Home Aventură O călătorie maritimă veche de 30.000 de ani, recreată cu o canoe construită folosind unelte antice din piatră
AventurăEsențialÎn acțiuneLa ziNews

O călătorie maritimă veche de 30.000 de ani, recreată cu o canoe construită folosind unelte antice din piatră

canoe

Cercetătorii au explorat modul în care oamenii moderni timpurii au migrat pe mare, cu o canoe, din Taiwan în sudul Japoniei, în urmă cu aproximativ 30.000 de ani. Pentru a dezlega misterele acestor călătorii antice dificile, cercetătorii au folosit o combinație unică de simulări numerice și arheologie experimentală.

Proiectul a fost realizat de cercetătorii din Japonia și Taiwan, conduși de profesorul Yousuke Kaifu de la Universitatea din Tokyo. Pentru acesta, a fost construită o canoe de 7,5 metri lungime, folosind replici ale unor unelte antice din piatră. Iar apoi s-a trecut l treabă. Mai exact, canoea s-a deplasat cu ajutorul vâslelor aproximativ 225 de kilometri peste oceanul deschis, legând estul Taiwanului de insula Yonaguni, din grupul muntos Ryukyu din Japonia.

Construirea unei bărci adevărate

„Am inițiat acest proiect cu întrebări simple: «Cum au ajuns oamenii paleolitici pe insule atât de îndepărtate precum Okinawa?» «Cât de dificilă a fost călătoria lor?» «Și ce instrumente și strategii au folosit?»”, a spus Kaifu. „Dovezile arheologice, cum ar fi rămășițele și artefactele, nu pot oferi o imagine completă, deoarece natura mării este aceea de a spăla astfel de lucruri. Așadar, ne-am orientat către ideea arheologiei experimentale, într-un mod similar expediției Kon-Tiki din 1947 a exploratorului norvegian Thor Heyerdahl”, a adăugat autorul.

O lucrare a folosit simulări numerice pentru a testa navigarea prin puternicul curent Kuroshio. Simularea a arătat că o construcție abilă de ambarcațiuni și o navigație cu abilitate ar putea depăși curentul Kuroshio chiar și cu unelte antice. Celălalt articol a detaliat esența experimentului lor: construirea unei bărci sau canoe reale, numită „Sugime”. În 2019, se pare că au construit o canoe dintr-un trunchi de cedru japonez, folosind replici ale unor unelte de piatră vechi de 30.000 de ani.

„Su Hai No 1” – supernava cu acvacultură mobilă care transformă mările în ferme sustenabile

Vâslind timp de 45 de ore

Timp de peste 45 de ore, au navigat pe marea deschisă, adesea cu destinația lor ascunsă, bazându-se exclusiv pe soare, stele, valuri și instinctele lor. Echipa a emis inițial ideea că oamenii din antichitate foloseau plute pentru traversările maritime. Totuși, experimentele au arătat că plutele erau prea lente și nu aveau durabilitatea necesară pentru a se descurca împotriva curenților oceanici. În schimb, canoea s-a dovedit a fi atât „rapidă, cât și robustă”.

„Știm acum că aceste canoe sunt suficient de rapide și durabile pentru a face traversarea, dar asta e doar jumătate din poveste. Acei pionieri, bărbați și femei, trebuie să fi fost cu toții vâslași experimentați, cu strategii eficiente și o voință puternică de a explora necunoscutul”, a spus Kaifu. „Nu credem că o călătorie de întoarcere era posibilă. Dacă aveți o hartă și cunoașteți curgerea râului Kuroshio, puteți planifica o călătorie de întoarcere, dar astfel de lucruri probabil nu au avut loc decât mult mai târziu în istorie”, a adăugat Kaifu.

Sute de călătorii virtuale

Echipa a efectuat, de asemenea, sute de călătorii virtuale folosind modele oceanice avansate pentru a umple lacunele pe care un singur experiment nu le-a putut realiza. Simulările au explorat diferite locații de plecare, anotimpuri și abordări de vâslit, luând în considerare condițiile oceanice actuale și istorice. Cercetarea a descoperit diverse perspective asupra strategiilor maritime antice: pornirea din nordul Taiwanului creștea șansele unei traversări reușite.

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

În acțiuneLa ziNews

Torres Full Hybrid – SUV-ul premium KGM, companionul ideal pentru un lifestyle exclusivist

În lumea yachtingului, mobilitatea terestră este la fel de importantă precum cea...

DesignEsențialÎn acțiuneLa ziNews

Tecnomar for Lamborghini 101FT – când spiritul supercar face valuri pe mare

Marina din Monaco a devenit decorul unei declarații îndrăznețe: Lamborghini nu mai...