PREGĂTIREA BĂRCII pentru noul sezon

O ambarcațiune conține un ansamblu de materiale care evoluează diferit sub agresiunea factorilor externi. Având în vedere și valoarea relativ mare, este obligatorie întreținerea periodică, realizată de specialiști, în condiții și cu materiale de calitate.

Nautic Experts este o companie înființată în 2008, care a apărut din nevoia domeniului nautic pentru servicii de întreținere a ambarcațiunilor de agrement. La acel moment, piața de bărci din România înregistra o creștere subtanțială a numărului proprietarilor de ambarcațiuni.

Firesc, ne-am gândit că urmează și creșterea necesarului de servicii dedicate: curățenie, întreținere, service, cheiaj, combustibil etc. Din păcate, această creștere s-a făcut tipic „românește”, criza afectând grav întreg domeniul navigației de agreement, de la vânzarea de bărci la serviciile adiacente.

Ca urmare, astăzi există doar câteva marine în România care dispun de aceste servicii. În rest… fiecare se descurcă cum poate! Dupa 8 ani, putem spune că Nautic Experts este cea mai veche și mai cunoscută companie de întreținere ambarcațiuni din România, avândîn administrare bărci în majoritatea porturilor de la noi: Tulcea, Constanța, Eforie, București, Turnu Măgurele, Bicaz, Călărași etc.

La scurt timp după demararea activității, în 2009, Nautic Experts a devenit și furnizor de servicii de vopsitorie antivegetativă, folosind exclusiv gama International. Pentru a dezvolta serviciile post sezoniere, a început importul unui produs care se folosea în țările cu tradiție nautică de peste 20 de ani – folia termocontractibilă.

Astăzi, Nautic Experts furnizează proprietarilor de ambarcațiuni servicii complete de administrare: – curățenie specifică domeniului nautic, folosind produse exclusive, destinate domeniului nautic; – vopsitorie antivegetativă; – servicii de conservare pentru sezonul rece, cu folie temocontractabilă;

2

Portofoliul include clienți atât în România, cât și în afara granițelor. Firesc, a fost dezvoltat un nou tip de serviciu: abonamentul pentru administrarea ambarcațiunilor. Astfel, acestea beneficiază de pachete personalizate: curățenie, alimentare combustibil, conservare pe timpul sezonului rece, vopsitorie antivegetativă, reparații corp, servicii de mecanică, electrică, electronică.

Din motive greu de înțeles, tot mai mulți proprietari aleg cele mai ciudate și controversate modalități de a conserva/deconserva ambarcațiunile, uitând, practic, că acea barcă a costat bani, pentru care se presupune că au muncit:

Tot mai multe bărci sunt lăsate pe peridoc, neacoperite, neconservate,

total în părăsire, în perioada iernii, iar acest lucru nu face decât să afecteze grav (chiar să distrugă) toate materialele: gelcoat, tapițerie, instrumentar de bord, inox, teak etc. Nu puțini sunt cei care nu-și conservă nici măcar motoarele, nu decuplează bateriile, nu golesc santinele, își lasa (după caz) frigiderele sau lăzile frigorifice pline cu diverse alimente (de peste vară).

Alții aleg păstrarea bărcilor în hale închise, ignorând faptul că un spațiu închis și neîncălzit nu face decât să amplifice instalarea acarienilor și a mucegaiului pe toate componentele: tapițerie, mobilier, santină etc. Iată un exemplu concret, din această primăvară, cu ocazia pregătirii unei bărci pentru sezonul 2016: proprietarul, pescar de crap și-a lăsat pe barcă boabe de porumb, o mămăligă pentru nădit, o sacoșă de cartofi și câteva vase nespălate.

Firesc, după 5 luni de stat în ploaie, zăpadă, vânt etc., costurile pentru a readuce barca la o formă utilizabilă au fost similare cu cele ale unei conservări corespunzătoare (înfoliere cu folie temocontractabilă, conservare motor, spălat, curățat exterior/interior și montarea de desicanți care să împiedice acumularea de umiditate excesivă în barcă pe timpul sezonului rece).

Ca o concluzie, lipsa educației nautice îi costă pe proprietarii de ambarcațiuni. Ne dorim să-i convingem, și prin acest gen de articole, că este mai ieftină o cheltuială programată, în cadrul unui program regulat de întreținere, decât una de urgență. Așa ei se pot bucura de faptul ca sunt proprietarii unei bărci și nu a unei probleme uriașe.3

Câteva sugestii pentru proprietarii de bărci:

– Opera vie (partea de sub apă) trebuie tratată ca atare: curățată, efectuate eventualele reparații, șlefuită, re-vopsită cu vopsea antivegetativă la fiecare început de sezon. Vopseaua antivegetativă face minuni – barca arată îngrijit, este redus consumul de combustibil prin lipsa vegetației de pe corpul bărcii.

– Opera moartă (puntea) se inspectează pentru a depista eventualele fisuri în gelcoat, balustrade desprinse, tacheți slăbiți etc.

– După remedierea acestor probleme, corpul bărcii se spală EXCLUSIV cu soluții dedicate domeniului nautic. NU folosiți soluții de curățat pentru casă, care conțin sodă caustică, produs care atacă violent toate materialele. În plus, aceste soluții dedicate conțini aditivi protectori pentru gelcoat, instrumentar etc.

– În cazul în care corpul bărcii necesită vopsire, folosiți exclusiv vopsea nautică! Chiar dacă este mai scumpă, conține elemente care vă protejează barca de razele UV, de micile zgârieturi, îi conferă luciu și protecție îndelungată.

– Pentru motor, apelați la un specialist! NU orice motor cu bujii și ulei funcționează și se întreține ca motorul de la Dacia bunicului!

– Și în cazul echipamentului electric este OBLIGATORIU să apelați la un specialist, care știe că trebuie „sunate” toate firele, trebuie verificate luminile de navigație, contactele de la baterie etc. Dacă, totuși, sunteți pasionați de electrică, vă sugerăm ca și aici să folosiți materiale dedicate domeniului nautic.

– La bărcile cu vele, un loc important îl au velele și sistemele lor de acționare, iar aici povestea este mult mai lungă. Și velele trebuie conservate, păstrate într-un loc cât mai uscat și mai ferit de frig și intemperii. Dacă în cazul ambarcațiunilor gelcoatul poate fi reparat, o velă mucegăită sau deteriorată s-ar putea să vă aducă surprize mari când veți ieși în larg. Chiar dacă proprietarii de veliere știu, în general, care sunt condițiile de conservare/deconservare a velaturii, din păcate și aici sunt unii care refuză cu vehemență să-și îngrijească ambarcațiunea.

– Nu în ultimul rând, atenție la documente: • permisul de navigație valabil • raportul de inspecție în termen • certificatul de înmatriculare în termen • permis de intrare în Delta Dunării (după caz).

4

Adaugati comentariu