„Sunt sigur că vom obține un rezultat bun!”. SetSail va reprezenta România la ediția 42 a Rolex Middle Sea Race 2021. Am aflat de la Vali Oeru, skipper SetSail ce presupune această cursă și care sunt așteptările echipajului 100% românesc
SetSail s-a încălzit în cursa Malta Coastal Race
Cu trei zile înainte de startul oficial în cea de-a 42-a ediție a Rolex Middle Sea Race 2021 am reușit, prin intermediul mijloacelor electronice moderne de comunicare să stăm puțin de vorbă cu Vali Oeru, skipper-ul singurei, până la urmă, ambarcațiuni sub pavilion românesc care ne reprezintă anul acesta în flotila internațională care va avea de parcurs clasicul traseu de 606 mile nautice.
Vali și echipajul ambarcațiunii sale Swan42CS se pregăteau să intre în febra competiției odată cu etapa de antrenament de pe 20 octombrie, o cusă de tip coastal race la care au luat parte 42 de ambarcațiuni din cele peste 100 care vor porni pe 23 octombrie în marea cursă RMSR 2021.
Înscrierile pentru Rolex Middle Sea Race au atins borna de 100 de yachturi
Malta Coastal Race care s-a desfășurat ieri în jurul Maltei,fiind o cursă perfectă pentru echipajele care se pregătesc pentru această ediție RMSR. O adevărată flotă internațională de peste 40 de bărci s-a aliniat la start, inclusiv barca câștigătoare la ultima ediție, Elusive II, condusă de frații Podesta, Cristoph, Aaron și Maya. 17 națiuni au fost reprezentate, România fiind prezentă alături de Austria, Belgia, Croatia, Franța, Germania, Irlanda, Italia, Malta, Mexic, Olanda, Polonia, Rusia, Slovacia, Suedia, Elveția, Marea Britanie și SUA.
Un preludiu pentru RMSR
Cursa a avut startul la ora locală 10.00, cele 42 de ambarcațiuni reprezentând 17 națiuni au parcurs un traseu de 30 de mile nautice la nord vest de Comino. Aceasta cursă este încă din 2015 un preludiu pentru RMSR, care anul acesta va avea startul pe 23 octombrie.
Startul s-a dat din Marsamxett Harbour, flota înconjurând apoi baliza din vât, Valletta Harbour Fairway Buoy. După ridicarea spinekker-elor, yacht-urile au oferit un spectacol superb la trecerea prin dreptul Sliema și a insulei St. Paul. Următorul mark a fost Comino, yacht-urile înconjurând mica insulă pe care au lăsat-o apoi la babord. Flota a intrat apoi în vânt și s-a îndreptat către Marsamxett Harbour.
Victoria a revenit lui Frederic Puzin aflat la comanda lui Daguet 3 (Ker 46). Puzin și ehicpajul său stelar sunt obișnuiți ai acestei curse, închieind pe 2 la RMSR în 2019. Ei au încheiat cu doar câteva minute avans față de Farr 52 al lui Francois Bopp – Chocolate 3, pe trei sosind Suedezul Peter Gustafsson cu J/111 Blur. Eroii locali, câștigători ai ultimelor două ediții RMSR, Cristoph, Aaron și Maya Podesta de pe First 45, Elusive 2 au sosit a patra barcă. Rezultatele complete pot fi consultate aici: www.rolexmiddlesearace.com
„Win, because no one will remember the loosers!” interviu Valentin Oeru
Vali, în primul rând felicitari pentru sezonul competițional recent încheiat în Cupa României și C.N. Offshore. Cum a fost acest sezon pentru voi din punctul de vedere al rezultatelor? Ce plusuri și minusuri ați avut ca echipaj?
Multumesc. A fost un sezon plin și care încă nu s-a incheiat pentru noi. Am început să ne obișnuim cu barca și asta se vede și din ultimele rezultate. Echipajul a progresat mult și deși am avut schimbări pe posturi între aceiași oameni ne-am adaptat repede și am reușit să câștigăm numeroase curse.
Din păcate nu am avut tot timpul un echipaj full, în fapt mai avem neapărat nevoie de cel puțin o persoană, și chiar și așa din motive de Covid sau asociate nu am putut fi în formula completă tot timpul…dar 80% am fost și asta a fost bine în general.
Am observat ca în echipajul SetSail sunt și marinari străini. Personal cred ca aceasta reprezintă un pas firesc pentru echipele care vor performanță pentru că străinii au o incomparabilă mai mare experiență decât noi. Putem face o paralelă cu alte sporturi spunând că fără a folosi străini am ajunge să ne plafonăm? Eu sunt convins că în viitorul mai puțin țndepărtat toate echipajele care vor dori performanță vor apela fie la trimmeri, fie la skipperi și chiar la antrenori străini! Tu cum vezi acest trend?
Acest trend noi l-am început de multă vreme și da, mergem aproape mereu cu un sailor profesionist sau foarte experimentat pe barcă. Când vrei să arzi niște etape trebuie să primești informația corectă rapid apoi să exersezi cât mai mult, iar eu când decid să fac acest pas merg întotdeauna la top 1-5 din lume pentru acest scop.
Așa a ajuns la noi pe barcă Alfredo Gonzales care merge în mod normal pe Nadir-Swan 42CS, unul dintre cele mai bune Swan-uri 42 din lume. De asemenea, când avem lipsuri în echipă sau la competițiile importante apelăm la profesioniști în pozițiile cheie.
De exemplu Lorenzo de Felice sau Edoardo Mancinelli Scotti, amândoi campioni mondiali de mai multe ori la mai multe clase. Asta facem noi, dar anul acesta nu am fost singurii, și acest lucru ne bucură foarte tare pentru că nivelul crește. De exemplu, Irony a avut aproape permanent doi profesioniști pe barcă, MyWay, la campionat, și chiar Nitro din câte știu…suntem deci pe drumul cel bun.
Pe lângă etapele naționale ați avut și un sezon „internațional” destul de plin cu Aegean 600 și Bosphorus Cup. Au fost aceste curse niște „antrenamente” pentru Rolex Middle Sea Race 2021?
Bosphorus Cup nu chiar, pentru că nu e chiar o cursa offshore, însă Aegean 600 cu siguranță. Din păcate însă doar pentru patru oameni din echipaj care vor participa și la RMSR 2021, însă pentru mine a fost foarte important pentru că nu mersesem niciodată cu acestă barcă în curse Offshore, în afară de Sulina anul trecut…așa că da, putem considera Aegean 600 un antrenament foarte bun.
Ați mai participat la Rolex în 2019, cum a fost atunci, ce va fi nou acum pentru voi? Daca poți face o paralelă între cum te-ai simțit atunci și cum ești acum ca și skipper vizavi de această cursă?
De fiecare dată a fost foarte greu. E o cursă de anduranță în care condițiile extreme apar aproape garantat. Echipajele care rămân mereu focusate permanent ies pe primele locuri sau chiar câștigă. Anul acesta merg acolo cu o barcă complet diferită față de Farr-ul 40 cu care am participat până acum si deasemenea cu, probabil, cel mai experimentat echipaj 100% românesc.
Componența echipajului este, mai jos, iar majoritatea au mai multe participări la activ la această cursă sau la alte curse offshore. În trecut am luptat din răsputeri pentru a ieși cât mai în față, acum însă mă simt foarte încrezător, am mare încredere în echipaj și în barcă, iar echipajul și barca sunt gata de cursă, în cea mai bună formă, aș putea spune!
Valentin Oeru
Mihai-Virgil Matei
Laurențiu-Andrei Matache
Claudiu-Antonio Eram
Mircea-Adrian Maiorescu
Madalin-Stelian Ignat
Radu-Daniel Niculaita
Ovidiu-Laurențiu
Ciprian-Mihai Onose
Cristian Ghelner
Victor-Grigore Fulicea
Iulia Fulicea
De ce Rolex? de ce nu și Fastnet Race care s-a derulat cu o lună înainte?
E simplu. Sunt două motive principale: 1. Malta e mult mai aproape și 2. Fastnet mi-ar fi făcut imposibilă participarea la Bosphorus Cup, campionat național etc…Altă dată poate, e pe listă.
Care sunt noutățile organizatorice și de traseu pentru Rolex anul acesta? Care va fi strategia voastră? Unde simți punctele forte ale echipei: downwind, upwind, navigație, tactică?
Și noi și barca mergem bine în orice aliură, vom avea 12 vele la bord deci suntem foarte pregătiți pentru orice. Nu sunt modificări de traseu așa că știm destul de bine ce avem de făcut…e devreme pentru o strategie foarte precisă, lucrăm la ea până în ultima zi. Însă ce pot spune pe scurt e că până la ieșirea din Messina se joacă 70% din cursă…în mod normal…dar vom vedea…
În încheiere vă dorim mult succes și un rezultat cât mai bun, mai ales că organizatorii au ridicat în slăvi prezența rusească și maghiară neamintind nimic de prezența celor trei echipaje românești înscrise inițial. Succes si ne auzim la final!
În fapt am rămas singura ambarcațiune românească care va participa, restul nu mai pot ajunge. Sperăm ca rezultatul nostru sa îi forțeze pe organizatori să scrie și despre noi. Anul aceste deviza noastra este „Win, no one will remember the loosers”
Multumim mult pentru urări, vom face totul și sunt sigur că vom obține un rezultat bun!
Rolex Middle Sea Race 2021 va avea startul pe 23 octombrie. Evolutia echipajelor poate fi urmarită AICI