Nave verzi? O nouă eră în decarbonizarea navigației maritime se conturează după ce gigantul finlandez Wärtsilä a lansat oficial un sistem revoluționar de captare a carbonului (CCS), capabil să reducă emisiile de CO₂ ale navelor comerciale cu până la 70%. După un test reușit realizat pe mare, tehnologia este acum disponibilă pentru adoptare globală – marcând un moment definitoriu pentru sustenabilitatea în industria maritimă, inclusiv în sectorul yachtingului.
Primul sistem CCS complet funcțional, testat în condiții reale
Testarea acestui sistem a avut loc la bordul vasului comercial Clipper Eris, o navă pentru transport de etilenă, aparținând companiei norvegiene Solvang ASA. Nava a plecat din Singapore în februarie 2025, fiind echipată deja cu sisteme de scrubbere SOx de la Wärtsilä – folosite pentru reducerea emisiilor de oxizi de sulf – ceea ce a făcut ca instalarea sistemului CCS să fie o extensie naturală.
Spre deosebire de soluțiile teoretice sau prototipuri, acesta este primul sistem CCS funcțional, capabil să capteze emisiile din toate sursele de eșapament de la bord. Acest lucru îl face relevant nu doar pentru navele comerciale de mari dimensiuni, ci și pentru yachturile de lux care doresc să integreze tehnologii verzi fără a face compromisuri de performanță.
Tehnologie cu impact pentru decarbonizarea navigației de agrement
Potrivit președintelui și CEO-ului Wärtsilä, Håkan Agnevall, tehnologia CCS aduce un progres semnificativ în direcția atingerii obiectivelor de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră ale Organizației Maritime Internaționale (IMO). „Reducerea emisiilor cu până la 70% transmite un semnal clar despre potențialul remarcabil al acestei tehnologii în efortul global de decarbonizare”, a afirmat Agnevall.
Pentru proprietarii de yachturi, mai ales cei interesați de explorări transoceanice, această tehnologie oferă oportunitatea unică de a naviga în conformitate cu noile reglementări, fără a sacrifica autonomia sau confortul. Integrarea CCS în viitoarele proiecte de yachturi sau în modernizarea celor existente poate deveni un diferențiator important pe o piață în care sustenabilitatea devine un criteriu tot mai important.
Costuri competitive și compatibilitate extinsă
Dezvoltat încă din 2019, sistemul CCS al Wärtsilä a fost testat și în centrul de cercetare din Moss, Norvegia, unde captează zilnic 10 tone de CO₂ de la un motor marin. Aceste rezultate, împreună cu testele din largul mării, confirmă eficiența și scalabilitatea soluției.
Estimările actuale indică un cost între 54 și 76 USD per tonă de CO₂ captată – o valoare competitivă în contextul în care proprietarii de nave (și yachturi) vor fi tot mai supuși reglementărilor privind taxele pe carbon și tranzacțiile de emisii.
Sistemul este conceput pentru a funcționa atât la nave noi, cât și pentru proiecte de retrofit și este compatibil cu diverse tipuri de combustibili – de la HFO și LNG, la metanol și motorină marină. Mai mult, poate funcționa alături de alte tehnologii de control al poluării de la bord, precum filtrele de particule sau sistemele de reducere a NOx-ului.
O soluție „plug-and-play” pentru yachturile de lux?
Pentru segmentul de yachturi, tehnologia CCS poate fi privită ca o punte între excelența inginerească și responsabilitatea ecologică. Într-o industrie unde personalizarea și adaptabilitatea sunt esențiale, capacitatea sistemului de a fi configurat pentru diverse dimensiuni de nave și tipuri de combustibil îl face extrem de atractiv.
Companii precum Solvang ASA – partener al Wärtsilä în acest proiect – susțin adoptarea rapidă a acestei soluții. „Captarea carbonului este una dintre cele mai promițătoare soluții pentru decarbonizarea maritimă”, a declarat Edvin Endresen, CEO al Solvang ASA, subliniind importanța colaborării cu parteneri de încredere pentru inovație sustenabilă.
Viitorul yachtingului este mai verde
Cu presiuni crescânde din partea reglementărilor europene și a clienților orientați spre sustenabilitate, lansarea sistemului CCS de către Wärtsilä poate redefini standardele industriei yachting. Fie că vorbim despre yachturi expediționare, superyachturi sau nave de expediție hibride, o astfel de soluție poate deveni rapid o cerință de bază pentru constructorii și proprietarii care vor să fie în avangarda sustenabilității maritime.
Comentați?