Deși nu au fost niciodată mai puține lansări și nu au mai fost niciodată atât de puține yacht-uri noi care să se lupte pentru onoruri în concursul organizat de presă „Yachtul European al Anului”, ediția 2025 a fost foarte strânsă iar câștigătorii redutabili. Verdictul s-a dat, ca de fiecare dată la Boot Dusseldorf 2025.
La fel ca în multe alte industrii, boom-ul din anii anteriori pandemiei este urmat în prezent de o scădere semnificativă a cifrelor de vânzări, multe șantiere navale anulându-și sau prelungindu-și momentul lansării noilor proiecte. Lucrurile au început să se agraveze pe la jumătatea lui 2023. Un exemplu în acest sens este că Beneteau nu a lansat niciun velier nou în 2024, iar în 2025 Bavaria Yachts – producătorul numărul 1 al Germaniei, nici măcar nu a fost prezent cu gama de yacht-uri cu vele la Salonul Nautic de la Dusseldorf de anul acesta!
Ca urmare, numărul inovațiilor nominalizate pentru 2025 s-a redus aproape la jumătate față de anul precedent. Din aproape 40 de noutăți care au îmbogățit piața yachturilor cu vele în acest an, membrii juriului au selectat inițial 16 nominalizați. Cu toate acestea, doar 12 dintre acestea au participat efectiv la testele extinse, care sunt decisive pentru a fi luate în considerare pentru titlu. Chiar dacă juriul nu a trebuit niciodată să evalueze atât de puține noi lansări ca anul acesta, toate bărcile nominalizate au avut performanțe solide.
O listă scurtă pentru finaliștii „Yachtului European al Anului”
Cum pentru competiția „Yacht-ul European al Anului” sunt eligibile doar modele nou lansate, rezultatul a fost că pentru ediția 2025, numărul de candidați a fost aproape jumate din câți erau în anii precedenți!
Dar dacă privim partea plină a paharului, din declarațiile juraților, am putut constata că bărcile prezente în cele două sesiuni de teste din toamnă din Kiel-Schilksee și Palma de Mallorca au demostrat performanțe foarte bune atât în condiții optime cât și dificile.
Dar cum pentru a câștuga orice concurs, primul pas este să fii nominalizat, iată care au fost cele 16 veliere care au intrat pe lista scurtă a juriului format din 12, cei mai reputați redactori șefi ai publicațiilor de specialitate din Europa pentru testele pe apă.
Pentru prima dată acestea nu au mai fost grupate pe categorii, explicația fiind că sunt foarte multe concepte crossover, lucru care face dificilă caracterizarea exactă a unei ambarcașiuni înainte de fi efectiv testată pe apă. Juriul a decis astfel, că împărțirea pe clase să fie făcută după sesiunea de teste.
Concurenții nominalizați pentru premiul European Yacht of the Year Award 2025:
BayCruiser 21 ● ClubSwan 43 ● Contest 63 CS ● Dufour 44 ● Hanse 360 ● Heyman 42 PPH ● J/40 ● Lagoon 43 ● Moody DS48 ● Nautitech 48 Open ● Seawind 1170 ● Sun Odyssey 350 ● Sunbeam 29.1 ● Tofinou 7.9 ● Vaan R5
Iar Oscarul merge către….
Pemiile pentru „Yachtul European al Anului 2025” au fost anunțate ca de obicei în cadrul galei Flagship Night, reuniunea comună a Delius Klasing Verlag (Germania) și boot Düsseldorf, care dat și startul celui mai mare târg de sporturi nautice din lume.
În cadrul galei, au fost desemnați de fapt câștigătorii celor două renumite premii „European Yacht of the Year 2025″ (EYOTY) pentru yahturi cu vele și „European Powerboat of the Year 2025” (EPOTY) pentru bărci cu motor.
Cole Brauer a fost distinsă cu „premiul „SEAMASTER” pentru navigație solitară în jurul lumii
În plus față de „Oscarurile sporturilor nautice”, premiul „SEAMASTER” a fost de asemenea acordat în acea seară.
Cu această distincție, cei doi parteneri Delius Klasing și boot Düsseldorf au adus un omagiu unei personalități care a avut un impact deosebit în sporturile nautice.
Sâmbătă seara, marinarul Cole Brauer a fost onorat cu premiul SEAMASTER 2025 în cadrul galei. Ea este prima femeie americană care a încheiat o regată în jurul lumii în solitar, fără escală.
Deși „Global Solo Challenge” și Cole Brauer erau încă necunoscute la începutul cursei, tânăra de 30 de ani a reușit rapid să își creeze o bază de fani de aproximativ 500 000 de urmăritori pe Instagram și să îi entuziasmeze cu privire la cursă.
Discursul de celebrare în onoarea lui Cole Brauer, care nu a putut participa personal la eveniment, a fost rostit de Pip Hare, skipper IMOCA și participant la Vendée Globe.

Premiile internaționale „Yachtul European al Anului” și „Barca cu motor europeană a anului” au fost acordate pentru a 22-a oară și respectiv, a 19-a oară de către un juriu de experți format din directorii de teste și redactorii-șefi ai celor mai importante douăsprezece reviste de navigație și șase reviste de bărci cu motor din Europa.
Câștigătorii titlului „Yachtul European al Anului”
Câștigătorii titlului „„Yachtul European al Anului” sunt desemnați în urma unui proces complex. În timpul testelor, care durează câteva zile pe mare, candidații trebuie să facă față exigențelor juriului – și concurenței. Fjordul Kiel a găzduit pentru a doua oară testele practice, iar pentru a doua etapă a testului, juriul de experți a vizitat pentru prima dată insula Mallorca.
Hanse 360 – Cel mai bun „Family Cruiser”
Câștigătorul din acest an la categoria Family Cruiser este Hanse 360 (lungimea corpului navei de 10,60 metri, prețul de bază fabrică 221.220 euro).

Yachtul din Greifswald a trebuit să țină piept puternicei concurențe din Franța. În cele din urmă, structura sa solidă, direcția precisă și versatilitatea maximă l-au ajutat să obțină victoria. Potrivit juriului, Hanse 360 îndeplinește aproape toate cerințele unui yacht de croazieră familial, modern.
J/40 – Cel mai bun „Performance Cruiser”
Printre navele de croazieră performante nominalizate, J/40 (lungimea corpului 12,47 m, prețul de bază franco fabrică 374.820 euro) câștigă premiul „Performance Cruiser” 2025.
Estetica sa atemporală îl diferențiază deja de mulțime. A impresionat juriul prin performanțe și prin ușurința aproape exaltantă.
Pentru juriu, J/40 este o barcă de vis care navighează rapid în orice condiții. Cu o cârmă centrală sensibilă și manevrabilă chiar și cu două degete, o configurație a cockpitului ideală și extrem de eficientă și un plan velic fin echilibrat, ea a reușit să impresioneze în toate condițiile în timpul testului.
Contest 63 CS – Cel mai bun „Luxury Cruiser”
Contest 63 CS (lungimea corpului 19,29 m, prețul de bază, fără taxe, șantier 3.448.620 euro) câștigă premiul „Yachtul European al Anului” 2025 la categoria nominalizată „Luxury Cruisers”.
Proiectată de Judel/Vrolijk în Bremerhaven și construită la Medemblik în Olanda, această ambarcațiune a impresionat juriul în toate privințele. Navighează cu o ușurință care nu sugerează nici pe departe că are o greutate de aproximativ 30 de tone. Un alt avantaj: cu o lungime de peste 19 metri, pe Contest 63 CS nu există niciun centimetru care să nu fie pus în valoare.
Nautitech 48 Open- Cel mai bun „Multihull”
La categoria multihull, Nautitech 48 Open (lungimea corpului 14,67 m, prețul de bază fără taxe fabrică 1.189.760 de euro) a ieșit pe primul loc.
Modelul de top al șantierului de catamarane aparținând holdingului Bavaria a fost convingător pe toate planurile – și nu în ultimul rând pe vele. Acest all-rounder combină cele mai bune lucruri din lumea catamaranelor de croazieră și a catamaranelor de performanță. Un pachet general coerent.
Bay Cruiser 21 – A câștigat premiul „Special Yacht”
În acest an, cel mai mic dintre finaliști, Bay Cruiser 21 (lungimea corpului 6,02 m, prețul de bază ex-works 41.350 euro), a câștigat premiul la categoria Special Yacht.
Aceasta este o adevărată surpriză și a cucerit inimile și mințile juriului prin caracterul său practic foarte plăcut și simplitatea sa ingenioasă.
Swallow Boats din Marea Britanie a umplut Bay Cruiser cu soluții inteligente care fac ca manevrarea pe apă și în afara ei să fie floare la ureche.
Comentați?