În weekendul 25 – 26 mai s-a dat startul oficial în sezonul de yachting odată cu desfășurarea primei etape din Cupa României Offshore 2024, Regatta Seanergya. Sezonul a început pe o vreme mai puțin favorabilă, cu vânt tare (17-22 noduri) și o mare agitată (vânt:4-5 Beaufort ; val: 5 Douglas, val de 2,5 – 4m) ceea ce a pus la încercare îndemânarea și rezistența echipajelor și a echipamentelor ambarcațiunilor.
Etapa a fost organizată de Seanergya Academy, în parteneriat cu LifeHarbour Marina Limanu și Clubul Sportiv SailLaVie.
Competiția dedicată velierelor mari a venit cu o serie de mici modificări aduse regulametului, în principal la capitolul împărțirea pe clase la categoria cruiser. Astfel, în funcție de lungimea ambarcațiunii și de coeficientul ORC, cuiserele au fost împărțite pe trei categorii: B1, B2 și Sport. Mai mult, pentru a oferi tuturor o șansă, de anul acesta s-a format și o clasă Open, care permite înscrierea fără spinnaker.
Așa s-a încheiat sezonul 2023: Cupa României Offshore 2023 la final
Bineînțeles, categoria regină, velierele din categoria racer și cruiser-racer, respectiv A1 și A2 au rămas neschimbate din punctul de vedere al organizării.
În total, la prima etapă de Cupa României Offshore au luat startul 36 de veliere.
Datorită vremii mai puțin favorabile din prima zi de concurs, organizatorii au decis ca sâmbătă să se desfășoare cursa offshore, pe distanța Mangalia – Costinești, iar duminică odată cu scăderea intensității vântului și a valului să aibe loc cele trei leg-ui inshore (3 curse scurte a câte 3 mile nautice, derulate upwind și downwind).
Dacă în prima zi, rezistența echipajelor și ambarcațiunilor a fost testată, consemnându-se și câteva abandonuri și retrageri, fie cu probleme de echipaj, fie cu avarii tehnice, ziua a doua a pus în valoare tactica și tehnica echipajelor.
Cea mai rapidă ambarcațiune după cele două zile de concurs a fost Quebramar (JV42) skipper Iulia Fulicea, aceasta câștigând clasa A1, în cele trei curse din ziua secundă și sosind pe locul secund în prima zi de concurs, după ce a fost protestată de ocupantul poziției secunde Irony (First 40.7) skipper Cătălin Corduneanu. Pe locul 3 la Clasa A1 a încheiat velierul MyWay (Rodman 42) skipper Ciprian Onose.
Hope (Italia Yachts 998) skipper Mihnea Sandu nu a dat nicio speranță adversarilor săi, dominând clar toate cele patru curse și asigurându-și astfel o victorie meritată.
În urma sa, lupta pentru celelalte trepte ale podiumului a fost ceva mai animată, cu patru veliere candidate pe cele două locuri disponibile. În final Nitro (Saffier 36) condusă de Laurențiu Radu s-a mobilizat mai bine și a urcat pe doi, iar Elixirium (Elan 340) skipper Ionuț Stan a reușit să mențină distanța față de Danezu (X-35) skipper Dan Alexandru Ene pentru a rămâne pe podium.
La Clasa B1, cruisere mari, Ostwind (Bavaria 45CR) skipper Cristian Rădulescu a pierdut locul 1 în ultimul inshore, nereușind să mai ia startul, după ce câștigase în prima zi, și reușise două victorii în primele două curse ale zilei secunde.
Victoria a revenit astfel velierului Lady Diana (Bavaria 45CR) condusă de Cătălin Luchian, colegi de echipă și de club cu Ostwind, velier ce a debutat la această etapă și care a reușit 3 locuri 2 și o victorie în ultima cursă.
O serie de premiere s-au înregistrat și la Clasa B2, unde Adria (Grand Soleil 37) condusă de Ion Popescu a câștigat toate cele 4 curse. În spatele său suspansul a durat însă până la ultimul fluier al arbitrilor.
A fost o luptă strânsă, între Galiola (Bavaria 36) skipper Oana Sima, Infinity (Dufour 390) skipper Ionuț Lupu și BabyOne (Bavaria 38) skipper Florina Popa. După ce au alternat pe poziția a doua și a treia, podiumul a fost ocupat de Infinity pe doi, respectiv, BabyOne pe trei, primul podium pentru acest velier în al doilea său sezon competițional.
Viața cea mai grea au avut-o rapidele, dar micile ambarcațiuni din categoria Sport Boat (sub 7m lungime) care în prima zi s-au luptat din greu cu valul mare și des, trei din cele 7 veliere prezente la start abandonând sau retrâgându-se din prima zi de concurs.
În final Blu (J/80) skipper Bogdan Tindeche a reușit să câștige cu 3 victorii de leg și un loc 4, urmată de Sting (Melges 24) skipper Ionuț Iliescu și Cosa Nostra (Grand Suprisse) condusă de Daniel Voicu, ambarcațiune care nu a luat startul în prima zi de concurs.
Trebuie precizat că pentru clasamentul final se iau în considerare trei cele mai bune rezultate din cele patru curse, la fiecare clasă.
Ce urmează în Cupa României Offshore 2024?
Următoarea etapă este programată pe durata a trei zile, între 14 și 16 iunie. Friendship Regatta – organizată împreună cu Bulgaria – va avea un prim leg de 80 mile nautice pe distanța Mangalia – Cap Shabla (Bg) și retur, ce se va defășura non stop pe upwind și downwind, precum și două zile dedicate curselor inshore pe distanța de 2 mile nautice.