Parafrazând superba creație eminesciană „dintre sute de catarge” vă mărturisesc că am rămas surprins și impresionat să aflu că la poalele Tâmpei, lângă Brașov, există unul dintre cei mai mari producători din lume de catarge din carbon: Axxon Composites.
Foto: Axxon, Adrian Drăgan
Am aflat de Axxon Composites în timpul vizitei la salonul nautic de la Dusseledorf de anul acesta. Vă mărturisesc că nu am știut de existența lor în România, și nici nu mi-am imaginat că un astfel de fabricant de elită, care folosește cea mai avansată tehnologie de construcție din lume – utilizată doar în domeniul aerospațial, aeronautică și Formula 1 – se află în România și cu atât mai puțin la Brașov.
Sigur, tehnologia utilizării fibrei de cabron derivă direct din nevoia de performanță, principala calitate fiind raportul dintre greutatea mai mică decât a componentelor similare din aluminiu, și rezistență. Dar lucurile sunt mai complicate de atât, și după cum aveam să aflu chiar de la gazdele noastre și foarte complexe, la nivel mondial existând doar 20 de persoane care stăpânesc această inginerie.
Cu foarte multă amabilitate, președintele Axxon Composites, dl. Philippe Boclet, un francez stabilit de mult timp în România ne-a împărtășit însă povestea acestei companii, dar și avantajele catargelor din carbon (o vom numi așa deși de fapt este o tehnologie mult mai complicată) pentru velierele de performanță și nu numai.
Totul a început în urmă cu 30 de ani odată cu introducerea acestei tehnologii în navigație prin celebra competiție America’s Cup. Philippe Boclet care a făcut facultatea în România i-a cunoscut oamenii care care dețineau know-how-ul în privința construcției de catarge și care puteau gestiona o astfel de companie.
„În România am început totul de la zero în 2010. Mai întâi într-o hală mai mică (îmi arată o hală mai veche undeva în curte) după care ne-am mutat aici” spune el. „L-am cunoscut cu mult timp în urmă pe cel care a făcut primul catarg, dar și pe toți cei care activează în domeniul acesta, care este unul foarte mic și foarte specializat la nivel mondial. În total sunt 20 de oameni în lume care cunosc această tehnologie de construcție.”
Povestea s-a derulat firesc mai departe, curiozitatea mergând spre a afla cam câți astfel de constructori (companii) sunt în lume, având în vedere că vorbit de o nișă extrem de exclusivistă, în universul constructorilor de ambarcațiuni și componente.
„În primul rînd aproape 95% poate chiar mai mult (97-98%) din numărul total de catarge sunt fabricate din aluminiu. Nișa noastră, la nivel mondial activează mai mult în Europa pentru că aici sunt fabricate cele mai multe ambarcațiuni cu vele. Mai există pentru noi o mică piață în SUA și una la fel de mică în Asia. Mai există și Noua Zeelandă, dar fabricanții de catarge de carbon se concentrează pe Europa. Între noi diferă însă tipul de tehnologie folosit.”
Am aflat că sunt mai multe moduri de a folosi fibra de carbon în construcția de catarge: „în funcție de tipul de construcție, modul cum este folosit[ fibra de carbon există mai multe tehnologii de fabricație.„Rularea se folosește de exemplu pentru catargele bărcilor mici, între 20 și 50, maxim 60 de picioare. Niciun catarg de acest tip nu a făcut însă o cursă de Grand Prix, fiind un catarg în general, greu, pentru că presupune utilizarea unei cantități mai mari de fibră ca să poată rezista la forțele rezultate între forța verticală ce apasă asupra catagrului la bandarea bărcii și chilă. Această tehnologie este folosită de constructorul Hall Spars din Olanda – companie care a fost în faliment acum trei ani, dar care a fost ulterior cumpărată de numărul unu mondial North Group ( NorthSails). Mai este Lorimar din Franța care face multe catarge pentru racing/regatte, iar apoi este Axxon. Noi folosim tehnologia pre-impregnată.”
Am înțeles că practic nu vrobim de fibră de carbon pur și simplu ci de o înaltă tehnologie, aceeași folosită în industria aero-spațială și în Formula 1.
„Tehnologia se numeste pre-preg, adică fibră de carbon „pre-impregnată” care este de trei feluri: paralelă (UD- unidirecțional), amestecată cu rășină expoxidică, thermo lipită și care se coace ulterior în autoclavă la 130de grade. Este tipul de pânză care se așează pe catarg vertical. După care venim cu pânza de fibră la 90 grade, după care pânza de fibră la 45 de grade. Funcția UD este utilizată pe sensul catargului ca să reziste la forță, după care pe perete se pune 045 ca să reziste la forțele torsionale, iar pentru orificii, întărirea zonelor de prindere se folosște pânza la 90de grade. Mixul de fibră este un compozit si se vede strat pe strat”
Acum, întotdeauna când vine vorba de top-uri trebuie să ai același sistem de referință, dar Philippe Boclet este sincer: „noi aici, în Brașov suntem în privința cantității de catarge produse, numărul unul în lume, iar în ceea ce privește cifra de afaceri suntem numărul doi. Majoritatea producției este pentru bărci între 35 și 100 de picioare.”
„Acum facem un catarg pe zi, în medie. Dar când facem un catarg pentru o barcă de 100 de picioare procesul de fabricație durează mai mult”, precizează domnia sa.
Clienții care apelează la serviciile Axxon Composites sunt în principal cei angrenați în competiții/ regate, dar sunt și șanteiere/ constructori de ambarcațiuni care folosesc produsele Axxon.
„Suntem prezenți în oferta a peste 80% din constructorii de bărci din Europa, În plus produsele noastre sunt folosite aproape exclusiv de către constructorii de superyacht-uri.
Discuția a mers firesc spre avantajele acestei tehnologii. Catargele de carbon se pot rezuma pe două direcții principale: prima este masa totală mai mică și rigiditatea. Acestă combinație oferă mai mult confort în barcă, pentru că ruliul bărcii este mult mai mic, deoarece în partea de sus, un astfel de catarg este mult mai ușor, ceee ce face ca centrul de greutate al bărcii să coboare mult mai jos decât în cazul unui model similar, dar cu catarg de aluminiu. De aceea pentru performanță și anduranță sunt preferate catarge de carbon.
„Cu cât centrul de greutate este mai jos, barca e mai stabilă și nu e nevoie de aceeași greutate în chilă. Matematic înseamnă că la fiecare kg eliminat din masa catargului, se pot elimina până la 4kg din chilă. Rezultatul este că barca se ridică mai mult din apă, devine mai stabilă și merge în final mai bine.” Explică Philippe Boclet.
Aflăm și de ce a fost preferată România: „suntem puțini pe piață, dar noi suntem foarte bine cunoscuți pentru că facem un produs cu un raport calitate/preț foarte bun, pentru că avem o manoperă care costă de trei ori mai puțion aici decât vest. Este un criteriu important în construcția unui catarg pentru că un catarg reprezintă 70% manoperă.”
Intrăm și în detaliile de construcție: La început clientul solicită un preț. Clienții particulari, raceri sau constructori. Prețul este direct proporțional cu cantitatea de carbon folosită și de orele de manoperă. Pentru a afla de câte kilograme de carbon este nevoie, Axxon solicită clientului planul velic în funcție de care se decide grosimea peretelui catargului – pentru că se face un raport între lungimea catagrului și grosimea peretelui. Există în general trei tipuri diferite de fibră, prețul pe kg începe de la 50euro și ajunge la peste 150euro. După planul velic se solicită planul de construcție al bărcii și „righting moment” (momentul de revenire). În funcție de aceste date, de poziția sa pe barcă și modul de prindere se proiectează catargul.
După toate acestea se face o greutate estimativă și se trimite prețul către client. Dacă acesta este mulțumit de preț se proiectează întreaga arboradă cu crucete, prinderi pentru sarturi, straie, ghiu, etc. întregul proiect fiind realizat la birourile din Franța. După ce se primește planul tehnologic din Franța, respectiv planul de drapaj și modul de punere al straturilor de carbon, geometrie, grosime, dimenisuni etc se completează de către biroul de proiectare de la Brașov restul planului de construcție, dup care se trimite către producție.
„Fiecare catarg este diferit sau sunt foarte puține la fel. Catarge similare facem pentru modelel Dehler 36, pentru Swan 36, pentru Pogo 30 sau 36, și mai multe modele Beneteau. Dar catargele pentru Dehler, Swan și Pogo sunt în proporție de 99% la fel. În afară de acestea toate sunt „custom made” la care se mai adaugă și opțiuni de culoare, finisare, etc.
Am vorbit mai mult de catarge, ca element principal al producției și pentru care Axxon Composites este dotat cu o autoclavă de 50m. Dar compania mai produce, ducp cum aveam să aflăm în timpul vizitei prin ateliere o gamă întreagă de elemente necesare rigging-ului.
Philippe Bouclet ne-a prezentat, personal, cu multă răbdare fiecare pas al producției. Am aflat astfel că lucrul cel mai important de care depinde calitatea și performața unui catarg sau a unui ghiu de carbon îl reprezintă atât concepția cât și procesul de construcție care este unul extrem de laborios. Axxon a făcut o prioritate din a oferi calitatea și performanța așteptată chiar și de cel mai exigent client care caută cel mai bun produs posibil la un preț echitabil.
Echipa Axxon Composites se ocupă de ingineria, producția și marketingul catargelor de carbon, adevărate opere de artă la a căror construcție este utilizată cea mai avansată ethnologie: pre-preg carbon, coacere în autoclavă, manufacturarea elementelor diverse necesare construcției finale. Kno-how-ul și expertiza tehnică combinată cu entuziasmul și experiența au dus la formarea unei echipe competitive de profesioniști.
Primul lucru care își vine în minte atunci când vorbești despre un catarg de carbon este evident reducerea greutății, dar dincolo de asta, conorârea centrului de greutate este un element critic. O parte superioară a catargului mai ușoară va genera mai puțin pitching și mai puțin heeling, ceea ce îmbunătășește performanța și confortul. Scăderea optimă în greutate poate fi utilizată doar prin folosirea thenologiei pre-preg în autoclavă.
Un alt element important în sailing este aerodinamica. Calitățile carbonului oferă posibilitatea de a se obține o greutate redusă și o rigiditate protivită, dar în același timp se obține și o dimensiune mai redusă a secțiunii de unde rezultă un mare avantaj în privința rezistenței la vânt.
Un catarg de carbon este mai rigid, pompează mai puțin și menține straiul prova mai tensionat, randa și genovezul (focul) lucrând astfel mult mai eficient.
Axxon utilizează experiența unei vaste echipe de ingineri pentru a calcula, panel cu panel, forțele aplicate catargului luând în considerare diferite lemente precum momentul de revenire, zonele ranforsate de prindere a sarturilor, crucetelor și planul velic. Toate informanțiile sunt translatate înntr-un plan de laminare prin care se poziționează diferitele straturi și dublurile locale precum orientarea pânzelor de fibră de carbon.
Biroul de design realizează planul catargului odată cu toate detaliile pentru diferitele elemente pentru ca arborada să fie finalizată: crucete, plăci de întărire, rodanțe, talpa catargului etc.
Laminarea este procesul prin care diferitele layere de carbon pre-preg (pre-impregnat) sunt puse în matrițe. Utilizarea tehnologiei pre-preg oferă doua avantaje: un control optim al raportului fibră-rășină ceea ce duce la o foarte precisă estimare a greutății, dar și o orientare optimă a fibrei unidirecționale care garantează o rezistență maximă la compresie.
Coacerea în autoclavă sub presiune oferă o laminare perfectă cu pierderi minime și un control perfect al temperaturii și timpului de coacere (8h la 125 de grade). Uzinajul unui catarg de carbon necesită un înalt niveld e pregătire cu scule speciale pentru obținerea celei mai mici tolerențe și fără a exista riscul delaminării.
În final Axxon aplică între 3 până la 12 starturi de varhish sau vopsea pentru a proteja răsina și fibra de razele UV. Toate piesele sunt controlate, asamblate și poziționate pe catarg. Cablajul electric și sistemele electronice sunt fixate prin interior prin canale prestabilite.
Procesul de fabricație al unui catarg de carbon este extrem de laborios. La Axxon toate componentele sunt cum se spune buit-in din carbon: vârful catargului, prinderea straielor și a sarturilor, cu excepția bolțurilor, și crucetelor (pentru care Axxon oferă și opțiunea de aluminiu). Dar chia rși crucetele de aluminiu sunt optimizate din punctul de vedere al regutății și finisării.
Totul este realizat cu scopul de a se obține o greutate mai mică. Din acest motiv, Axxon folosește și tehnologia Thin Carbon Layers Techonlogy o nouă tehnică de laminare cu straturi mai subțiri de pre-preg ce permit o reducere și mai mare a greutății și oferă posibiliatea de a se reduce grosimea peretelui dar și rezistența la vânt, obșinăndu-se un catarg de cabron care este mai ușor și mai aerodinamic.
Axxon oferă și primul furling mast (OST Carbon Furling Mast) realizat dintr-o singură bucată (One Shot). Zona din interiorul catagrului în care vela este rulată este laminată și coaptă împreună cu profilul catargului. Laminarea profilului este optimizată. Această tehnologie, utilizată deja pentru realizarea foils-urilor (de asemenea un produs oferit de AXXON) pentru America’s Cup, este o premieră pe scena furling mast-urilor (roll-randă). Se poate utilize pentru lungimi mai mari de 30m și a necesitat mulți ani pentru cercetare șio dezvoltare.
Chiar mai ușor decât catargele de carbon de pe piață, acesta poate fi mai ușor, comparative cu unul de aluminiu cu până la 30% sau chiar 40%.
Pe lângă ghiul tradițional, AXXON oferă și așa numitul V- Boom, în 11 secțiuni diferite pentru bărci până la 80 de picioare. Acestea sunt de două tipuri: Canoe și ParkAvenue. Au rolul de a adăposti randa atunci când nu este ridicată, un fel de lazybag, dar din carbon. Modelul Canoe este mai coborât și permite stocarea velei în ghiu (boom).
De asemenea, un alt produs important este tangonul de carbon oferit în dimensiunile: 70 – 80 – 90 – 100 – 115 mm.
Am rămas profund impresionat de calitatea și varietatea produselor precum și de înalta tehnologie de fabricație folosită de Axxon Composites.
Modele de bărci care folosesc catargele Axxon Composites: