – din care proprietarul (60%): 44.016 Euro – compania de charter (40%): 29.344 Euro Costuri care au revenit proprietarului în 2015: 1.
Reparații și întreținere de iarnă – 3.500 Euro 2. Dry dock – 750 Euro 3. Licență anuală de charter – 2.000 Euro 4. Depozitare piese și materiale proprii – 250 Euro 5. Taxă marina – 5100 Euro 6. Asigurare – 1.700 Euro 7. Reparații și întreținere vară – 1300 Euro Total costuri proprietar: 14.600 Euro Profit: 29.416 Euro