Steagul României a fluturat pe cel mai înalt catarg la ediția 2022 a Offshore Sailing World Championship

Performanțe remarcabile ale celor trei veliere sub pavilion românesc prezente la ORC Worlds 2022 Porto Cervo – Sardinia. Essentia (Grand Soleil 44) skipper Cătălin Trandafir câștigă locul 1 la categoria ORC B, Irony (Beneteau First 40.7) skipper Cătălin Corduneanu încheie pe locul 11 după un loc 1 în cursa de offshore, iar Setsail (Swan 42) skipper Valentin Oeru încheie pe 13 la ORC B și câștigă locul 2 la Corintieni.

69 de ambarcațiuni reprezentând 16 națiuni s-au înscris la ediția 2022 a ORC World Championship organizată la Porto Cervo între 22 și 30 iunie de către Yacht Club Costa Smeralda împreună cu Offshore Racing Congress (ORC), sub egida World Sailing și a Federației Italiene de Yachting (FIV).

România a fost reprezentată de trei veliere sub pavilion românesc: Essentia44 (Grand Soleil 44) care venea din postura de câștigătoare a clasei ORC B în 2021, Setsail (Swan 42) și Irony (First 40.4) aflată la a doua participare.

Clasa B – cea mai bine reprezentată

Evenimentele sportive au început pe 24 iunie cu o zi de antrenamente, urmată de skipper’s briefing și tradiționalul cocktail de bun venit găzduit de clubul organizator și s-au încheiat cu festivitatea de premiere pe 30 iunie, timp în care s-au desfășurat șapte curse.

Cele 69 de ambarcațiuni participante au avut lungimea între 9,43 metri, cea mai mică fiind Farr30 până la 15,85 metri, modelul TP52.

Flota a fost împărțită în 3 clase (A-B-C) conform tipului și performanțelor relative ale bărcii, pentru a se obține cele mai omogene grupe de concurenți în fiecare divizie.

Clasa B a fost cea mai bine reprezentată, cu 27 de ambarcațiuni înscrise, clasa A a avut 20, iar Casa C a avut 22. Conform regulamentului ORC pentru fiecare clasă s-au acordat un titlu absolut și unul la categoria Corintieni.

Essentia deja o vedetă înainte de start

Printre ambarcațiunile de următrit la această ediție s-au numărat desigur cele patru modele TP52, Xio (cu tacticianul Tommaso Cheffi) – campioana ORC A în 2019; Beau Geste – campioana ORC A în 2018 (cu Gavin Brady și Ken Read la bord), Blue și Jolt 3.

Au mai fost de urmărit și două modele Ker 46, Daguet din Franța, respectiv LIsa R din Italia, proaspăta câștigătoare a Rolex Giraglia.

Clasa B se anunța deja extrem de populată de ambarcațiuni cu palmares, lista începând cu Grand Soleil 44 Essentia – Campioană Mondială în 2021, și continua cu modelel Swan 42, Mela, Katarina II și BeWild, tot aici fiind înscrise și celelalte două veliere românești Swan 42 SetSail și First 40.7 Irony.

Clasa C anunța un duel interesant între Sugar 3, Italia Yachts 11.98 care a cucerit titlul în 2019 și sora sa Scugnizza.

Nume mari printre participanți

Multe nume mari din sailingul profesionist s-au reunit la Porto Cervo. Astfel pe lângă cei menționați anterior de pe Beau Geste, pe TP52 au mai fost Simon Daubney; Paul Campbell tactician pe Jolt 3, iar pe Xio i-am avut pe frații Cassiani și „Ciccio” Celon cu fratele său Mattel; Alfonso Domingos și Hugo Rocha au fost prezenți în echipajul Essentia.

Flavio Favini și Luca Santella pe Fantaghiro iar frații Bodini împreună cu Andrea Caracci pe Katarina II; Enrico Zennaro pe ClubSwan 42 Mela, Simone Ferrarese pe IY 11.98 Sugar 3 cu Mateo Polli, designerul bărcii.

De altfel, această ediție a mai reprezentat o premieră. În 1999 YCCS organiza la această dată prima ediție a IMS World Championship. 23 de ani mai tîrziu competiția mondială offshore revine aici sub denumirea de ORC World Championship.

De-a lungul acestor ani sistemul de punctaj a fost constant actualizat în linie cu evoluția bărcilor. De fapt sistemul ORC a evoluat din vechiul sistem IMS.

Progamul ORC World 2022

Cursele au început pe 25 iunie și s-au derulat până pe 30 iunie Pirma, și cea mai dificilă, din declarațiile concurenților a fost o cursă offshore pe distanță lungă (peste 170 mile nautice) și care s-a desfășurat pe durata a 24 de ore.

Concurenții au luat startul sâmbătă 25 iunie și au revenit în Porto Cervo de-a lungul zilei de duminică 26 iunie. În restul zilelor s-au orgabnizat curse inshore și coastal windward-leeward. vremea a fost în general favorabilă cu vânt de la medium la tare spre finalul perioadei.

Irony câștigă cursa offshore la ORC B

Cea nai importantă cursă a ediției 2022 ORC World Championship nu a fost pentru participanți o simplă plimbare pe apă. Cursa de peste 170 mn a oferit concurenșilor o experiență completă și întrega gamă de condiții meteo ce se pot regăsi la nord de Sardinia.

Dacă prima zi și noaptea concurenții s-au confruntat cu o briză ușoară și schimbătore spre dimineața zilei de duminică aceasta s-a schimbat spre un vânt viguros din est cu peste 30 noduri pe când flota se afla în larg.

Dacă la Clasa ORC A modelul TP52, Beau Geste – considerat cel mai rapid – nu a suprins pe nineni trecând primul linia de sosire la finalul celor 171,87nm parcuse, la Clasa ORC B, victoria a fost o „afacere” românească.

Echipa campioaniă entitre Essentia44 condusă de Cătălin Trandafir (România) Grand Soleil 44 a primit o frumoasă replică din partea echipei Irony condusă de Cătălin Corduneanu (România) Beneteau First 40.7, care sosit fizic cu 2,5 ore mai târziu a câștigat Clasa în urma corectării timpilor.

În final, după o cursă ce a durat peste 27 de ore în Clasa B, respectiv 152,83 mn, Irony a câștigat cu o diferență de 4 minute și 14 secunde. Setsail, condusă de Valentin Oeru (România) Swan42  avea să se claseze pe 12 după această primă etapă.

În Clasa C, prima poziție a fost dominată de numai puțin patru modele Italia Yachts 11.98 desenate de Matteo Polli.

Acestea au fost Scugnizza skipper Vincdenzo de Blasio (ITA), Sugar 3 skipper Ott Kikkas (EST), Batagna skipper Guido Enrico Tabellini (ITA) și To Be skipper Stefano Rusconi (ITA).

Beau Geste, Essentia 44 și Sugar 3 – echipajele campioane mondiale în 2022

Pe 30 iunie la Porto Cervo se încheia ediția 2022 a ORC Offshore Sailing Wolrd Championship. În total flota a  concurat în șapte curse.

În ultima zi, care a găzduit două curse inshore cu vânt ce a urcat de la 6 la 10 noduri, la Clasa ORC A, TP52, Beau Geste din Hong Kong a replicat succesul din 2018  – sosind pe locul 1 și 2 – și devenind campioană mondială.

Medalia de argint a fost adjudecată de From Now On, Swan 45 a argentinianului Fernando Chain, care a câștigat și cursa offshore (după reclaculare) și care a reușit să se mențină constant în plasa Beau geste în cursele inshore.

A treia treaptă a podiumului și victoria în calsa Corintieni a revenit lui Milu III, un Mylius 14e55 condus de Andrea Pietrolucci.

Un velier sub pavilion românesc face istorie: Essentia 44

În Clasa B victoria a revenit echipajului campion en-titre, Essentia 44 – Grand Soleil, sondus de Cătălin Trandafir (locul 4-1-1-5-5-6 in cursele inshore), locul 6 fiind anulat. Pe locul secund a venit modelul ClubSwan 42 Mela condus de Adrea Rossi, respectiv CS42 Katarina II din Estonia.

Victoria la calsa Corintieni la această categprie a revenit velierului Sideracortis (X-41) proprietar fiind Președintele Compagnia della Vela di Venezia, Pier Vettor Grimani, care a navigat în jurul peninsulei italiene pentru a lua parte la acest eveniment cu un echipaj de amatori compus din prieteni și membri ai clubului.

Sugar 3 (Italia Yachts 11.98) din Estonia, a lui Ott Kikkas și-a asigurat victoria în Clasa C, grație unei serii de cinci victorii și un loc 2 în cursa off-shore. Podiumul a fost completat de alte două modele Italia Yachts 11.98, Scugnizza a lui Vicenzo De Blassio și To Be a lui Corrado Annis.

Setsail locul 2 Clasa b Corintieni

Setsail, Swan42, skipper Valentin Oeru a reușit de asemenea un parcurs remarcabil, fiind permament în top 10 în Clasa B. În final românii au obțșinut un binemeritat loc 2 la Corintieni, iar de la Vali aven promisiunea că data viitoare se va afla pe locul 1 al clasei.

Nouă nu ne rămâme decât să felicităm aceste trei echipaje, și rămânem cu imaginea frumoasă a clasamentului primei etape cu steagul românesc în dreptul primelor două poziții, și cu toate cele trei velierele în top 10-ul celei mai disputate categorii. Felicitări!

Sumarul rezultatelor, 2022 ORC World Championship (top 3)

Class A Overall

Beau Geste TP52 of Karl Kwok (HKG) – 9-(3)-1-1-1-1-2 – 15 pts
From Now On Swan 45 of Fernando Chain (ARG) – 1-5-86)-5-6-2-3 – 22 pts
Milu III Mylius 14ESS of Andrea Pietrolucci (ITA) – 4-(12)-4-6-5-3-7 – 29 pts

Class A Corinthian

Milu III Mylius 14ESS of Andrea Pietrolucci (ITA) – 4-(12)-4-6-5-3-7 – 29 pts
Blue Sky TP52 of Claudio Terrieri (ITA) –
Tengher Swan 45 of Alberto Magnani (ITA)

Class B Overall

Essentia44 Grand Soleil 44 P of Catalin Trandafir (ROU) – 2-4-1-1-5-(6)-5 – 18 pts
MELA Swan 42 of Andrea Rossi (ITA) – 3-(11)-7-3-1-4-3 – 21 pts
Katariina II Swan 42 of Aivar Tuulberg (EST) – 7-3-2-2-4-(9)-9 – 27 pts

Class B Corinthian

Sideracordis X-41 of Pier Vettor Grimani (ITA)
Setsail Swan 42 of Valentin Oeru (ITA)
Tetta IMX 45 (SD) of Giacomo Dell’Aria (ITA)

Class C Overall

Sugar 3 Italia 11.98 of Ott Kikkas (EST) – 2-1-1-1-1-1-(23 DNC) – 7 pts
Scugnizza Italia 11.98 of Vincenzo De Blasio (ITA) – 1-2-(5)-2-4-3.5-1 – 13.5 pts
To Be Italia 11.98 of Stefano Rusconi (ITA) – 4-6-2-3-3-(9)-5 – 23 pts

Class C Corinthian

Lady Day 998 Italia 9.98 F of Annis Corrado (ITA)
South Kensington – Modes First 35 of D’Andrea Massimo Licata (ITA)
Il Pingone di Mare IIII J 112 std of Federico Stoppani (ITA)

Declarații câștigători:

Gavin Brady, tactician Beau-Geste: „Am avut un campionat strâns, cu condiții diverse, demne de un adevărat campionat mondial. De aceea și Porto Cervo este unul dintre cele mai bune locuri pentru astfel de curse și suntem fericiți că am câștigat aici, în Mediterana după succesul din 2018 din Olanda.

Cătălin Trandafir proprietar-helm al Essentia 44.”Am reușit, ne-am apărat titlul mondial câștigat anul trecut. A fost o luptă strânsă. Sunt foarte încântat de rezultat și de echipaj. Sunt fericit că am demostrat că Grand Soleil 44 este o barcă bună, bine desenată și performantă. În cursă ne-am concentrat să fimn cât mai departe de pleiada de CS42 – care sunt foarte rapide, Una peste alta nu a fost ușor să gestionăm situațiile în condițiile unui trafic intens.”

Simone Ferrarese, tactician pe Sugar 3: „Rezultatul nostru nu reflectă în întregime luptele care s-au dat pe mare. Nu a fost o victorie ușoară în ciuda faptului că am câștigat practic cu o cursă înainte de final.”

Pentru lista de start, rezultate și alte informații accesați aici

Adaugati comentariu