Home Editorial A apărut ediția cu numărul 62 a revistei YachtExpert
EditorialLa ziNewsUtileYachting shop

A apărut ediția cu numărul 62 a revistei YachtExpert

Revista

YachtExpert 62 și o temă de actualitate „o nouă eră a propulsiei electrice și a materialelor sustenabile” generată de noutățile prezentate la marile saloane nautice ale acestei toamne.

 

YachtExpert_62
YachtExpert_62

YachtExpert 62 și Paradoxul luxului „verde”

Navigația de agrement și provocarea sustenabilității este azi o ecuație între între lux, inovație și responsabilitate.

Timp de decenii, navigația de agrement a fost asociată cu luxul nelimitat, performanța tehnică și libertatea absolută pe mare. Totuși, în ultimii ani, acest univers a început să se confrunte cu o realitate greu de ignorat: schimbările climatice, reglementările tot mai stricte și presiunea socială pentru un consum responsabil. Astfel, sustenabilitatea a devenit noul „orizont” al industriei nautice.

Dacă la început soluțiile „verzi” erau mai degrabă excepții – prototipuri spectaculoase, destinate să atragă atenția presei – astăzi ele tind să devină normă. Marile șantiere navale (Sanlorenzo, Azimut, Lagoon, Sunreef, Silent Yachts ș.a.) nu mai lansează doar modele de lux, ci prototipuri cu propulsii hibride, electrice sau chiar complet solare. În multe cazuri, aceste soluții nu mai sunt doar un argument de marketing, ci o condiție de supraviețuire pe o piață unde clienții devin tot mai sensibili la impactul ecologic. Motoarele hibride, diesel-electric sau sistemele full-electric alimentate cu baterii și panouri solare sunt tot mai răspândite. Silent Yachts, Sunreef sau Fountaine Pajot testează deja concepte de catamarane care pot naviga zile întregi fără a arde un litru de motorină.

De la folosirea fibrei de carbon reciclabilă până la rășini bio-compozite și lemn certificat FSC, șantierele mari încearcă să reducă amprenta de carbon nu doar în exploatare, ci și în construcție. Carene optimizate hidrodinamic, greutate redusă prin materiale compozite avansate, vele inteligente pentru catamarane și veliere, toate converg spre aceeași idee – mai puțină energie consumată, mai mult randament la fiecare milă parcursă. Panouri solare integrate în acoperișuri, turbine eoliene de mici dimensiuni, sisteme de recuperare a energiei din valuri, tehnologii care odinioară păreau exotice, devin acum echipamente opționale pe modele de serie.

Dar un yacht de 40 de metri, chiar și cu panouri solare și propulsie hibridă, rămâne un simbol al consumului de resurse. Totuși, presiunea pentru sustenabilitate a schimbat radical percepția. În 2025, un armator care își prezintă barca drept „zero-emission ready” nu doar că se aliniază cu trendurile, dar transmite un semnal de responsabilitate și inovație. Paradoxal, luxul viitorului pare să nu mai fie doar marmura rară și viteza amețitoare, ci liniștea unui catamaran solar care plutește fără zgomot și fără fum.

Oricum, trebuie să ne așteptăm la reglementări mai stricte în porturile europene prin care se va limita accesul navelor cu emisii ridicate și desigur, la o creștere a popularității modelelor mai mici, electrice, destinate croazierelor de weekend.

Navigația de agrement nu va renunța niciodată la lux și spectacol. Însă direcția este clară, în următorii 10–15 ani, sustenabilitatea nu va mai fi o opțiune, ci un criteriu definitoriu. Iar barca care va stârni admirația în marina de la Cannes sau Monaco nu va fi doar cea mai mare, ci și cea mai silențioasă, mai eficientă și mai curată din punctull de vedere a emisiilor.

Citește edișia cu numărul 62 a revistei YachtExpert pentru a afla și alte noutăți interesante din domeniul nautic!

 

Din Sumar:

YachtExpert partener al evenimentului Consiglieri

Actualitate: Prima ediție a Blacksea Regatta 200; Punct final în Cupa României Offshore 2025; Prezență românească la CM de la Palma

Sailing: Povestea pe scurt a yachtului „Adornate” și povestea lui Jimmy Cornell despre găsirea soluțiilor salvatoare

Jimmy Cornell - Aventura IV
Jimmy Cornell – Aventura IV

Racing: O scurtă istorie a Rolex Middle Sea Race – cea mai faimoasă regată din Mediterana

Eveniment: Premierele Festivalului Internațional de Yachting de la Cannes 2025

Travel: În Coreea de Nord se inaugurează un resort impresionant

Profil de yachtman: I se spune „Pelicanul”, dar experiența sa pe mare este incontestabiă

Mașina Navigatorului: BMW M235

Lifestyle: Armonii lichide pentru gusturi desăvârșite și decor marin semnat Dolce&Gabbana

Dicționar marinăresc: D de la Delta

 

de
Adrian Dragan

https://adriandragan.ro/

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

EsențialLa ziLifestyleNews

Alpiner Extreme Automatic, pregătit pentru aventură

Cu Alpiner Extreme Automatic, Alpina și-a adus la viață viziunea despre un...

Ambarcațiuni ElectriceEsențialÎn acțiuneLa ziNews

Cea mai lungă coastă electrificată din lume: de la Genova la Saint-Tropez

Odată cu adăugarea unui nou încărcător rapid marin Aqua superPower la Marina...

Danjiang Bridge
EsențialLa ziLifestyleNews

Danjiang Bridge – sculptura fluidă marca Zaha Hadid peste apele Taiwanului

Unde arhitectura întâlnește poezia mișcării, ia naștere Danjiang Bridge, o creație semnată...