Mulți dintre noi strâmbă din nas cel puțin iritați când li se pomenește de cărți cu „10 pași simpli prin care să…” sau „metoda ușoară prin care să…” așa că nu vrem să intrăm cu articolul de față în zona aceea.
Dar un check-list este un lucru cât se poate de util și uneori chiar oblligatoriu în anumite profesii, printre care și marinăritul, fie el mai mult sau mai puțin comercial. De fapt, atunci când vine vorba despre navigația cu un yacht pe o mare dezlănțuită, niciun skipper nu ar trebui să fie altfel decât absolut profesionist în pregătire, indiferent de cât de amator este el în realitate, sau marinar de duminică.
Ca de obicei, ne dorim să folosiți articolul de față ca punct de plecare pentru un studiu mai aprofundat. În zilele noastre, cu precizia de care sunt capabile prognozele meteo, în special cele pentru navigatori, ar trebui, teoretic, să putem evita situațiile de vreme rea pe mare.
Totuși, unele decizii ale noastre ca skipperi, cum ar fi aceea de a subestima un aviz meteo, ca desfășurare în timp sau ca severitate a vântului și valurilor, sau o oarecare inexactitate a prognozelor, în anumite situații rarisime, ne pot pune într-o confruntare directă cu furtuna.
O barcă nu trebuie sub nici o formă să ajungă atât de departe de un adăpost încât o furtună iscată brusc să o facă să-și depășească limitele de proiectare sau de construcție. Cum de altfel nici skipperul nu trebuie să ajungă în situații care îi depășesc pregătirea.
O listă cu sfaturi în pregătirea pentru vreme rea ar putea începe cu ce tip de pregătire trebuie să aibă skipperul și echipajul, ce tip de barcă și ce tip de echipamente suplimentare sunt recomandate, apoi cu tehnici de manevră pentru gestionarea cât mai sigură și confortabilă a navigației pe vreme rea.
Noi ne vom referi aici strict la ce aveți de făcut când inevitabilul urmează să se producă, adică sunteți pe mare, vine furtuna și nu aveți nici un adăpost unde să vă refugiați. Nu vă rămâne decât să vă pregătiți echipajul, barca și moralul pentru o zgâlțăială de câteva ore sau câteva zile.
Vom insista totuși cu sfatul zero, înaintea oricărui alt sfat: FERIȚI-VĂ DE FURTUNĂ! Menționăm că ordinea în care vă prezentăm aceste lucruri de făcut nu este neapărat cea a importanței lor.
Pregătiri pe punte
1. Eliberați puntea de toate obiectele inutile.
2. Îmbrăcați echipamentul de vreme rea, inclusiv hamul, de preferat cu două bucle de asigurare, astfel încât să puteți trece de la un punct de asigurare la altul. Instalați linii ale vieții de-a lungul punții, de preferat din chingă și nu din coardă, pentru a nu vă destabiliza când călcați pe ele mergând pe punte.
3. Verificați că pluta de salvare este pregătită de lansare.
4. Închideți toate căile de ventilație de pe punte, orientați gurile de admisie a aerului spre pupa.
5. Luați terțarole din timp, pregătiți și chiar ridicați velele de furtună. Dacă folosiți totuși focul cu sistem de rolare, asigurați tamburul rol-focului pentru a nu se desfășura accidental.
6. Asigurați suplimentar obiectele grele, ancore, tangoane.
7. Verificați greementul.
8. Verificați dacă găurile de evacuare a apei din cockpit sunt libere.
9. Verificați dacă funcționează acționarea manuală din cockpit a pompei de santină.
10. Pregătiți ancora de furtună sau alt dispozitiv cu acest scop
Pregătirea echipajului
1. Luați toate măsurile anti rău de mare.
2. Faceți o discuție cu membrii echipajului în care să stabiliți: – responsabilitățile fiecăruia – sistemul de carturi – severitatea vremii conform prognozei, strategia abordată, dacă se va naviga sau nu, pe ce curs, cu ce velatură sau dacă se va sta la capă. – procedurile de gestionare a rănilor echipajului și a avariilor la yacht – procedurile de comunicații, inclusiv de mayday.
3. Acordați timp echipajului să se hidrateze și să se odihnească
4. Pregătiți termosuri cu supă, ceai, cafea, precum și gustări energizante, cum ar fi nuci, alune, fructe uscate, întrucât gătitul va fi aproape imposibil.
5. Pregătiți pungi cu schimburi uscate pentru a nu pierde timpul scormonind prin bagaje în timpul furtunii.
6. Luați o masă ușoară înainte de venirea furtunii: o farfurie cu paste, de exemplu.
Pregătirea sub punte
1. Stabiliți poziția și cursul și chiar anunțați cuiva din exterior aceste date.
2. Dacă sunteți în ape cu distanțe mici până la obstacole, încercați să rețineți aproximativ dispunerea lor, pentru eventualitatea în care pierdeți alimentarea instrumentelor.
3. Porniți motorul pentru a vă asigura că bateriile sunt pline, pentru consumatori mari, cum ar fi pompele de santină
4. Goliți apa din santină pentru a evita efectul de „suprafață liberă”.
5. Eliberați totul de pe mese și dulapuri.
6. Asigurați ușile dulapurilor și ușile între cabine.
7. Introduceți prosoape sau alte haine între sticle și farfurii pentru a le înțepeni.
8. Legați suplimentar bateriile, buteliile de gaz sau alte obiecte grele ce se pot transforma în proiectile în timpul furtunii.
9. Închideți toți robineții către afară.
10. Încărcați VHF-ul portabil.
11. Pregătiți la îndemână trusa de prim ajutor.Aceeași forță de vânt pe scara Beaufort, în diferite cazuri, poate fi considerată furtună sau nu, poate sau nu să fie o amenințare pentru yacht și oamenii de la bord, în funcție de dimensiunile ambarcațiunii, de apele unde se navighează și de experiența skipperului și a echipajului. O ultimă precizare: făcută corect, navigația pe vreme rea, cu vânturi și valuri care nu ating încă anumite limite extreme, poate deveni chiar plăcută!