Retrospectivă 2015

Anul 2015 a avut programate cinci regate în cadrul România Cup și două în cadrul Campionatului Național Offshore, toate sub egida Federației Române de Yachting, având ca organizatori Yacht Club Regal Român, Life Harbour și Black Sea Sailing Association. Black Sea Sailing Association este asociația proprietarilor de ambarcațiuni din Romania și are ca obiectiv principal promovarea si dezvoltarea activităților nautice în scop sportiv și recreativ, dar și elaborarea de studii cu privire la flora și fauna acvatică și efectuarea de scufundări autonome. Trofeul Black Sea Sailing, organizat încă din vara anului 2012, este format din mai multe etape din sezonul competițional, fiind primul de acest fel. Yacht Club Regal Român (YCRR) este cel mai vechi club de yachting din România, înfiinţat în anul 1924.2 De fapt, inițial a apărut Yacht Clubul Român în anul 1921, la Constanța, al cărui scop era dezvoltarea sporturilor nautice în România. În 1999, Yacht Clubul Regal Român a fost reactivat din inițiativa unor entuziaști, revenind la vechile însemne, iar din anul 2002 Majestatea Sa Regele Mihai I, a acceptat solicitarea de a-și relua vechile prerogative de Comodor. LifeHarbour Limanu este baza de plecare si desfășurare a unora dintre cele mai cunoscute regate de la malul Mării Negre. Din anul 2013, LifeHarbour a fost co-organizator al Cupei McCann și a găzduit regata Bricul Mircea, organizată în colaborare cu Yacht Club Regal Român. Din 2014, LifeHarbour este co-organizator al România Cup, o competiție care demonstrează faptul că yachtingul românesc a căpătat, în fiecare an, o amploare din ce în ce mai mare. Din păcate, și anul 2015 a fost un amestec frustrant de ambarcațiuni, datorat O.R.C. (Offshore Racing Council), care permite o clasificare agregată a tuturor ambarcațiunilor prezente la start. Spun din păcate deoarece particularitatea Mării Negre, ca mediu competițional, favorizează sau defavorizează deopotrivă ambarcațiunile, în funcție de condițiile meteo.3 Bărcile mici sunt favorizate de vântul slab cu valuri mici, iar cele mari de vântul puternic și valuri mari. Astfel, la sfârșitul sezonului, putem face o analogie foarte corectă între clasamentul pe etape/ curse și starea meteo.La sfârșitul ultimei etape din campionat, desfășurată în perioada 28-30 august, când a fost programată Regatta Callatis, au fost decernate cupele din cadrul celor trei competiții simultane, Regatta Callatis, Trofeul Black Sea Sailing și Romania Cup. Această ultimă etapă a fost cea mai solicitantă pentru echipajele aflate în fruntea clasamentului. Câştigătorii Regatei Callatis 2015 au fost Bonvi (locul I), Getika (locul II) şi Santa Clara (locul III) la clasa Cruiser şi Petra (locul I), Simina (locul II) şi Incognito (locul III) la clasa Racer. A patra ediţie a Trofeului Black Sea Sailing a fost formată din două etape: Regatta Poseidon, care a avut loc în Marina Eforie în perioada 19 – 21 iunie 2015 şi Regatta Callatis, competiţie desfășurată în perioada 28 – 30 august tot în Marina Eforie. Asociaţia Black Sea Sailing şi-a propus ca acest trofeu să devină o tradiţie, cu atât mai mult cu cât acesta este singurul trofeu de yachting din România.4

Pe podium au urcat Bonvi – locul I, Esperanta – locul II şi Getika – locul III – la clasa Cruiser şi Simina – locul I, Farffallina – locul II şi Incognito – locul III – clasa Racer. Câştigătorii au primit, pe lângă cupe, medalii şi diplome, o reducere la valoarea contractului de cheiaj în Marina Eforie, pentru un an de zile. Competiția România Cup 2015 i-a avut câștigători pe membrii echipajului Simina, urmați de echipajul Incognito, în timp ce locul al III-lea a fost ocupat de echipajul Life, la clasa Racer. De menționat aici evoluția constantă a echipajului condus de Sorin Iorga care, în urma unui efort organizatoric remarcabil, a reușit efectuarea câtorva zile de cantonament având-o ca antrenor pe PETRA KLIBA din Croația – de opt ori campioană a Croației. Echipajele Simina și Incognito s-au duelat pe tot parcursul campionatului, dominând constant primele locuri. Simina s-a clasat de opt ori pe locul întâi, dintr-un total de 18 curse, iar Incognito de 5 ori, din tot atâtea curse. Foarte spectaculoase au fost ultimele 3 etape ale competiției, când au luat startul noile racere pur sânge SetSail și Scorpio, mai exact un Farr 40 al lui Valentin Oeru, respectiv Grand Soleil 42R al lui Sergiu Timofei, care, cu echipajele complet nerodate au dominat fizic aceste etape, promițând un sezon 2016 foarte strâns.5

La clasa Cruiser, pe locul I s-a clasat echipajul Bonvi, pe locul II – echipajul Esperanța, iar pe locul III – echipajul Mac One. Dacă Bonvi avea rezervat titlul încă de la startul competiției, iar pentru Esperanța un loc pe podium era ceva firesc, Paul Grigoraș cu al său Mac One a demonstrat foarte multă determinare și constanță în toate etapele, medalia reprezentând recunoașterea oficială pentru efortul și tenacitatea demonstrate în cei doar 5 ani de yachting pasional. Ultimele două regate au fost cele din campionatul național offshore desfășurate sub organizarea federației române de yachting. Cu toate că vremea a suprasolicitat atât organizatorii, cât mai ales concurenții, prima etapă rămâne de neuitat pentru mulți dintre participanți dacă nu cumva pentru toți. Pe un vânt de 20-25 de noduri cu rafale de peste 30 de noduri și valuri de 3-4 metri, concurenții s-au luptat la propriu să dubleze balizele și să termine traseul curselor inshore. Clasamentul final al campionatului a adus pe podium aceiași lupi de mare de pe racerele Simina, Incognito, dar și Scorpio, care în prima cursă a fost nevoit să abandoneze. La cruisere participarea a fost redusă, fiind înscrise doar nouă echipaje. Pe locul I s-a situat Constanța, un Oceanis 473, pe locul II Santa Clara cu cel mai neexperimentat echipaj, dar condus de unul dintre cei mai experimentați skipperi, Sorin Drugan. Pe locul al III lea au sosit Pelikan Racing, cu al lor Laser SB3, dar și cu experiența competițională de invidiat care le-a permis să surclaseze la prima cursă chiar și pe furtună, restul echipajelor. Marii câștigători ai sezonului 2015 sunt echipajele Santa Clara – Oceanis 38, skipper Sorin Drugan cu un echipaj aflat la primele ieșiri pe mare și SetSail – Farr 40, skipper Valentin Oeru cu un echipaj predominant feminin format anul acesta și transferat de pe Santa Clara.

Adaugati comentariu