Constructorul italian de supercaruri Ferrari a anunțat un nou monohull cu foilings de 100 de picioare numit Hypersail, care va fi lansat anul viitor.

Proiectul superyacht-ului cu foils prezentat de Ferrari și numit „Hypersail”, o referire directă la Hypercar-ul Ferrari, câștigător de trei ori la Le Mans – este condus de legendarul skipper italian Giovanni Soldini, iar designul este realizat de expertul în foils Guillaume Verdier.
Proiectul Hypersail nu numai că va fi cel mai yacht monococă cu foils construit vreodată, dar este de asemenea, conceput și pentru a fi primul yacht de dimensiunea sa care va fi complet autonom din punct de vedere energetic.
Ambarcațiunea de 100 de picioare se va stabiliza în zbor pe baza a trei puncte de contact: o chilă inovatoare înclinată, un foil pe cârmă și, alternativ, pe una dintre cele două foils laterale.
În timp ce folils-urile în T, cu flapsuri, și cârma cu elevator amintesc de foiler-ele din Cupa Americii, chila cu bul înclinată escamotabilă este unică (chila de pe Maxi Flying Nikka, cel mai asemănător proiect de până acum, nu are elevator).
Nu au fost publicate detalii cu privire la echipaj și planul velic, dar desenele sugerează o velă uriașă de 40 m înălțime, wingsail pe straie prinse pe stabilizatori.
„Această barcă este absolut inovatoare în toate privințele. Am ridicat ștacheta foarte sus încă de la început, cu obiective extrem de ambițioase în fiecare domeniu”, a declarat Soldini.

Hypersail un monohull zburător, conceput pentru a zbura peste ocean, combinând toate avantajele unui multihull – moment de redresare mare, zbor stabil chiar și pe valuri mari – combinate cu toate avantajele unui monohull zburător, precum un yacht din Cupa Americii, care din punct de vedere aerodinamic este mult mai eficient. Pentru prima dată în istorie, un monohull este echipat cu o foil pe chilă.
„Este vorba de a face ceva ce nu a mai fost făcut niciodată până acum. Este vorba despre a face un salt de credință”.
Hypersail nu va avea motor diesel, iar intenția este ca toată energia necesară pentru funcționarea sistemelor de control pentru accesorii, vele, precum și pentru computere și instrumente, să fie generată în mod autonom în timpul navigării, folosind surse regenerabile de energie solară, eoliană și cinetică.
Yacht-ul este în prezent în construcție la un șantier nedivulgat din Italia și este programat să fie lansat în 2026.
Hypersail este o nouă provocare care ne împinge să ne depășim limitele și să ne extindem orizonturile tehnologice. În același timp, se aliniază perfect cu tradiția Ferrari, inspirându-se din Hypercar-ul nostru, de trei ori câștigător al cursei 24 de ore de la Le Mans. Proiectarea unui yacht pentru curse offshore este, probabil, expresia supremă a anduranței”, a declarat John Elkann, președintele Ferrari.
Ferrari și Aston Martin: Luxul suprem prinde rădăcini noi în România
„Giovanni Soldini este un pilon cheie al acestui proiect, nu numai datorită realizărilor sale ca navigator, ci și datorită experienței sale de neegalat în dezvoltarea și construcția de iahturi. Excelenta muncă în echipă dintre Ferrari și Guillaume Verdier dă naștere unei ambarcațiuni unice care va zbura peste oceane, reprezentând o oportunitate reală pentru inovație atât în lumea nautică, cât și în cea auto.”

„Sunt fericit și onorat să fac parte din această aventură”, a declarat Giovanni Soldini, Team Principal al Hypersail. „O provocare interesantă, susținută de o echipă cu adevărat unică, care reunește excelența Ferrari și expertiza specialiștilor în designul navigației oceanice. Întâlnirea dintre culturi diferite și tehnologii avansate ne permite să construim un iaht revoluționar în multe privințe. Din punct de vedere nautic, este inovator atât în ceea ce privește structura sa, cât și modul în care va zbura; în ceea ce privește sistemele, contribuția Ferrari conduce la dezvoltarea unei tehnologii de control la bord care nu a mai fost întâlnită până acum. Pentru a ne pregăti cât mai bine pentru variabilitatea și forța fenomenelor și condițiilor întâlnite pe mare, prioritatea noastră principală este să găsim echilibrul corect între căutarea performanței extreme și fiabilitatea maximă.”
Inovații și transfer tehnologic
Pentru a stimula inovarea și a crea valoare, proiectul Hypersail se bazează pe inovarea deschisă, vizând colaborarea strânsă și schimbul de idei și expertiză externă între Ferrari, partenerii săi și furnizori. Această abordare este utilizată pentru a dezvolta sisteme în domeniile aerodinamicii, eficienței energetice, gestionării energiei și energiei cinetice.
Transferul de tehnologie din domeniul automobilelor sport Ferrari este, de asemenea, esențial: iahtul va naviga cu un sistem de control al zborului dezvoltat pe baza expertizei dobândite în sectorul auto – folosind procese de calcul aerodinamic și structural concepute pentru a asigura performanța și siguranța unui monococă care va zbura peste ocean pentru perioade îndelungate – fără escale, fără popasuri și fără sprijin extern de niciun fel.
Căutarea unor soluții complet originale aplicate lumii nautice a dus la depunerea a nouă brevete, alte șase fiind în curs de redactare. Contribuția pe care căutarea performanței maxime pe mare o aduce evoluției automobilelor sport ale Căluțului Cabrat este la fel de semnificativă.
Autonomie energetică
Yacht-ul este proiectat pentru a funcționa exclusiv cu ajutorul surselor de energie regenerabilă, inclusiv energia solară, eoliană și cinetică. La bord nu există niciun motor cu combustie, iar toată energia necesară pentru funcționarea sistemelor de control și de mișcare pentru foile, chila și cârma, precum și pentru întregul set de computere și instrumente de bord, trebuie să fie generată autonom în timpul navigării.
Luna Rossa sponsorizată de Alfa Romeo pentru cea de-a 38-a ediție America’s Cup
Reconcilierea autonomiei energetice totale cu performanțele excelente așteptate de la un iaht de aceste dimensiuni, în condițiile variabile și adesea extreme pe care le va întâlni, necesită un echilibru energetic atent și o gestionare riguroasă a resurselor. Acest lucru a implicat optimizarea eficienței fiecărei componente individuale și a fiecărui sistem de generare a energiei.
O provocare pe care mulți o considerau imposibilă anterior.

Comentați?