Planul de transport al UE susține o cale neutră din punct de vedere tehnologic pentru decarbonizarea combustibililor și a infrastructurii în domeniul navigației de agrement
Industria europeană a navigației (EBI) salută Planul de investiții în transportul durabil (STIP) al Comisiei Europene, publicat pe 5 noiembrie 2025, ca un moment revoluționar pentru industria europeană a navigației.
Pentru prima dată, ambarcațiunile de agrement sunt incluse în mod explicit în strategia de investiții în transporturi a UE, marcând o etapă istorică care recunoaște importanța sectorului în tranziția ecologică și industria maritimă a Europei. Aceasta vine după angajamentul continuu al EBI față de Comisia Europeană cu privire la importanța combustibililor alternativi și a infrastructurii pentru industria nautică în ultimul an. Această etapă reprezintă, de asemenea, o realizare importantă în Manifestul EBI pentru acest mandat al UE.
STIP afirmă că „similar sectorului maritim, se ia în considerare o serie largă de alternative posibile la combustibilii fosili pentru […] ambarcațiunile de agrement”. Se adaugă că „[…] ambarcațiunile de agrement înregistrează un ritm redus de penetrare în privința vânzărilor noilor nave […]. În absența unor obiective obligatorii, cel puțin 90 % din nave […] pot fi echipate progresiv motoare pe combustibili regenerabili”.
Principalele concluzii pentru industria navigației sunt:
Prima recunoaștere a ambarcațiunilor de agrement – Planul include în mod explicit ambarcațiunile de agrement în planul de investiții al UE în domeniul transporturilor, recunoscând provocările unice și potențialul de inovare ale acestora în adoptarea propulsiei curate, a electrificării și a unei game largi de combustibili regenerabili, de la combustibilii electronici la uleiurile vegetale hidrotratate (HVO), metanolul verde și hidrogenul, în loc de o singură cale.
Noi oportunități de finanțare și investiții ale UE
Planul mobilizează 2,9 miliarde EUR în sprijinul UE până în 2027 și vizează mobilizarea a peste 100 de miliarde EUR în investiții totale până în 2035, cu oportunități clare pentru proiecte în domeniul combustibililor durabili, al tehnologiilor electrice și hibride și al infrastructurii porturilor de agrement. [2]
Sprijin pentru combustibili durabili și infrastructură în porturile de agrement:
Comisia va explora sisteme de certificare, trasabilitatea combustibililor și sisteme de înregistrare și revendicare pentru a sprijini operatorii mai mici și a promova combustibilii regenerabili pentru toate tipurile de nave – un pas vital pentru foaia de parcurs a industriei în materie de decarbonizare.
Philip Easthill, secretarul general al EBI, a declarat:
„Pentru prima dată, navigația de agrement face parte din strategia UE de decarbonizare a transportului pe apă. Acest lucru demonstrează că sectorul nostru este ascultat și recunoscut ca un factor relevant în tranziția verde a Europei, cu o traiectorie de decarbonizare neutră din punct de vedere tehnologic și cu accentul necesar pe flota existentă și pe combustibilii durabili. Această recunoaștere plasează sectorul navigației de agrement pe harta sprijinului acordat de UE în anii următori. Ea transmite un semnal clar că durabilitatea combustibililor și a sistemelor de propulsie, precum și a infrastructurii din porturile de agrement, este o componentă esențială a strategiilor industriale ale Europei.”
Philip Easthill
Bazându-se pe acest impuls, EBI va continua să colaboreze strâns cu Comisia Europeană și statele membre pentru a se asigura că sectorul navigației beneficiază pe deplin de inițiativele care decurg din Planul de investiții în transportul durabil, viitoarea Strategie industrială maritimă a UE și Strategia pentru turism durabil, ambele preconizate pentru 2026. Aceste cadre vor fi esențiale pentru promovarea tehnologiilor curate, dezvoltarea unei infrastructuri durabile a porturilor de agrement, pentru a avea un cadru cuprinzător pentru decarbonizare și pentru a consolida poziția de lider a Europei în materie de durabilitate și inovare.
Comentați?