O nouă eră în explorarea adâncurilor oceanice are loc acum în China. „Meng Xiang” este prima navă de foraj oceanic din China, proiectată și construită în întregime în țară. Scopul său este de a explora adâncimi fără precedent ale oceanului, aventurându-se în zone pe care omenirea nu le-a atins încă.
Imaginația umană a fost mult timp captivată de ideea de a se aventura sub suprafața Pământului într-un tărâm ascuns și misterios. Această fascinație este evidentă în literatura care se întinde pe decenii, precum Călătoria spre centrul Pământului (Voyage au centre de la Terre).
O nouă eră în explorarea adâncurilor oceanice are loc acum în China. „Meng Xiang” este prima navă de foraj oceanic din China, proiectată și construită în întregime în țară. Scopul său este de a explora adâncimi fără precedent ale oceanului, aventurându-se în zone pe care omenirea nu le-a atins încă.
Drona care poate naviga 8.500 de mile fără asistență
În mod remarcabil, poate fora până la 11 kilometri (6,8 mile). Nava își propune să extindă înțelegerea interiorului profund al Pământului, să deblocheze noi surse de energie și să promoveze capacitățile Chinei în știința și tehnologia marină la scară globală.
Se pare că a fost pusă în funcțiune oficial la Guangzhou pe 17 noiembrie 2024 și este programată să înceapă operațiunile de foraj în Marea Chinei de Sud la sfârșitul acestui an, continuând până în 2035.
Dezvăluirea secretelor din adâncurile oceanului cu o navă de foraj
Pentru cea mai lungă perioadă de timp, explorarea științifică umană s-a limitat la stratul solid cel mai exterior al Pământului: scoarța. Această scoarță are o grosime medie de aproximativ 15 kilometri, deși variază semnificativ (5-10 km sub oceane, 20-90 km sub continente). Sub această scoarță se află mantaua, un strat mult mai gros și crucial care acționează ca o punte între suprafață și miezul supraîncălzit al Pământului.
Punerea în funcțiune a acestei nave de foraj în adâncurile oceanului este un pas mai aproape de atingerea și poate chiar de depășirea graniței evazive dintre scoarță și mantauă: discontinuitatea Mohorovičić (Moho). Astfel că se pot obține mai multe date decât în prezent.
Meng Xiang, gigantul chinez
Se pare că Meng Xiang este considerată „cea mai mare navă de cercetare științifică din China”. Măsoară aproape 180 de metri lungime și peste 33 de metri lățime, având un deplasament de 42.600 de tone. Are o rază impresionantă de acțiune de 15.000 de mile marine (27.780 km), poate opera timp de 120 de zile fără asistență și poate găzdui 180 de persoane.
Este prima navă la nivel global care îmbină forajul științific în adâncul oceanului cu capacitățile de explorare a petrolului și gazelor și de lucru cu hidrați de gaze naturale.
Pentru a executa aceste operațiuni, Meng Xiang este echipată cu un sistem de foraj excepțional de avansat. Aceasta constă dintr-o platformă de ridicare hidraulică, prima de acest fel, concepută pentru un dublu scop: poate efectua atât explorare a petrolului și gazelor, cât și prelevare de probe de carote pentru cercetare științifică.
New Atlas a raportat că capacitatea de foraj a navei îi permite să coboare o țeavă de foraj de 907 tone la o adâncime de aproximativ 11.000 de metri (36.000 de picioare) sub suprafața oceanului.
Comentați?