SeaTrial: Jeanneau Sun Odyssey 350 (Performance), un cruiser cu veleități sportive testat la Cannes

Porto Canto din Cannes a fost gazda seriei de SeaTrial pentru flota 2024 a Jeanneau. Printre noutățile proaspăt lansate anul acesta se numără și Sun Odyssey 350, un cruiser destinat familiilor și persoanelor care preferă sailingul de agrement ca modalitate de petrecere a vacanțelor sau a timpului liber.

După premiera mondială ce a avut loc în cadrul Boot Dusseldorf din ianuarie, noul 350 a fost printe noutățile lansate la apă de Jeanneau în cadrul acestui SeatTrial.

Jeanneau Sun Odyssey 350 - SeaTrial Porto Canto, Cannes 2024
Jeanneau Sun Odyssey 350 – SeaTrial Porto Canto, Cannes 2024

Noul Jeanneau Sun Odyssey 350 înlocuiește practic best seller-ul 349, comercializat în peste 1000 de unități și devine primul model al gamei, fiind urmat de Sun Odyssey 380. Bine, o să vă gândiți că sunt cam „înghesuite”, mai ales că doar seria Sun Odyssey numără nu mai puțin de șase modele în total, cu lungini cuprinse între 10,34m și 14,42m.

Diferența o face însă abordarea conceptuală și designul. Spre deosebire de 349, pe care îl și înlocuișete practic în gamă, noul 350 este mult mai clar orientat către ușurința în manevrare de unul singur sau cu echipaj redus, motiv pentru care este beneficiar al unei serii fără precedent de inovații pentru această clasă, majoritatea preluate din lumea racing-ului.

Design inovator pentru cocă, punte. cockpit, dar și noi materiale de construcție

Spre deoasebire de 349, coca a fost complet redesanată și se distinge printr-un design contemportan, cu etrava ușor retrasă și o provă care stă ușor mai ridicată din apă.

Jeanneau Sun Odyssey 350
Jeanneau Sun Odyssey 350

Acest design, asigură un control mai bun și o manevrare mai ușoară pe vânt slab precum și în timpul acostărilor. Practic barca oferă o suprafață mai mică de contact cu apa, rezultând o frecare mai redusă și de aici manevrabilitatea mai ridicată. În plus se și drenează mai bine fiind puntea fiind foarte puțin înlcinată spre pupa.

Ca și noutate, am remarcat în primul rând culoarele de acces în jurul punții, un model preluat de la surorile mai mari și adaptat perfect. Acestea  asigură timonierului un acces foarte ușor către zona catargului sau chiar către prova fără a deranja sau interfera cu persoanele din cockpit, dar și o mai bună vizibilitate. Ajută la drenarea apei, protejează cockpitul și amplifică siguranța și calitatea vieții la bord.

Jeanneau Sun Odyssey 350- Sea Trial Porto Canto, Cannes 2024
Jeanneau Sun Odyssey 350- Sea Trial Porto Canto, Cannes 2024

Legat de cockpit, acesta se distinge prin lățimea mare (plus 15cm față de modelul precedent la cuplu maestru), ceea ce a permis montarea foarte în exterior a celor două timone și poziționarea winch-urilor aproape de ele pentru ușurarea manevrării velelor chiar de către timonier. Mi-a plăcut și am apreciat și poziționarea aparaturii de bord, a chartplotter-ului și mai ales al levierului mașinii.

Tot aici este de apreciat spațiul oferit de cockpit, locurile confortabile și senzația de siguranță și protecție pe care o oferă puntea mai înaltă. Un loc foarte sigur și practic chiar și pentru familiile cu copii.

Jeanneau Sun Odyssey 350 – SeaTrial Porto Canto, Canees 2024

Caracteristicile de design ale cocii contribuie în mod diirect și la un răspuns mai prompt la mișcarea timonei, din partea celor două cârme (modelul este oferit standard cu două safrane, dar cu trei modele diferite de chilă – inclusiv retractabilă pentru navigația pe ape interioare) și la performanțe mai ridicate, atât în privința vitezei cât și a unghiurilor față de vânt.

Mai la pupa, cockpitul lui Sun Odyssey 350 este completat de o generoasă platformă de baie escamotabilă, una dintre cele mai mari din spectrul velierelor de 35 de picioare, și care oferă un acces foarte bun la apă atunci când barca este ancorată. O adevărată invitație pentru baie, activități conexe de recree sau chiar petrecerea tinpului cu picioarele în apă.

Jeanneau Sun Odyssey 350
Jeanneau Sun Odyssey 350

Mai interesant este faptul că noul Sun Odyssey 350 nu este prevăzut cu backstay (strai pupa), funcția sa fiind preluată de cele două perechi de crucete extinsa spre spate la un unghi de 30 de grade.

Orientată către performanță

Fanii navigației cu velevor regăsi toate atributele carcateristice Jeanneau care au contribuit și la succesul lui 349, care s-a remarcat prin ușurinșa manevrării. Dar deși pentru noua cocă a lui Sun Odyssey 350, arhitectul naval Marc Lombard a conservat construcția cocii, ceea ce i-a asigurat o bună stabilitate în timpul navigației cu vele, dar a redesenat prova, care stă mai acum ridicată față de suprafața apei, reducându-se astfel deplasamentul. Inovația facilitează navigația pe vânt slab și manevrele de acostare.

Dacă vântul crește, prova se lasă mai mult în apă, iar barca se așează pe întreaga linie de plutire, respectiv întregul potențial în privința performanțelor de navigație.

Acestea fiind spuse, Sun Odyssey 350, rămâne fidel moștenirii sale, fiind la rândul său un cruiser performant, versatil și confortabil, ideal pentru navigație costieră cu familia sau prietenii, dar și capabil pentru traversade oceanice.

Barca este echilibrată atât în privința masei cât și a confortului oferit la bord și reușește să transmită pasiunea sau mai exact invitația către a fi navigată.

Un melanj între confort și performanță

Am precizat deja prima inovație în materie de rigging și anume, lipsa backstay-ului (a pataraținei sau a straiului prova în limba noastră). Aceasta a permis ca pentru echiparea performance, cea din test, să se poată monta o randă de competiție, cu balene și top „pătrat”.

Al doilea lucru pe care l-am remarcat a fost poziționarea winch-urilor, despre care am vorbit, dar și lipsa traveller-urilor pentru reglajul randei și al focului (genoa). Practic, prin câteva elemente preluate din riggingul de racing, „familistul” 350 se apropie de specificațiile unui performance cruiser. În locul traveller-urilor pentru regaljul focului a fost preferat un sistem 3D (așa l-au denumit) prin care cu un simplu inel cu frecare redusă și două manevre suplimentare care ajung în cockpit se poate regla foarte simplu twist-ul. Un mare plus atunci când se manevrează single-handed sau când timonierul nu are pe cine să trimită să regleze traveller-ul.

Un reglaj similar este oferit și pentru randă, ghiul fiind în schimb prevăzut cu boomwang cu amortizor. Practic boomwang-ul preia reglajul înâlțimii ghiului, twist-ul fiind apoi dat doar și școtă. Foarte simplu și eficient.

Și ca tabloul să fie complet, noul 350 vine din standard cu bompress integrat – la 349 acesta era opțional – și pe care se poate monta ca în cazul de față un sistem furling pentru Code Zero, velă ce completează arsenalul deja existent cu jib și genoa. Mai mult, barca poate fi echipată și cu Gennaker sau Spinakker cu tangon separat.

Așadar, clientul, în funcție de preferințe, de scopul în care folosește barca și de aptituni are la dispoziție întreaga panoplie de vele existentă pe orice altă barcă de clasă superioară.

Layout cu două sau trei cabine

Fiind un cruiser destinat proprietarilor și nu companiilor de charter pentru închiriere, în varianta de bază Sun Odyssey este oferit în versiune cu două cabine și atelier (pe partea din babord), respectiv o cabină ce poate fi utilizată pentru depozitare, sau pentru alte accesorii de confort. În acest caz toaleta este prevăzută cu cabină de duș separată.

De asemenea, poate fi comandată și în varianta cu trei cabine, caz în care dușul va fi integrat în spațiul pentru toaletă, iar în cabinele pupa vor fi prevăzute dulapuri pentru haine.

Înteresantă este abordarea pentru cabina prova, cu ușă dublă de acces, un pat generos, spații de depozitare și o foarte bună iluminare interioară grație hublourilor mai mari.

De asemenea, 350 oferă o înâlțime interioară de 1,85m în salon, precum și mai multe posibilități de configurare ale banchetelor. Inlcusiv cu sau fără masă pentru hărți.

Cum se navighează?

Pentru test nu am avut parte decât de un vânt slab spre mediu, asta înseamnă că pe up wind nu a fost vreun challenge. Barca urcă însă bine în vânt. Ceea ce am remarcat a fost însă cât de ușor se pote regla velele și câte de repede răspunde la comenzi. De asemenea, feedback-ul în timonă este foarte bun, chiar și demultiplicare fiind una destul de redusă.

Am apreciat de asemenea, vizibilitatea și spațiile generoase depozitare din cockpit.

Pe downwind am folosit code zero – velă ușor de reglat și usșor de ampanat grație furler-ului „continuu”.

Din punctul meu de vedere Sun Odyssey 350 își atinge scopul și anume acela de a fi un cruiser performant, ușor de manevrat care să ofere încredere și confort pentru dimenisunile sale. Una peste alta barca pare mult mai mare decât este în realitate. Șase persoane pot călători extrem de confortabil și pot conviețui la bord chiar și perioade mai lungi de timp grație cockpitului spațios și bine protejat.

Jeanneau Sun Odyssey 350 este realizată din materiale complet reciclabile la finalul ciclului său de viață.

Specificații tehnice:

Cocă: Chilă w/bulb & două sfrane
Rigging Type: Fractional Sloop
LOA: 34.12 ft / 10.40 m
LOD: 32.78 ft / 9.99 m
LWL: 30.77 ft / 9.38 m
S.A. (sail plan): 592.02 ft² / 55.00 m² (opțional pachet performance: 58,4mp
Lățime: 11.78 ft / 3.59 m
Deplasament: 12,469.35 lb / 5,656 kg
Lest: 3,483.30 lb / 1,580 kg
Max Draft: 6.50 ft / 1.98 m
Construcție: GRP
tip lest: Fontă
Debut: 2024
Constructor: Jeanneau (FRA)
Designer: Marc Lombard/Jean-Marc Piaton

Propulsie/Rezervoare (echiparea de bază)

Marca Yanmar
Tip: Diesel; Shaft drive
CP: 29
Combustibil: 34 gals / 130 L

Rezerva de apă:

Apă potabilă: 54 gals / 206 L

Preț de bază (TVA inclus):

Preț de bază: 161 640 Euro

 

Sea trial: Jeanneau Yachts 55 – un nou concept în rarefiata lume a yachturilor pentru proprietari

 

Adaugati comentariu