Home Esențial Cu Karnic R8-S în insula Afroditei
EsențialÎn acțiuneLa ziSailingTeste

Cu Karnic R8-S în insula Afroditei

Sea trial

Karnic R8-S. Foto:Karnic
Karnic R8-S. Foto:Karnic

O afacere de familie și o tradiție de peste 30 de ani în construcția de ambarcațiuni cu motor, Karnic Powerboats Ltd. ține piept cu succes valului de modele recent lansate de marile șantiere navale. Karnic R8-S este cel mai nou model al gamei, un motorboat cu valențe sportive, dar totodată potrivit ca daycruiser sau weekender. Am fost la Limassol, în Cipru – cartierul general al acestui șantier la naval pentru a testa noul model și a face cunoștiință cu producătorii săi.

La sediul Karnic Powerboats LTD alăturiu de fondatorul Nicos Karaolis
La sediul Karnic Powerboats LTD alăturiu de fondatorul Nicos Karaolis

Cipru, locul în care se pare că s-a născut din spuma mării Afrodita. O insulă ca un paradis cu plaje aurii și ape turcoaz. Un paradis care deși divizat politic în 1974 cunoaște azi un avânt economic considerabil, principalul contributor la PIB fiind bineînțeles, turismul.

Reversul medaliei este că treptat numeroase mega construcții sunt puse în operă de dezvoltatori imobiliari agili, dorinici să ajungă milionari peste noapte, vânzând astfel „sufetul” țării sau făcându-i un bine, în funcție de perspectiva interlocutorului.

Limassol – „orașul care nu doarme niciodată”

Puțin peste două ore a durat zborul de la București la Larnaca, iar ulterior încă 40 de minute până în Limassol, al doilea oraș ca mărine după Nicosia.

Limassol aduce azi cu metropolele americane de pe coasta oceanului, zgîrie-nori adăpostesc clădiri de birouri, hoteluri și sedii ale unor mari companii. Printe ele orașul vechi, mai poartă aerul unei fost colonii britanice cu străzi marinărești, pline de PUB-uri, baruri și restaurante pitorești ce formează Old Town – renivat, reinventat și transformat acum în centru turistic. Limassol se întinde practic de-a lugul unui mare bulevard costier, aglomerat, plin de cafenele, restaurante, terase, plaje și zone de relaxre sau sport în aer liber.

În vechiul port, dar și pe lângă un fost cartier turcesc se află o zonă comercială animată, plină de taverne, magazine și terase, numele lor trimițând adeseori la subtilul umor britanic.

Limassol este supranumit „orașul care nu doarme niciodată” și asta desigur prin prisma vieții de noapte din zona turistică.

Dacă ajungeţi la Limassol, vizitaţi neapărat castelul său medieval din Old City. Se spune că aici s-ar fi căsătorit Richard Inimă de Leu cu Berengaria de Navara. Ieşiţi apoi din oraş ca să vedeţi vechiul Kourion, o aşezare antică greacă, ce a trecut şi prin perioade romane şi creştine, despre care se crede că a fost distrusă de un tsunami puternic, în secolul al IV-lea.

Agora sa este foarte mare, iar acolo există chiar o biserică creştină. Băile publice au fost echipate cu spa-uri calde şi fierbinţi şi cu o piscină octogonală imensă. În amfiteatrul aşezat cu faţa la mare se ţineau lupte între gladiatori. Întregul oraş vechi are trotuare de mozaic foarte frumoase, cele mai multe găsite în casa lui Ahile.

Petra tou Roumio e o stâncă albă, aruncată în mare, nu foarte departe de ţărm, la câţiva kilometri de Limassol. Se spune că stânca se află acolo unde s-ar fi plămădit Afrodita din spuma mării.

Nu ratați castelul Kolossi, ca să aflaţi istoria vinului Commandaria, prezentat drept cel mai vechi vin de producţie din lume. Dulce şi licoros, se face din strugurii lăsaţi să se usuce la soare, la poalele munţilor Troodos, respectând aceeaşi tradiţie de 800 de ani.

Ne-am oprit însă aici cu „explorarea turistică” pentru că nici nu eram în plin sezon, la început de mai, dar și pentru că aveam ceva mult mai important de făcut. Dar dacă aveți ocazia eu vă invit sincer să acordați Ciprului cel puțin șansa uui concediu.

Facilități de producție în extindere

Am ajust astfel, la invitația importatorului Karnic Powersoats pentru România la Limassol pentru a testa cel mai nou model al producătorului cipriot Karnic R8-S, ocazie cu care i-am cunoscut pe proprietarii acestui brand, am aflat povestea lor și am vizitat șantierul unde se produc aproximativ 300 de ambarcațiuni pe an.

Karnic R8-S. Foto:Karnic
Karnic R8-S. Foto:Karnic

Karnic Poweboats este așa cum am spus o afacere de familie, ce a pornit în 1993 aflată acum în plină expansiune și axată pe producție pentru export. Șantierul se întinde în prezent pe aproximativ 6000 mp și sunt prevăzute investiții în noi hale de producție pentru alți 8000mp. Din păcate nu am putut face fotografii în interiorul atelierelor, unde am întâlnit și  români, aceștia avât diverse roluri în gestionarea unor departamente și fiind foarte apreciați de către angajator.

Sea trial: DB/37 în premieră mondială testat la Cannes de YachtExpert

Întreaga producție se realizează inhouse, de la design, design-ul matrițelor, procesul de laminare, tapițerie, cablaje etc. Trebuie să precizez însă că în privința designului, un punct important pentru fiecare constructor de ambarcațiuni, Kanic realizează totul prin propria echipă, fără a apela la designeri sau ingineri străini. Echipa este condusă chiar de proprietarul Karnic Powerboats LTD, Nicos Karaolis – care a pus bazele acestei afaceri încă din timpul studenției la Londra, în anii 1980.

În prezent se produc de către Karnic aproximativ 300 de bărci pe an, iar în fiecare an se lansează în producție unul sau două noi modele, capacitatea de producție este în creștere.

Majoritatea bărcilor utilizează propulsie outboard, motoarele fiind exclusiv Mercury, dar pentru modelul 37 există și o variantă inboard gata de a fi lansată.

Karnic se axează pe construcția de bărci care îmbină aspectul practic, cu confortul petrecerii unui weekend sau a ami multor zile pe mare cu necesitățile pentru diverse hobby-uri cum ar fi pescuitul, motiv pentru care majoritatea modelelor oferă diverse posibilități de configurare în funcție de dorințele clientului. Singura restricție este dată de faptul că și în cazul echipamentelor opționale, acestea pot fi alese dintr-o listă predefinită.

R- de la Racing

Revenim ușor la subiectul acestui articol și anume testul pe apă cu noul model R8-S, abreviere unde „R” vine de la Racing. Avem așadar un model ce pune accent pe sportivitate, din categoria bowrider, de 7,5m lungime și animat de un motor outboard Mercury de 300CP.

Karnic R8-S. Foto: Adrian Drăgan
Karnic R8-S. Foto: Adrian Drăgan

 

R8-S este poate sportivă prin performanțe și configurație, dar poate fi în același timp și un hobby boat pentru diverse activități nautice sau comerciale– și mă gândesc aici la Delta Dunării spre exemplu, unde poate pătrunde ușor pe canale datorită pescajului foarte redus, ca barcă de pescuit, cabina cu duș sau bucătăria din cockpit oferind un confort minim suficient și pentru petrecerea câtorva zile pe apă.

SeaTrial: Beneteau Antares 9 pentru plăcere și viteză!

Desigur, în configurația testată, cu șezlogul dublu din prova și cu posibilitățile de configurare multiple ale banchetei din cockpit, R8- S poate fi o barcă de vacanță ideală, printre insulele Mării Mediterane. Barca este de altfel omologată categoria C pentru opt persoane, dar din punctul meu de vedere patru sau șase ar fi ideal.

Constructiv barca are un design în doi pași (two-step hull), cu linii, ușor agresive, sportive fiind și este prima dată când constructroul cipriot încearcă această arhitectură ce combină linia tradițională Karnic – cu elemente ultramoderne precum etrava dreaptă, în stil scandinav și nervurile (chines) prin care jetul de apă dislocat la înaintare este împins spre lateral.

Ca detaliu estetic, lipește bandoul de protecție, un element care maschează de obicei punctul de îmbinare al cocii cu puntea, dar sunt prezente în schimb câteva detalii de carbon care amplifică imaginea sportivă.

Barca este realizată din material compozit, cu spumă injectată, cu protecție pentru oasmoză.

Karnic R8-S. Foto:Karnic
Karnic R8-S. Foto:Karnic

Pentru petrecerea timpului la ancoră, barca este prevăzută cu două pltaforme destul de generoase de baie, la pupa, dar din păcate nu sunt prevăzute și platforme escamotabile laterale, acestea se regăsesc pe alte modele ale mărcii.

Trebuie precizat că barca din test este una de showroom, clienții putând alege echiparea cu biminitop, spray hood și chiar un hardtop ce va fi disponibil din sezonul următor.

Confort și sportivitate

Postul de pilotaj este sportiv, oferă două locuri, iar timona are diametru redus. Tabloul de bord este ergonomic existînd două ceasuri „clasice” pentru viteză și combustibil, butoane pentru comenzi și suporturi pentru pahare. În centru tronează ecranul tactil de mari dimensiuni. Totul este protejat de un parbriz curbat și înclinat care protejează zona de stropii de apă și vânt și pe ală cprui rame se află și două mânere.

Karnic R8-S. Foto: Adrian Drăgan
Karnic R8-S. Foto: Adrian Drăgan

Prova este ocupată cu două șezlonguri de plajă, ce pot fi ajustate pe trei poziții. Din cockpit se ajunge ușor în prova datorită zonei de trecere late și bine protejată de  bordaj și de mânerele înalte ale balconului. De o parte și de alta a zonei de plajă se află boxe audio încorporate și suporturi pentru pahare. Ancora este discret mascată în bordaj, iar deschiderea de deasupra ei poate fi utilizată ca pasaje pentru accesul în și din barcă către cheu.

Piesa de rezistență a bărcii este cockpitul. Acesta oferă o bachetă centrală culisabilă și al cărui spătar poate fi mutat dintr-o parte în alta. Pe babord se află un scaun ce poate fi transformat în pat de plajă prin plierea spătarului și a înclinării pernei. De asemenea, aici se află mai multe spații de depozitare Pe tribord mai există un scaun pliant, depozitat într-un spațiu special.

Masa de teack poate fi montată în cockpit sau în cabină, în timp ce mica bucătărie din cockpit beneficiază de chiuvetă, arzător și un mic blat de lucru. Dedesubt se află o cutie frigorifică pe al cărui capac sunt prevăzute suporturi pentru pahare și o riglă pentru măsurarea peștelui capturat. Pe timp de noapte cockpitul poate fi iluminat ambiental cu lumini LED.

 

Cabina beneficiază de două banchete generoase, ce pot fi transformate în pat dublu prin plierea mesei. Există de asemenea aici un frigider pe 12V, spații de depozitare și toaletă cu duș, unde se poate sta în picioare, aproape o raritate în această clasă de ambarcațiuni.

Portul din Limassol, de unde puteţi porni și dvs. ntr-o excursie de-a lungul ţărmului cipriot este o marină modernă, construită in urmă cu mai puâin de 10 ani, bineînșeles elegantă. Cochetă și plină de terase și restaurante.

Karnic R8-S. Foto: Adrian Drăgan

In rada portului Limassol

Am ieșit pe o mare extrem de liniștită cu vând slab, condiții ideale de test pentru Karnic R8-S.

Ce m-a suprins a fost in primul rând silențiozitatea motorului și cât de bine este antifonată prova – practic la impactul cu apa zgomotele sunt imperceptibile. De altfel, datorită hodrodinamicii operei vii și aerodinamicii bordajelor – fluxul de aer este bine direcționat pe lângă cockpit, pasagerii putând purta o conversație decentă. Am apreciat protecția oferită de parbriz, dar și vizibilitatea foarte utilă la manevrele de ieșire din port și acostare.

Karnic R8-S
Karnic R8-S

Barca se așează frumos pe apă glisarea fiina plăcută și lină. Modelul din test era de altfel echipat cu trimm automat ceea ce oferit un plus de confort. Cu motorul de 300CP R8-S atinge ușor 40 de noduri, viteză la care te simți permanent in siguranță.

Weekender și nu numai

La viteză mare nu-I plac însă manevrele bruște din timonă, dar este pe undeva firesc datorită pescajului redus. Am rămas însă cu o senzație puternică de siguranță, barca e menevrabilă și răspunde bine la cele mai mici impulsuri. Ajută și acest design cu etravă dreaptă care sparge valul, iar bow-spray- deflector-ul degajează eficient apa care nu mai ajunge astfel să stropească prova.

Poate pentru o barcă cu aceste domensiuni veți considera ca o soluție cu doua motoare ar putea fi mai eficientă, dar depinde. Barca are sud două tone, deci este relativ ușoară, chiar și încărcată la maxim, motorul Mercury de 300CP răspunde foarte bine, inclusiv la manevre scurte în spații restrânse pentru acostare și în plus i-ar scădea foarte mult autonomia. Personal, cred că varianta cu un sigur motor este soluția care oferă cel mai bun compromis între manevrabilitate, sportivitate și autonomie.

Întreg ansamblul oferă o senzație de robustețe și soliditate. Practic Karnic R8-S întrunește toate calitățile unui powerboat, oferind eleganță, linii moderne, o echipare exhaustivă și performanțe sportive.

Este o barcă portivită pentru o navetă zilnică, în cazul în care preferați acest tip de deplasare și beneficiați de acces direct la doc, fiind compactă poate fi ținută ți în garaj, dacă locuiți pe malul unui lac. Este de asemenea portivită atât pentru activități hobby, precum pescuit sau sorkeling, dar și pentru petrecerea unui weekend pe apă cu pritenii sau familia. Sigur, se poate sta și mai mult, dar aici depinzi de rezerva de apă și de alimente.

Oricum, Karnic R8-S este o barcă completă, cu design modern, echilibrată în privința performanțelor, cu un pescaj ce permite navigația atât pe mare cât și în ape puțin adânci, cum a r fi unele canale din Delta Dunării, cu spațiu suficient și o bună modularilte a cockpitului.

Personal o văd ca pe o barcă pentru tinerii care vor să petreacă câteva ore, sau chiar un weekend pe apă!

SeaTrial: Bavaria C50 testată pe Marea Neagră

Karnic R8-S. Foto:Karnic
Karnic R8-S. Foto:Karnic

Caracteristici tehnice

Lungime maximă: 8,4m

Lungime cocă: 7,5m

Lățime: 2,45m

Pescaj  0,37m

Greutate aproximativă: 1760kg

Rezervor: 285l

Capacitate rezervor apă: 60l

Motor  Outboard: 25’’

Putere maximă: 300CP

Cabină: 2 pers

Adâncime cockpit: 0,84m

Borduri libere pupa: 0,98m

Borduri libere prova: 1,21m

de
Adrian Dragan

https://adriandragan.ro/

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

În acțiuneLa ziNews

Torres Full Hybrid – SUV-ul premium KGM, companionul ideal pentru un lifestyle exclusivist

În lumea yachtingului, mobilitatea terestră este la fel de importantă precum cea...

DesignEsențialÎn acțiuneLa ziNews

Tecnomar for Lamborghini 101FT – când spiritul supercar face valuri pe mare

Marina din Monaco a devenit decorul unei declarații îndrăznețe: Lamborghini nu mai...

EsențialLa ziLifestyleNews

Bugatti Eyewear: Eleganța hiper-luxului intră în lumea opticii la SILMO Paris

Când vorbim despre Bugatti, ne gândim la performanță extremă și la un...

La ziLifestyleNews

Dubai va deschide cel mai înalt hotel din lume

La finalizarea sa, în noiembrie 2025, Marina Ciel Dubai este așteptată să...