După lansările recente ale Jeanneau Yachts 60 și 65, gama velierelor monococă Jeanneau Yachts a primit de anul acesta un nou membru: Jeanneau Yachts 55. Velierul este conceput ca barcă de proprietar, dar nu este exclus ca pe viitor, datorită arhitecturii și a calităților sale să ajungă și în flotele de charter. Oricum, una dintre cele mai așteptate noutăți ale anului, iar YachtExpert a fost printre primele publicații care au testat modelul prototip.
Un nou concept în lumea exclusivistă a yachturilor de proprietar
Jeanneau Yachts s-a născut în urmă cu 20 de ani, fiind dedicat proprietarilor care iubesc marea și care caută excelența și confortul în navigația în ape deschise. Jenneau Yachts combină liniile elegante cu aspectele practice, oferind o extensie a spațiului propriu și confort.
Fidel promisiunii sale, Jeanneau Yachts 55 vine cu o nouă abordare în segment. Velierul de 17 metri lungime beneficiază de un layout fără precedent, cu accent pe zona exterioară și conceput pentru a oferi proprietarului spațiul privat și atmosfera de acasă.
Într-un fel Jeanneau Yachts 55 combină valorile brandului oferind proprietarilor o ambarcațiune care poate rivaliza cu visurile cele mai îndrăznețe.
Realizat în colaborare cu arhitectul Philippe Briand și studioul de design londonez, Winch Design, Jeanneau a încercat să aducă laolată toate criteriile și calitățile ambarcațiunilor dedicate navigației off-shore.
În fapt, Jeanneau Yachts 55 nu este o „versiune” mai scurtă a noilor 60 sau 65, ci este un model complet nou. El păstrează toate celelalte calități, precum performanța, calitățile nautice, ușurința în manevrare, eleganța și funcționalitatea, dar de aici înainte totul devine o altă poveste.
Cockpit cu un nou concept și apartamentul pentru proprietar
Primul lucru care m-a impresionat, încă de la Dusseldorf, când am luat contact cu noul velier – este arhitectura ingenioasă a cockpitului. Acesta avansează până aproape de baza catargului și este compus din două zone distincte, una destinată relaxării, cu banchete generoase și două mese individuale precum și una acoperită de sub care se face accesul catre cabinele pupa și către salon și cabina prova.
Cu 16,99m lungime și 4,99m lățime, puntea este vastă și a fost optimizată pemtru multe beneficii, grație conceptului dual cockpit care capătă astfel noi valențe.
Jeanneau pregătește lansarea lui DB/37 promițând o nouă experiență în navigația cotidiană
Zona dinspre pupa a cockpitului este integral dedicată relaxării, cu banchete pe ambele laturi și mese individuale: o bancheta este în forma literei U iar cealaltă în formă de L. Mesele se pot plia pentru a permite banchetelor să devină zone de plajă. Dispune de asemenea și de o platformă de baie escamotabilă electric și de pe care se poate găti la un barbeque care se află ingenios intergat sub bancheta pupa tribord.
Zona cockpiyului din fața timonelor este dedicată manevrării. Aici regăsim cele două timone și cabestanele aflate la o lungime de braț. Acest layout ultramodern este rezultatul direct al preocupării constructorului pentru conducerea ambarcațiunii single sau shorthanded – adică de una sau poate două persoane.
Spațiul dedicat cockpitului poate fi acoperit de un hardtop și dispune inclusiv de o masă a hărților protejată de un larg parbiz panoramic. Tot de aici se face accesul către cele două cabine duble cu baie individuală dedicate oaspeților precum și către scara principală de acces în saloul proprietarului.
Un alt lucru care mi-a plăcut și care adesea ridică probleme este accesul de jur împrejurul bărcii, care în acest caz este facilitat de culoare neîngrădite de suporții pentru bimini, spray hood sau sarturi. „Legenda” spune că poți merge cu un scuter pe perimetrul punții, dar aici trebuie să-i credem pe cuvânt!
Am să insist puțin asupra noutății reprezentată de hardtop și parbriz fix – rigid. Aceasta este o noutate pentru Beneteau, dar sisteme similare sunt utilizate de mult timp de către alți constructori, mai ales de către cei nordici sau cei care își orientează producția către bărcile de proprietar, unde confortul, dar mai ales protecția timp îndelungat în orice condiții de vreme sunt esențiale.
Protecție maximă
Acest sistem oferă o protecție maximă, dar și o mai bună eficientizare a spațiului. Pentru croazierele offshore lungi, parbirzul și hardtop-ul formează un cocoon care îmbracă zona timonelor și a cabestanelor, oferind în același timp și posibilitatea de a fi instalate panouri solare, în timp ce bimini protejează zona dinspre pupa a cockpitului dedicată relaxării.
Aici trebuie precizat că doar arcada rigidă este standard viitorul proprietar putând opta pentru parbiz rigid sau flexibil. Oricum, lista opțiunilor fiind destul de generoasă, în privința echipării nu mă voi referi decât la versiunea testată.
De altfel, cu această barcă, Jeanneau vizează și clientela din țările nordice, unde ambarcațiunile de proprietar sunt predominante pe piață și unde datorită climei și regimului de navigație sunt necesare echipamente de protecție suplimentare. Din acest motiv a apărut și opțiunea cu sprayhood rigid.
Sea trial: DB/37 în premieră mondială testat la Cannes de YachtExpert
În plus, tot în zona cockpitului extins mai există și „masa hărților” cu un chart plotter cu GPS separat de cel prezent în zona timonelor.
Altfel spus, salonul și cabina prova cu baie separată formează acum „apartamentul proprietarului” acesta dispunând de propria zonă de pregătit și servit masa, spațiu privat de lucru și relaxare.
Oaspeții, la rândul lor beneficiază de cabine individuale cu paturi duble și baie proprie, accesul făcându-se direct din cockpit. Aceștia au la dispoziție și minibucătării unde se poate pregăti o gustare sau o cafea fără a fi nevoie ca pentru asta să fie deranjat proprietarul.
Desigur, mai la prova există și cabina skipper-ului, complet utilată, accesul fiind prin hubloul de pe punte, de asemenea direct, fără a deraja proprietarul, constructorul afirmând că antifonarea dintre cele două cabine este una foarte bună!
Acest design, la care se adaugă și o lățime foarte mare a punții pupa, a permis obținerea unei zone de agrement extrem de generoasă. De altfel, de la lansare și până acum au fost deja comandate 15 unități, mai interesant fiind mix-ul de clienți pe care această ambarcațiunie i-a atras. O parte au venit din zona velierelor, aproximativ 15% din zona catamaranelor, și cam tot atâtea procente din zona motorboat-urilor.
Practic, Jeanneau Yachts 55 a devenit un game changer oferind tot ceea ce are mai bun fiecare dintre aceste categorii: plăcerea de a naviga prin puterea vântului, spațiul privat al yachturilor de lux cu motor , și confortul oferit de catamarane.
Apartamentul proprietarului
Am lăsat spre final poate lucrul cel mai important: apartamentul proprietarului, unde regăsim aceeași combinație de elemente de design orientate spre relaxare, dar în același timp către eficiență și confort în navigație, cu scopul de a oferi proprietarului o acomodare perfectă și cea mai bună posibil experiență de sailing.
Acesta dispune de salonul organizat în forma literei L, echipat cu o bucătărie complet utilată pe babord. Iluminarea este asigurată de hublouri generaose dispuse în plafon și pe cocă și care oferă și o spectaculoasă priveliște asupra mării. Mânere și alt eaccesorii de confort contribuie la o deplasare ușoară și sigură în interior în timp ce nava se află în marș.
În fața salonului se află un adevărat dormitor matrimonial luxos, luminos cu patul dublu poziționat pe zona de babord și dispunând de multiple dulapuri și zone de depozitare precum și de un birou sau masă de machiaj. iar baia este poziționată spre prova având astfel și rol de zonă tampon și de antifonare față de etrava – care preia zgomotul făcut de valuri și cabina skipper-ului.
Eleganță și manevrare ușoară
Jeanneau Yachts 55 poate fi echipat cu două versiuni pentru rigging (clasic sau tip furling mast), versiunea testată fiind cu furling.
Postul de condus cu două timone, ergonomia comenzilor și echiparea cu winch-uri (cabestane) electrice accentuează faptul că totul a fost conceput pentru a oferi o barcă care poate naviga mult, departe și mai ales rapid.
Care poate primi oaspeți la bord, dar unde proprietarul are spațiul său privat, pentru momente și experiențe memorabile. Jeanneau Yachts 55 este o invitație de a ieși în fiecare zi pe mare și de a te bucura de momente de o serenitate absolută. Ceea ce am făcut și noi!
Velierul poate fi echipat de asemenea cu două versiuni de chilă, una să spunem standard de 2,45m sau una pentru ape mai puțin adânci de 1,95m.
Viitorul proprietar poate de asemenea să opteze fie pentru sistem cu fopc auto-voltant sau un genovez clasic. Un foc Code 3 este disponibil pentru vânturi cuprinse între 15 și 20 de noduri (vânt adevărat) acesta putând fi prins de bompress.
Noua gamă INFYNITO de la Ferretti Yachts
Pentru manevrarea la motor în spații strâmte, la ieșirea și intrarea în marină barca dispune de bowthruster și sternthruster – ceea ce ușurează la maxim manevrabilitatea mai ales în regim single handed.
Testul care a durat aproximativ două ore, upwind și downwind, din păcate pe vânt slab a arătat o barcă suplă, ușor de manevrat, care răspunde ușor mișcărilor timonei și care oferă un bun confort indiferent de alura pe care se navigă: mai ales că toate comenzile sunt ușor de accesat de la tinonă nefiind nevoie de un echipaj specializat pentru a o conduce.
realizată 100% în Franța, plină de iovații, cu bune performanțe nautice, ușor de manevrat și cu un design optimizat pe baza zecilor de ani de experiență, Jeanneau Yachts 55 este barca de proprietar prin excelență, fiind comanionul ideal în explorarea celor mai frumoase locuri ale planetei sau pentru o experiență pură de cruising.
Caracteristici tehnice
Lungime totală cu bompres………………………………16.98 m
Lățime……………………………………………………………..4.99 m
Masă totală (gol)……………………………………………18 542 kg
Chilă standard draft (încărcat)…………………………….2.55 m
Masă proprie cjilă standard ………………………………4 900 kg
Capacitate rezervor…………………………………………….230 l
Rezerva de apă………………………………………………… 760 l
Categorie/ nr pers…………………………A12 / B16 / C16 / D16
Cabine………………………………………………………………3
Motor……………………………………………………Yanmar 110 CP
Suprafață velică standard……………………………………131 m2
Suprafață velică opțională……………………………………159 m2
Spinnaker asimetric…………………………………………….250 m2
Code 0………………………………………………………………110 m2
Înălțime catarg deasupra liniei de plutir………………..25.20 m
Arhitecți……….Philippe Briand – Winch Design – Jeanneau Design