Odată cu noua generație C46, constructorul german încearcă să ofere tot ceea ce este mai bun atât din punctul de vedere al confortului cât și din punctul de vedere al sportivității. Am fost la Varna, în Bulgaria pentru a testa pe Marea Neagră cel mai bine echipat model C46.
Când vorbim despre compromis ne gândim aproape inevitabil la raportul dintre spațiul interior și forma hidrodinamică optimă a navei care bineînțeles, ideal ar trebui să ofere o suprafață cât mai redusă la contactul cu apa.

S-a considerat că yachturile cu secțiuni prova voluminoase sunt mai predispuse la șocuri mari pe o mare cu valuri, datorită suprafeței mai mari de contact cu apa. Dar nu este așa, pentru că secțiunea scufundată a carenei și zona care intră de fapt în contact cu apa este diferită când barca merge înclinată și astfel nu mai izbește valurile cu acea parte inferioară plată.
Bavaria C46, design gândit până în cel mai mic detaliu
În plus, modelele cu provă tradițională trec mai ușor prin valuri atunci când coca este în poziție verticală, dar se lovesc mai rău atunci când barca este înclinată, deoarece suprafața care intră în contact cu apa, după ce barca plonjează peste creasta unui val, este de această dată aproape plană.
Confort și sportivitate
Am făcut această precizare pentru a vă oferi cheia în care am analizat comportamentul modelului testat de noi la Varna prin amabilitatea Bavaria Yachts România, într-un eveniment realizat în colaborare cu partenerul bulgar al mărcii Bavareze.
Trebuie însă precizat că modelul C46 pe care l-am avut la dispoziție este unic, fiind – după declarația importatorului – cel mai complet echipat model C46 vândut din actuala generație. Asta înseamnă, bineînțeles și un plus semnificativ la preț, o greutate mai mare și o altă distribuție a maselor pe borduri.
SeaTrial: Bavaria C50 testată pe Marea Neagră
Vremea a fost ca să spun așa, mediteraneeană, cu o briză ușoară ce a nu a depășit 12 noduri, marea aproape netedă, fără val și o temperatură de vară. Am putut merge pe toate alurile de vânt fără a simți nici cel mai mic disconfort. Poate pe tack-ul de tribord, un vânt din est a provocat un val răszleț ce a generat uneori mici salturi, dar mișcarea a fost lină, iar barca nu a pierdut din viteză.

Prova în „V”, o caracteristică deja tradițională a Bavaria Yachts ajută la obținerea unui spațiu interior mai mare în față, ceea ce maximizează atât spațiul pentru cabina proprietarului cât și stabilitatea bărcii pe valuri. Lățimea maximă, din zona cuplului maestru al navei este „transportată” aproape integral spre pupa, pe cocă observându-se foarte clar acele nervuri masive (chines in limba engleză), bine definite și care au rolul de a degaja apa mai eficient. Este o construcție a carenei care oferă o foarte bună stabilitate și manevrabilitate în timpul navigației cu vele.
De mare ajutor, în privința manevrabilității este și soluția cu un singur safran. Sistemul cu o singură pană a cârmei oferă timonierului o manevrare mai directă, un răsupuns mai prompt și mai mult echilibru atunci când barca este bandată. De altfel, aceasta a fost o soluție adoptată mai mult la presiunea utilizatorilor – pentru că ideal, când barca este înlcinată, varianta cu două safrane este mai bună – deoarece ei au considerat că este nevoie de un răspuns mai bun și mai rapid și la manevrarea cu motorul în spații mici, cum sunt marinele.
Sisteme de manevrare gândite pentru ușurința navigației
Și dacă tot am vorbit de cârmă, trebuie să menționez și arhitectura celor două piedestaluri ale timonelor – adevărate opere de artă, ce includ ecrane tactile mari și afișaje separate pentru instrumente. Acestea sunt astfel înclinate încât ofere o vizibilitate optimă și atunci când timonierul stă așezat. De asemenea, manevrarea mașinii este simplă și foarte ușoră cu ajutorul manșei de pe consola tribord.
Navigând pe o mare liniștită cu randa și focul complet deschise, pe un vânt de 8-10 noduri, la un unghi al vântului real de 45° am înregistrat o viteză medie a bărcii de peste 6 noduri.
În timp ce multe dintre yachurile moderne navighează surprinzător de bine și pe vânt foarte slab, acum am constatat că aveam nevoie de 10 noduri de viteză reală a vântului pentru ca Bavaria C46 să prindă viață, moment în care și mișcarea ambarcațiunii a devenit mai stabilă.
Ambarcațiunea testată avea vela mare și un foc, ambele cu sistem furling și ambele realizate de Elvstrom din 95% poliester reciclat cu 5% Dyneema rețetă care crește rezistența la întindere și deformare.

Ca noutate în cosnstrucția randei am observat balenele verticale ce susțin mai bine leech-ul și rigidizează mai bine vela comparativ cu sistemele similare fără balene. Acest lucru a contribuit, fără îndoială, la caracteristicile bune de manevrabilitate.
Pentru manevrarea randei s-a optat pentru un sistem cu două școte și controlate prin vinciurile mari poziționate aproape de timone. Este o soluție eficientă care permite reglarea eficientă a velei, mai sigură și care nu încurcă pe cei care peferă să se relaxeze în cockpit.
European Boat of The Year 2024 sau „Oscarul” din lumea ambarcațiunilor cu vele – nominalizări
De altfel, toate parâmele de pe Bavaria C46 sunt conduse spre piedestalelede comandă ale timonelor prin canale acoperite. Este ușor să ajungi la vinciuri chiar dacă stai de la cârmă, în timp ce există, de asemenea, spațiu pentru o persoană la bord și o alta în cockpit, în fața piedestalelor. Există, de asemenea, coșuri speciale pentru depozitatrea parâmelor la pupa vinciurilor.
Cabine și salon mult mai aspațioase
Bavaria a renunțat la încorporarea unui garaj pentru tender pe Bavaria C46, pe motiv că acestea reprezintă în mod inevitabil un mare compromis pe o ambarcațiune de această dimensiune, rezultând utilizarea unui tender subdimensionat și cabine de pupa mai mici.

În schimb, aceasta oferă brațe telescopice pentru ridicarea și amararea tenderului, în timp ce spațiul de depozitare de pe punte include două chesoane foarte utile sub băncile din cockpit, plus un lazaret mare cu acces între posturile de cârmă și posibilitatea echipării banchetei pupa cu sistem barbeque – accesibiul de pe platforma de baie și frigider.
Există, de asemenea, un dulap mare pentru pânze în față, lângă chesonul de ancoră, deși acesta nu este suficient de spațios pentru o cabină opțională a comandantului.
Un cockpit spațios și modular
Există două opțiuni pentru masa din cockpit, fie una centrală mare, fie două mese duble, pliante care aproape se întâlnesc la mijloc, dar care, din păcate, lasă un mic spațiu liber. A ceasta fiind soluția de pe barca noastră de test.
La coborârea în salon, te izbește volumul generos de cazare oferit de Bavaria C46. Acesta este vizibil nu doar în spațiile larg deschise ale salonului ci și în cabina proprietarului din prova, impresionant de mare.
Bucătăria se află imediat în fața postului de navigație și are o cantitate imensă de spațiu pe blat și spațiu de depozitare, plus opțiuni pentru refrigerare, inclusiv o unitate mare cu două sertare și un frigider separat cu încărcare superioară. Ambarcațiunea din test a fost echipată, de asemenea, cu o mașină de spălat vase compactă opțională și cu o hotă.

Ambarcațiunea din test are o configurație cu trei cabine, două toalete, plus o cameră de depozitare mare, ceea ce o face ideală pentru proprietari. În această versiune, toate paturile sunt de tip king size european, cu o lățime de 160 cm pe toată lungimea lor. De asemenea, sunt oferite două configurații diferite cu patru cabine, inclusiv un aranjament pentru charter clasic cu patru cabine/patru taolete, cu două cabine duble în față. A doua opțiune este o versiune pentru proprietar cu patru cabine/două toalete, care păstrează cabina principală atrăgătoare din față, dar adaugă o mică cabină Pullman cu paturi suprapuse în fața cabinei de la tribord.
Cabina proprietarului Bavaria C46 este un spațiu deschis minunat, cu toaletă separată și cabină de duș. Pe de altă parte, aici nu există prea mult spațiu de depozitare. Cabinele de la pupa sunt de dimensiuni egale, deși barca testată, cea de la babord este configurată ca o cabină dublă permanentă, în timp ce la tribord este configurată ca două paturi single care se transformă ușor într-un pat dublu.
Spațiile generoase de depozitare vor atrage mulți proprietari privați și au potențialul de a oferi o mulțime de zone de depozitare bine organizate și ușor accesibile, precum și spațiu pentru o mașină de spălat și uscător.
Sub podeaua cockpitului există un acces ușor la sistemul direcție și quadrant. Rezervorul de motorină de 244 l poate limita autonomia pentru cei care doresc să se aventureze mai departe, dar există opțiuni pentru o cantitate generoasă de până la 800 l de apă dulce.

Construcția este din poliester convențional și fibră de sticlă, cu miez din spumă PVC deasupra liniei de plutire, întărită prin intermediul plăcilor de sarturi și a pereților etanși de la prova și pupa. Matricea interioară este, de asemenea, realizată manual din fibră E-glass și poliester, cu zona chilei laminată suplimentar în dreptul carenei.
Ca și concluzie
În general, am fost plăcut surprins de C46 – navighează mai bine decât ar fi de așteptat, în special odată ce vântul atinge 10 noduri, iar sistemele de manevrare a velelor sunt bine gândite.
Viața la bord este frumoasă datorită spațiilor mari, aerisite și a iluminării generoase. Punctele forte de vânzare pentru proprietarii privați includ cabina proprietarului și magazia care va ajuta la păstrarea unei multitudini de echipamente într-o bună organizare.
C46 este cu siguranță mai bun decât majoritatea modelelor similare proiectate cu câteva decenii în urmă și are mult mai mult spațiu de cazare atât deasupra cât și sub punte. Este de altfel rezultatul actualelor tendințe când proprietarii preferă mai degabră un cruiser elegant și confortabil decât un velier masiv pentru străbaterea oceanelor.
Fișa tehnică Bavaria C46
LOA: 14.5m
Lungimea corpului: 13.95m
Lățime: 4.70m
Pescaj: 2.3m sau 1.75m
Deplasament (2.3m la chilă): 12,730kg
Balast (chila standard): 2,575kg
Balast (chila mică): 2,858kg
Suprafața velică: 123.8m2
Carburant: 244l
Apă: 544l
Design:Cossutti Yacht Design
Preț de bază: 315,600 € fără TVA
Comentați?