Într-o premieră mondială, Danemarca a aprobat testarea unui sistem de pilotaj la distanță care permite utilizarea de nave ghidate. Mai exact, piloții maritimi ghidează navele de la țărm, folosind date în timp real, în loc să urce la bordul navelor pe mare.
Programul, dezvoltat de DanPilot și compania de tehnologie maritimă Danelec, a primit aprobarea oficială din partea Agenției Daneze pentru Managementul Urgențelor și semnalează o potențială schimbare în operațiunile maritime globale.
Pilotajul la distanță
Pilotajul la distanță este o metodă de navigare a navelor mari prin ape costiere sau aglomerate dificile, fără a fi nevoie ca un pilot să urce fizic la bordul navei. În schimb, piloții staționați într-un centru de control primesc date de navigație în timp real de la navă și oferă îndrumări de specialitate de la distanță. Această abordare minimizează riscurile, sporește eficiența și reduce emisiile, în special în regiunile cu trafic de nave intens și condiții dure de îmbarcare.
Procesul de testare de 18 luni al Danemarcei va acoperi până la 50 de operațiuni de pilotaj în apele daneze, în special în Kattegat și vestul Mării Baltice. El se va limita la navele cu un pescaj sub 13 metri și se aplică numai tranzitelor cu pilotaj neobligatoriu. Navele participante trebuie să îndeplinească standarde tehnice stricte pentru a asigura o transmitere fiabilă a datelor și precizia navigației.
Piloții monitorizează și dirijează navele participante dintr-un centru de comandă din Randers folosind un flux continuu de date de navigație. Acestea includ cursul, viteza, direcția și poziția, toate trimise în timp real prin intermediul sistemelor de bord ale Danelec. Piloții analizează apoi aceste date și oferă instrucțiuni echipajului navei, reflectând deciziile lor în cazul în care s-ar afla fizic la bord.
Tehnologie de pilotaj la distanță
În centrul sistemului se află platforma de date a Danelec, care colectează și transmite informații de la înregistratorul de date al voiajului (VDR) al navei. Această infrastructură permite piloților să supravegheze mișcarea navei de la distanță, având o conștientizare deplină a situației.
„Pilotajul la distanță nu este doar o descoperire tehnologică, ci și un pas strategic către un transport maritim mai sigur și mai sustenabil”, a declarat Casper Jensen, CEO al Danelec. „Suntem mândri să livrăm infrastructura tehnologică care permite navigația în siguranță, fără prezența fizică a unui pilot. Aici, securitatea cibernetică, o piatră de temelie a tehnologiei noastre, este o condiție prealabilă pentru implementarea soluției în siguranță și la scară largă în sectorul maritim global.”
Programul de testare, care a început oficial după șase ani de dezvoltare, marchează un progres critic în digitalizarea maritimă. „Acest lucru marchează un punct de cotitură major”, a declarat Erik Merkes Nielsen, CEO al DanPilot. „Pilotajul la distanță ne face munca mai sigură și ajută la reducerea atât a emisiilor de CO2, cât și a costurilor operaționale pentru clienții noștri. Am lucrat intens timp de șase ani pentru a ajunge în această etapă.”
Avantaje strategice și de mediu
Prin eliminarea necesității îmbarcării fizice a piloților , navele nu mai trebuie să își schimbe viteza sau cursul, reducând consumul de combustibil. Testul reduce, de asemenea, dependența de bărcile pilot, oferind o reducere secundară a emisiilor și a cheltuielilor logistice.
Deși programul este inițial limitat la aproximativ 10% din operațiunile DanPilot, potențialul pe termen lung se extinde dincolo de Danemarca. Gigantul transporturilor maritime Maersk contribuie la un test prin furnizarea de nave, demonstrând un interes comercial pentru noile metode de navigație.
Dacă modelul de pilotaj la distanță al Danemarcei funcționează bine, acesta ar putea deveni un model pentru alte țări în vederea modernizării pilotajului. Acest lucru ar putea reduce daunele aduse mediului și ar putea îmbunătăți siguranța, menținând în același timp controlul navigației.
Comentați?