Viitorul propulsiei ambarcațiunilor pare să fie hotărât, dar unde este pragul de rentabilitate, care sunt provocările și cum vom utiliza în siguranță aceste sisteme?

Antonie și Berend Stockman, co-fondatori al STOK Electric din Olanda
Antonie și Berend Stockman, co-fondatori al STOK Electric

Pentru a afla unde este pragul de rentabilitate dintre propulsia temică și cea electrică, cui se adresează, precum și în ce constă efectiv un astfel de sistem am stat de vorbă cu Antonie și Berend Stockman, co-fondatori al STOK Electric din Olanda, companie specializată pe realizarea sistemelor electrice și hibride de propulsie atât pentru ambarcațiuni noi cât și pentru refit.

Elysium
Elysium

Instalarea unui sistem de propulsie electric pe ambarcașiuni reprezintă azi o provocare, dar și o investiție inițială ridicată din cauza prețurilor mari a bateriilor și a generatorului opțional, dar necesar deocamdată pentru o autonomie prelungită.

 Cum v-a venit ideea de a demara producția de sisteme electrice de propulsie?

Antonie și cu mine am vrut să începem o companie împreună, amândoi suntem pasionați de bărci și de tehnologie și am vrut să combinăm aceste lucruri.

Cu câțiva ani în urmă, tatăl nostru a cumpărat un velier clasic care avea 20 de ani. Aceasta trebuia să fie complet reamenajat, iar motorul diesel trebuia înlocuit.

Ne-am dorit ca acesta să fie electric, dar după multe căutări pe internet nu am găsit niciun sistem care să fie potrivit și pentru navele existente. Am venit apoi cu ideea de a face acest lucru noi înșine, deoarece cunoștințele erau numeroase în cadrul companiei. 

Timp de 2 ani ne-am dedicat în totalitate dezvoltării unui sistem electric și hibrid care să fie potrivit atât pentru navele existente, cât și pentru cele nou-construite, deoarece dacă poți echipa o navă existentă, pentru una nouă este o nimica toată.

Transformarea velierului și echiparea cu un sistem STOK Electric de propulsie poate fi vizionată AICI

Această navă a fost de două ori în Norvegia și Suedia timp de 3 luni, iar noi proiecte sunt deja în curs de desfășurare. Am inclus, de asemenea, specificațiile de autonomie în anexă. Această ambarcațiune are un motor electric de 60 kW, o baterie de 37 kWh și un generator de 20 kW.

Care este publicul țintă, constructorii de ambarcațiuni noi sau cei care doresc să treacă de la vechiul sistem termic la cel electric?

În cadrul STOK Electric, recunoaștem două piețe primare: navele existente și navele nou-construite. La nivel mondial, există aproximativ 30 de milioane de ambarcațiuni de agrement, dintre care o parte semnificativă trebuie convertită la propulsie electrică pentru a nu deveni deșeuri.

Noi, la STOK Electric, considerăm că este esențial să conservăm aceste nave prin adaptarea lor pentru durabilitate. Prin urmare, am proiectat sistemele noastre pentru a fi compatibile cu navele existente, asigurându-ne că acestea pot fi modernizate în mod eficient.

De cealaltă parte a spectrului se află navele nou construite. Electrificarea acestora este deosebit de avantajoasă, deoarece sistemele noastre pot fi integrate încă de la început în proiectul navei. Unul dintre obiectivele noastre cheie la STOK Electric este de a menține simplitatea sistemelor noastre.

Prin reducerea la minimum a numărului de componente diferite, facem ca soluțiile noastre de propulsie să fie adaptabile pentru ambele tipuri de nave.

Ne concentrăm pe sisteme de calitate superioară, considerând că furnizarea de calitate este mai bună și mai durabilă pe termen lung. Prin urmare, publicul nostru țintă este segmentul de mijloc și vârf de gamă.

Care sunt tendințele din Țările de Jos, unde este interesul mai mare pentru bărcile electrice? În zona de agrement sau pentru navetiști?

Piața pentru bărci electrice din Țările de Jos este în curs de dezvoltare. Ambarcațiunile mici, sunt din ce în ce mai mult echipate cu motoare exterioare electrice. Cu toate acestea, este încă relativ rar să vedem bărci mari echipate cu sisteme de propulsie electrice sau hibride.

Dar asistăm la o schimbare treptată în acest domeniu, tot mai multe persoane începând să adopte acest concept. De exemplu, anul trecut, la expoziția Boot Düsseldorf, am întâlnit un oarecare scepticism din partea participanților cu privire la bărcile electrice. În acest an, sentimentul s-a schimbat în mod vizibil, vizitatorii manifestând mult mai mult entuziasm și interes față de propulsia electrică.

O tendință semnificativă în Țările de Jos, în special în zonele urbane, este reglementarea din ce în ce mai mare în favoarea bărcilor electrice. De exemplu, în canalele din Amsterdam, va fi obligatorie utilizarea propulsiei electrice începând cu anul 2025.

Acest impuls de reglementare este un indicator puternic al interesului tot mai mare pentru ambarcațiunile electrice, atât în scopuri de agrement, cât și pentru naveta zilnică.

Piața olandeză manifestă, de asemenea, un interes tot mai mare pentru opțiunile de navigație sustenabilă și ecologică, determinată de conștientizarea sporită a problemelor de mediu și de dorința de a avea căi navigabile mai liniștite și mai curate.

Această tendință se aliniază bine cu mișcarea globală de reducere a emisiilor de carbon și de conservare a resurselor naturale.

Pe lângă navigația de agrement, există o aplicație semnificativă a sistemelor de propulsie electrică în industria maritimă profesională, în mare parte datorită randamentului tangibil al investițiilor pe care aceste tehnologii îl oferă. Multe companii încep să realizeze beneficiile economice și iau din ce în ce mai mult în considerare trecerea la nave electrice sau hibride.

Ce trebuie să știe un client care dorește să treacă de la un sistem termic la un sistem electric?

Pachet complet: Atunci când se ia în considerare trecerea la un sistem de propulsie electrică, este foarte recomandabil să se găsească o companie care poate oferi un pachet complet. Acest lucru asigură un sistem complet integrat.

Există furnizori care ar putea furniza doar un motor și un control al accelerației, lăsând la o parte alte componente esențiale, cum ar fi bateriile și dispozitivele de siguranță. În această situație, clientul ar trebui să efectueze singur o muncă de integrare semnificativă.

Prin urmare, este esențial să căutați un furnizor care vă poate asista de la început până la sfârșit, oferind o soluție completă care include nu numai componentele principale, ci și asistență pentru instalare, integrarea sistemului și servicii post-vânzare.

Alegerea chimiei bateriei: Alegerea chimiei bateriei este crucială pentru performanța și siguranța unui sistem de propulsie electrică. Cele două tipuri cele mai comune sunt NMC (nichel mangan și cobalt) și LFP (fosfat de litiu și fier).

Bateriile NMC, utilizate adesea la automobilele electrice, oferă o densitate energetică mai mare, ceea ce înseamnă că pot stoca mai multă energie într-un volum mai mic.

Acest lucru poate fi benefic pentru economisirea spațiului, dar prezintă un risc mai mare de instabilitate termică, ceea ce ridică probleme de siguranță.

Bateriile LFP sunt mai stabile la temperaturi ridicate și prezintă un risc mai mic de supraîncălzire. În plus, ele pot fi stinse cu apă (de mare), ceea ce nu este cazul NMC.

Intensitatea curentului și siguranța: Este esențial să se mențină intensitatea curentului (măsurată în amperi) la un nivel scăzut în sistemele electrice, cu o limită superioară de 300 A, pentru siguranța la bord. O intensitate mai mare a curentului poate duce la generarea de căldură sporită și la situații potențial periculoase.

Atunci când este nevoie de o putere mai mare, trecerea la o tensiune mai mare poate reduce curentul necesar pentru aceeași putere, sporind astfel siguranța, deoarece curenții mai mici generează mai puțină căldură și solicită mai puțin cablajul electric, ceea ce face, de asemenea, ca sistemul să fie mai puțin eficient.

O tensiune ridicată într-un sistem poate fi protejată în mod eficient cu o izolație adecvată și cu întrerupătoare concepute pentru a gestiona în siguranță tensiuni ridicate. Sistemele de înaltă tensiune permit utilizarea unor curenți de intensitate mai mică, ceea ce, la rândul său, reduce dezvoltarea căldurii și sarcina asupra cablajului. Acest lucru este crucial pentru siguranța la bord, în special într-un mediu marin în care spațiul este limitat, iar riscul de incendiu reprezintă o preocupare serioasă.

În sistemele electrice, în special în cele cu solicitări de curent ridicat, cum ar fi 400 de amperi, este esențial să se asigure că siguranța poate întrerupe în siguranță curenții excesivi. Dacă o siguranță este setată să se declanșeze la un curent prea mare (de exemplu, 800 de amperi), dar bateria nu poate furniza suficient curent pentru a arunca siguranța, aceasta se poate topi în loc să sară.

Acest scenariu este periculos, deoarece permite un flux de curent ridicat prelungit, riscând supraîncălzirea sau incendii. Cheia este să se potrivească valoarea nominală a siguranțelor atât cu nevoile maxime de curent ale sistemului, cât și cu capacitatea de curent de vârf a bateriei.

Acest lucru asigură că siguranța va exploda dacă curentul depășește nivelurile de siguranță, oferind o protecție eficientă.

Selectarea atentă a valorii nominale a siguranțelor și înțelegerea capacității bateriei de a furniza curenți de vârf mari sunt esențiale pentru a preveni astfel de situații periculoase, asigurând siguranța și fiabilitatea sistemului în aplicații de mare putere, cum ar fi sistemele de propulsie electrică pentru ambarcațiuni.

Acționare directă sau cu reducție: În cazul bărcilor electrice, este posibil să se utilizeze o transmisie directă, în care motorul să fie conectat direct la arborele elicei, fără a fi nevoie de o cutie de reducție. Acest lucru nu numai că reduce semnificativ întreținerea, deoarece există mai puține piese în mișcare, dar oferă și o experiență de navigare mai silențioasă.

Cu toate acestea, unele sisteme electrice utilizează motoare de mare viteză care necesită o cutie de reducție pentru a reduce viteza de rotație și a crește cuplul. Acest lucru poate duce la o configurație mai puțin compactă a motorului, introduce un zgomot suplimentar și o componentă suplimentară care necesită întreținere și care ar putea să se defecteze.

Mai multe benefcii: Navigația electrică oferă numeroase avantaje, dincolo de durabilitate și funcționare silențioasă.

– Oferă acces la zone naturale care pot fi restricționate pentru motoarele cu combustie tradiționale din cauza preocupărilor legate de mediu.

– În plus, ambarcațiunile electrice dispun adesea de o cantitate semnificativă de energie la bord, care poate fi utilizată pentru diverse aplicații casnice. Această caracteristică este deosebit de benefică pentru călătoriile mai lungi.

– Un alt avantaj cheie al propulsiei electrice este îmbunătățirea manevrabilității. Motoarele electrice pot oferi un cuplu instantaneu și un control precis, ceea ce îmbunătățește considerabil manevrabilitatea ambarcațiunii, în special în porturile de agrement înguste sau în timpul acostării.

– În cele din urmă, ambarcațiunile electrice necesită, în general, mai puțină întreținere în comparație cu omologii lor pe benzină sau diesel. Absența unui motor cu combustie înseamnă că există mai puține piese în mișcare care se pot uza sau pot necesita reparații, ceea ce duce la costuri de întreținere mai mici pe termen lung și la mai puține perioade de inactivitate.

Ce avantaje au sistemele dumneavoastră față de concurență? Ce furnizor/tehnologie de baterii folosiți? Și de ce?

STOK Electric oferă un sistem complet și integrat care cuprinde toate componentele necesare pentru navigația electrică. Această abordare asigură faptul că o singură entitate este responsabilă pentru întregul sistem de propulsie, simplificând configurația generală prin eliminarea necesității unor produse diferite. Acest lucru nu numai că sporește fiabilitatea sistemului, dar îi îmbunătățește și performanța.

Generatoare pentru soluții hibride: STOK Electric a implementat în totalitate generatoare special concepute pentru ambarcațiunile hibride. Aceste generatoare se integrează perfect în sistemul hibrid, oferind o sursă de energie eficientă și fiabilă atunci când este nevoie, asigurând un echilibru între propulsia electrică și utilizarea generatorului.

Ușurința de integrare în navele existente: Datorită integrării complete a sistemului STOK Electric, acesta a fost păstrat simplu, ceea ce facilitează integrarea sa în navele existente.

Antonie și Berend Stockman, co-fondatori al STOK Electric din Olanda
Antonie și Berend Stockman, co-fondatori al STOK Electric din Olanda

Această ușurință de integrare reprezintă un avantaj semnificativ pentru clienții care doresc să își modernizeze navele cu un sistem de propulsie electrică, reducând complexitatea instalării.

Sistem scalabil personalizat în funcție de nevoile clientului: Sistemul STOK Electric este extrem de scalabil, permițând personalizarea în funcție de profilul specific de navigație al clientului. Această scalabilitate înseamnă că sistemul poate fi adaptat la diferite mărimi și tipuri de ambarcațiuni, asigurând performanțe optime pentru fiecare aplicație unică, fie că este vorba de o utilizare de agrement, comercială sau maritimă specializată.

Expertiza de instalare: STOK Electric merge dincolo de livrarea sistemului de propulsie. În colaborare cu șantierele navale, oferim servicii de instalare și testare la fața locului. Această abordare asigură o experiență fără probleme pentru client, experții supraveghind întregul proces pentru a garanta o integrare fără probleme și o performanță optimă.

Gama mare de putere disponibilă: STOK Electric dispune în prezent de sisteme de propulsie de la 10 la 90 kW, gama urmând a fi extinsă în curând la 200 kW.

Siguranță: Acest lucru se datorează caracteristicilor de siguranță încorporate, care fac ca lucrul cu tensiuni înalte să fie mai ușor și mai sigur. Tensiunea înaltă este, de fapt, mai ușor de securizat decât curenții de voltaj mare. Proiectarea sistemului ține cont de diverse aspecte, cum ar fi izolarea completă a sistemului, utilizarea de conectori care închid sistemul atunci când sunt deconectați și utilizarea de baterii LFP.

STOK Electric utilizează baterii litiu-fosfat de fier (LFP) din motivele menționate la punctul 4. Compania colaborează cu diverși furnizori pentru a răspunde diferitelor aplicații. Pentru navele existente, STOK Electric colaborează cu MG și Super B, ambele cu sediul în Țările de Jos. Pentru navele nou-construite, compania lucrează cu ONE, cu sediul în SUA.

În ceea ce privește siguranța, care sunt cerințele pentru utilizarea acestor sisteme – ținând cont de faptul că apa și electricitatea nu sunt cele mai bune prietene!

Impermeabilitate și izolare: În sistemele electrice marine, principala preocupare este coroziunea datorată aerului umed, în special atunci când este prezentă sarea. Este esențial să știm că toate componentele electrice să fieizolate și impermeabile în mod corespunzător, deoarece acesta ajută la protecția împotriva efectelor corozive ale umidității și ale sării, prelungind durata de viață a componentelor și menținând fiabilitatea sistemului. Această abordare este deosebit de importantă în mediile în care expunerea la apă sărată este frecventă, deoarece aceasta poate accelera semnificativ coroziunea, ceea ce duce la potențiale defecțiuni și pericole de siguranță.

Dispozitive de curent rezidual (RCD): Aceste dispozitive detectează curenții de scurgere la sol și pot opri imediat sistemul în cazul unei defecțiuni, reducând riscul de șocuri electrice. De asemenea, pot furniza un avertisment sonor și vizual, dacă situația nu este prea periculoasă în acel moment.

Utilizarea unor tipuri de baterii sigure: De exemplu, bateriile LFP (litiu-fosfat de fier) sunt mai sigure decât alte baterii litiu-ion, deoarece sunt mai stabile și mai puțin predispuse la supraîncălzire.

Conectori rezistenți și blocare de înaltă tensiune: Utilizarea de conectori de înaltă calitate, rezistenți la apă, care sunt, de asemenea, concepuți pentru a preveni deconectarea accidentală. În plus, este integrat un interblocaj de înaltă tensiune. Aceasta este o caracteristică de siguranță care asigură că toate componentele de înaltă tensiune sunt conectate și angajate corespunzător înainte ca sistemul să poată fi activat. Aceasta împiedică sistemul să funcționeze dacă o conexiune de înaltă tensiune nu este sigură, reducând semnificativ riscul de pericole electrice.

Cum vedeți dezvoltarea acestui segment pentru ambarcațiunile cu vele, dar și pentru cele cu motor?

Etapele timpurii: Piața propulsiei electrice în ambarcațiuni este încă în curs de apariție, cu un interes în creștere, dar cu o tehnologie și o infrastructură mai puțin mature în comparație cu motoarele tradiționale cu combustie.

Cu toate acestea, pentru ambarcațiunile de agrement, un avantaj notabil este capacitatea de a utiliza conexiunile standard de alimentare la mal disponibile în porturile de agrement. Aceste conexiuni permit reîncărcarea bateriilor pe timp de noapte, ceea ce este adesea convenabil, deoarece ambarcațiunile de agrement rămân de obicei ancorate în port pentru cel puțin o noapte.

Astfel, infrastructura actuală este destul de adecvată pentru nevoile navigației electrice de agrement. Pe de altă parte, cerința de încărcare rapidă reprezintă o provocare pentru navele profesionale, unde infrastructura de încărcare existentă poate să nu satisfacă întotdeauna cerințele de timp pentru încărcare rapidă.

Segmentul bărcilor cu motor: O provocare cheie pentru bărcile cu motor constă în asigurarea unei puteri și a unei autonomii suficiente pentru a rivaliza cu cea a motoarelor cu combustie. În timp ce sistemele electrice sunt deja destul de eficiente pentru operațiunile cu rază scurtă de acțiune sau cu viteză mai mică, cum ar fi pescuitul, tururile portuare sau croazierele de agrement, navele de mare viteză ar putea beneficia de o abordare hibridă. Aceasta ar putea fi fie un sistem hibrid paralel, care utilizează un motor diesel mare pentru propulsie alături de un sistem electric, fie un sistem hibrid în serie, în care un generator mare reîncarcă bateriile. Aceste soluții hibride oferă un echilibru practic, combinând eficiența și beneficiile de mediu ale propulsiei electrice cu puterea și autonomia motoarelor tradiționale.

Segmentul bărcilor cu vele: Propulsia electrică este foarte atractivă pentru ambarcațiunile cu vele. Marinarii apreciază adesea funcționarea silențioasă și fără emisii, care completează perfect experiența de navigație. Progresul sistemelor de încărcare regenerativă, în care elicea generează energie în timp ce se navighează, sporește și mai mult acest aspect atractiv.

În plus, utilizarea motoarelor diesel în ambarcațiunile cu vele nu este ideală, deoarece acestea sunt adesea folosite pentru perioade scurte de timp și la viteze aproape de ralanti, ceea ce duce la probleme de fiabilitate. În plus, ambarcațiunile cu vele sunt în mod inerent hibride prin natura lor, bazându-se pe pânzele lor pentru propulsie. Prin urmare, o autonomie electrică mare este mai puțin critică, ceea ce face ca sistemele de propulsie electrică să fie o opțiune și mai atractivă pentru ambarcațiunile cu vele.

Sisteme hibride: În ambele segmente, sistemele hibride care combină propulsia electrică cu motoarele tradiționale ar putea fi o soluție de tranziție, oferind avantajele energiei electrice și atenuând în același timp anxietatea legată de autonomie. Cu toate acestea, acest lucru are un preț mai mare.

Modificări de reglementare: Guvernele și organismele de reglementare se concentrează din ce în ce mai mult pe reducerea emisiilor de carbon. Acest lucru ar putea duce la reglementări mai stricte privind motoarele tradiționale cu combustie în mediile marine, împingând și mai mult piața către opțiunile electrice.

Preocupări legate de mediu: Creșterea gradului de conștientizare a problemelor de mediu determină trecerea la tehnologii mai ecologice în toate sectoarele, inclusiv în domeniul nautic. Sistemele de propulsie electrică oferă o alternativă mai curată la motoarele cu combustie tradiționale, reducând atât emisiile, cât și poluarea fonică.

Navigația electrică reprezintă o tendință emergentă și, deși se află încă în stadii incipiente de dezvoltare, în special în segmentul de puteri mai mari, începând cu 30 kW și peste, piața trece progresiv la propulsia electrică. Pentru ambarcațiunile cu vele, sistemele complet electrice sunt pe deplin fezabile și oferă o alternativă ecologică și eficientă.

Cu toate acestea, pentru ambarcațiunile cu vele care parcurg distanțe lungi, este recomandabil să existe un generator la bord ca rezervă. Acest generator nu trebuie să fie deosebit de mare; ar trebui să fie adaptat la consumul mediu de energie al ambarcațiunii, deoarece solicitările de energie de vârf pot fi satisfăcute de baterii.

În schimb, pentru bărcile cu motor, în special cele care necesită viteze mai mari, integrarea unui generator este foarte recomandabilă, formând un sistem hibrid care combină ce este mai bun din ambele lumi. În prezent, se estimează că aproximativ 2% dintre bărcile din întreaga lume sunt electrice. Această cifră reflectă potențialul de creștere și dezvoltare în acest sector.

Anticipăm că în anii următori creșterea numărului de ambarcațiuni electrice va crește treptat, o accelerare mai mare fiind așteptată începând cu anul 2028. Această creștere va fi probabil determinată de progresele și reducerile de costuri în tehnologia bateriilor, precum și de măsuri de reglementare mai stricte.

Este mai ieftină utilizarea propulsiei electrice pentru bărcile cu motor? De la ce număr de ore de funcționare/zi sau distanțe sunt mai rentabile aceste sisteme?

Pentru a simula unde este pragul la care costurile legate de combustibil și de întreținere ala unui sistem temic vor depăși costul inițial al propulsiei electrice, a fost realizată o simulare.

Această simulare ia în considerare un motor diesel modern de 110 CP, inclusiv un reductor și un generator diesel de 8000kVA necesar pentru a putea face să funcționeze aceleași aparate electrocasnice care ar funcționa pe o ambarcațiune cu propulsie electrică. Costul material al acestui sistem este de 36 052,91 EUR.

Luând în considerare un preț al motorinei de 2,00 EUR pe litru, un timp de funcționare al generatorului de 10% pentru toate orele de navigare și un cost total de întreținere pentru ambele motoare de 5 500,00 EUR pentru 1000h.

În comparație, un sistem de propulsie electric de 60 kW cu o baterie de 79 kWh și fără generator de rezervă, costul sistemului ar fi de 70 314 EUR.

Un cost al energiei electrice de 0,40 EUR pe kWh și un cost de întreținere de 500 EUR pe 1000h.

Cu aceste date, se poate trasa graficul din figura 1, care arată că, în acest scenariu, timpul de recuperare a investiției pentru propulsia electrică va fi de ~5300 de ore.

În această situație, bateriile au efectuat doar 386 de cicluri și sunt la 97,4 % din starea lor de sănătate inițială. Înlocuirea bateriilor nu trebuie luată în considerare în viitorul apropiat, deoarece la 15000 de ore de mers la motor, bateria a efectuat 1092 de cicluri și are un nivel de sănătate de 92,7%. Dacă este bine întreținută, bateria ar trebui să reziste cel puțin 3000 de cicluri și să mai aibă 80% din sănătatea sa inițială

Dacă se ia în considerare un sistem de propulsie hibrid în care se utilizează un generator diesel de 20 kW, punctul de intersecție se deplasează spre 10 000 de ore de funcționare. În funcție de tipul de ambarcațiune și de frecvența cu care este utilizată, acest timp de recuperare poate fi acceptabil sau nu.
Dacă se ia în considerare un sistem de propulsie hibrid în care se utilizează un generator diesel de 20 kW, punctul de intersecție se deplasează spre 10 000 de ore de funcționare. În funcție de tipul de ambarcațiune și de frecvența cu care este utilizată, acest timp de recuperare poate fi acceptabil sau nu.

Din experiența dumneavoastră, care este diferența de preț între o barcă nouă cu propulsie electrică și una termică?

Costul sistemelor STOK Electric variază în funcție de puterea necesară. Pentru sistemele de putere mai mare, se utilizează o tensiune mai mare, ceea ce înseamnă, de obicei, componente mai scumpe. Pentru un sistem de 30 kW, care este comparabil cu un motor diesel de 55 CP, costul total pentru un sistem complet este de aproximativ 32.000 de euro. Aceasta include o baterie de 24 kWh. Dacă optați pentru un sistem hibrid, există un cost suplimentar de aproximativ 19.000 de euro. Cu toate acestea, o soluție hibridă este necesară în principal dacă intenționați să parcurgeți distanțe lungi.

Pentru o configurație mai puternică, un motor electric de 60 kW, cu un acumulator de 62 kWh și toate componentele necesare pornește de la aproximativ 62.000 de euro. Adăugarea unui generator de 20 kW la această configurație duce totalul la aproximativ 90.000 de euro. Așadar, costul variază în funcție de nevoile dvs. specifice, dar, în medie, investiția inițială pentru un sistem electric sau hibrid este de aproximativ 2-4 ori mai mare decât cea pentru sistemele tradiționale.

Mai sunt și alte lucruri pe care ați dori să le precizați sau să le împărtășiți cu cititorii noștri?

Expertiza de instalare: În prezent, există un număr limitat de profesioniști calificați în instalarea sistemelor de propulsie electrică în ambarcațiuni. Această penurie poate duce la costuri mai mari și la timpi de așteptare mai lungi pentru conversii, ceea ce poate descuraja proprietarii de ambarcațiuni să treacă la sisteme electrice.

Infrastructură: Infrastructura pentru navigația electrică, cum ar fi stațiile de încărcare și facilitățile de întreținere, nu este încă disponibilă pe scară largă. Această lipsă de infrastructură poate constitui o barieră semnificativă în calea adoptării, în special pentru bărcile cu motor care necesită, de obicei, o putere mai mare și o autonomie mai mare. Încărcarea lentă nu reprezintă o problemă, dar încărcarea rapidă nu este adesea posibilă.

Te-ar mai putea interesa și:

Sistemul inovativ de propulsie hibridă i-a adus modelului SW96 Nyumba distincția „Special Commendation” în cadrul Boat International Design and Inovation Awards

BOOT 2024: Riva El-Iseo primul motorboat full-electric certificat RINA

Lamborghini FUTUR-E un sportboat electric din 2024