Safety first!
După doi ani de pandemie, în care restricțiile și condițiile specifice de desfășurare au dus la o prezență mai redusă a concurenților, pentru 2022 se așteaptă o revenire la normalitate.
Cum în anii precedenți s-au identificat câteva lacune în ceea ce privește siguranța pe mare în timpul concursurilor, precum și nevoia de actualizare a regulamentelor naționale, Comisia de Offshore a decis organizarea unei serii de seminarii dedicate.
Unul dintre acestea este și „Safety Clinic for Offshore Racing” unde accentul s-a pus exclusiv pe noutățile prezente în regulamentele internaționale care guvernează competițiile offshore, pe elementele de siguranță de la bordul ambarcațiunilor și pe pregătirea echipajului.
Din motive meteo, seminarul s-a ținut la București la Clubul Sailing Academy între 12 și 13 martie, iar pentru majoritatea celor prezenți a fost și ocazia de a se revedea și de a schimba opinii după o pauză prelungită. Dar în același timp, pe baza unei prezentări condensate, regulile se siguranță pe mare în timpul regatelor au fost puse într-o nouă lumină.
Campionatul și Cupa României Offshore
Pentru acest an cluburile organizatoare au pregătit un calendar cu opt evenimente, dintre care cinci dedicate competiției „Cupa României” și două „Campionatului Național Offshore”. Acestea se vor desfășura între lunile mai și octombrie, având ca marină de start LifeHarbour Marina Limanu.
În mod tradițional, începând cu 2018 sezonul este oficial inaugurat de „Limanu Channel Cup”, care anul acesta va avea loc între 6 și 8 mai pe Lacul Limanu și canalul navigabil Limanu-Mangalia.
Limanu Channel Cup nu face parte din calendarele oficiale fiind dedicată doar anumitor tipuri de veliere, respectiv Beneteau First 40.7 și First 34.7, dar este extrem de spectaculoasă datorită ambarcațiunilor similare ca și performanță și configurației traseului.
Grande Finale – Limanu Channel Cup 2019 (ediția de toamnă)
De asemenea, tot o tradiție o reprezintă și etapa „Friendship Regatta” care se va desfășura de la Mangalia, România la Varna, Bulgaria. Aceasta este cea mai lungă și mai spectaculoasă dintre întrecerile de offshore, întinzându-se pe durata a trei zile și având o prezență internațională.
Paza bună….
În pregătirea noului sezon, unul de la care așteptăm întreceri spectaculoase, mai ales prin prisma faptului că prezența va fi una mai numeroasă decât ăn 2020 și 2021, dacă nu chiar și internațională pentru anumite etape, precum și datorită prezenței a noi amabarcațiuni și echipaje.
Un alt ingredient este și prezența din ce în ce mai numeroasă a marinarilor români, fie pe ambarcațiuni sub pavilion românesc, fie în echipaje mixte internaționale, la marile competiții de offshore desfășurate în Europa.
Este de așteptat ca experiența acumulată de români în competițiile internaționale precum Rolex Middle Sea Race, Campionatul Mondial, Aegean 600 sau Bosphorus Cup să ridice nivelul întrecerilor naționale din punctul de vedere al performanțelor, dar totodată și organizarea etapelor care trebuie să fie una pe măsura așteptărilor și a investițiilor.
Din aceste motive Federația Română de Yachting, prin Comisia de Offshore a început să organizeze o serie de seminarii dedicate regulamentului, arbitrajului, siguranței în timpul concursurilor pe mare, măsurătorilor tehnice etc.
Seminarul la care am fost și noi prezenți, „Safety Clinic for Offshore Racing” face parte din această serie, siguranța pe mare, chiar și în timpul competițiilor profesioniste fiind primordială.
30 de veliere la start, aproximativ 450 de persoane la o regată
Trebuie să ținem cont, că deși yachtingul de performanță, cu veliere „mari” (20-50 picioare) este deocamdată un sport mai puțin popular în România, la o regată, unde prezența medie leste de 30-40 de ambarcațiuni, cu echipaje cuprinse între 4 și 12 membri, un calcul simplu ne spune că pot fi pe apă, în același timp, până la 500 de persoane.
Având în vedere aceste cifre, seminarul pregătit și prezentat de Cosmin Andronic, organizator și oficial și Cătălin Corduneanu – șeful Comisiei Offshore din cadrul FRY era nu doar util dar și necesar. Alături de ei s-a aflat și Victor Fulicea care a bifat anul trecut o nouă prezență în Rolex Middle Sea Race și care a venit cu exemple și propuneri concrete pentru îmbunătățirea siguranței în timpul concursurilor.
Seminarul s-a adresat deopotrivă skipper-ilor, dar și membrilor echipajelor, din simplul motiv că oricând și un skipper, care are asupra sa întreaga responsabilitate a echipajului, poate fi la rândul său victima unui accident. De aceea este important ca și ceilalți membri ai echipajului să știe și să fie capabili să urmeze procedurile sau să acorde primul ajutor.
„Safety Clinic for Offshore Racing”
În prima zi a seminarului accentul s-a pus pe regulile speciale din timpul regatelor offshore, noutățile introduse anul pentru acesta în clasa ORC, echipamentele de siguranță, atât cele individuale cât și ale ambarcațiunilor, funcționalitatea echipamentelor și justificarea unor proceduri.
Duminică, s-a discutat mai mult despre diferențele de abordare atât din punctul de vedere al organizării echipajelor cât și a pregătirii ambarcațiunii pentru cursele lungi și scurte, diferențele de abordare a acestora, pregătirea ambarcațiunii și a echipajelor. Seminarul s-a încheiat cu un curs practic de prim ajutor susținut de doctorul Octavian Arnăutu, concurent în echipajul velierului Irony, câștigător al Cupei României 2021.
Cosmin Andronic, în calitatea sa de organizator și oficial, Cătălin Corduneanu și Victor Fulicea au completat prezentarea cu exemple tărite prin proprie experiență.
Pe mare cel mai important lucru este siguranța echipajului
De-a lungul prezentărilor s-a insistat asupra faptului că pe mare cel mai important lucru rămâne aducerea echipajului în siguranță la mal.
Siguranța ar trebui să primeze în fața performanței. Altfel spus, deși regulamentul este uneori mai permisiv pentru anumite clase de concurs, echipajele, proprietarii de ambarcațiuni concurente și skipper-ii trebuie să facă întotdeauna mai mult pentru siguranță.
Exemplul cel mai concret a fost că dacă se dorește ca ambarcațiunea să fie conformă cu Clasa 4 (cea în care se concurează în România) cel mai bine ar fi să se ia în calcul o pregătire de Clasa 3. Și tot așa!
Printre cele mai importante concluzii pe care eu le-am reținut se numără responsabilitatea totală a skipperului care poate merge până la retragerea din concurs, dacă va considera că echipajul nu este în siguranță din cauza condițiilor meteo, a pregătirii sau a altor situații specifice.
Fiecare trebuie să se îngrijească de propria siguranță
De asemenea, există o responsabilitatea a armatorului de pregăti barca la un nivel de siguranță cerut de regulament, inclusiv cu tot ceea ce ține de echipamente pentru stingerea incendiilor, truse de prim ajutor, dispozitive de tăiere, scoaterea apei sau probelme de etanșeitate, dar în același timp rămâne și obligația fiecărui membru al echipajului de a se echipa și dota corespunzător cu vestă de salvare (deși barca trebuie să aibă la bord un număr egal de veste de slavare cu numărul de persoane din certificatul de omologare) pe care să o verfice periodic și care să fie permanent reglată pe corpul său.
De altfel, nici nu se pune în discuție vreo procedură de salvare pe mare dacă persoana în cauză nu poartă vestă, șansele de supraviețuire fiind reduse.
Pentru că deși purtarea vestei de salvare este obligatorie în regate doar la indicația conducerii cursei, în fapt se recomandă ca aceasta să fie purtată permanent și în orice condiții de vreme și stare a mării.
Indiferent de procedură, aceasta trebuie discutată și însușită de fiecare echipaj
O mare parte dintre discuții s-au axat și asupra procedurii „Om la Apă” (MOB – Man Over Board), în manuale și în funcție de „școala” urmată de fiecare, procedurile fiind multiple.
Concluzia a fost că orice procedură poate fi bună atâta timp cât ea este discutată în agreată în cadrul fiecărui echipaj, eventual exersată. Astfel încât, într-o situație reală majhoritatea membrilor echipajului să știe ce are de făcut.
De altfel, recomandarea Comisiei Offshore este ca de fiecare dată, la începutul fiecărui concurs fiecare skipper să discute cu echipajul toate procedurile în caz de MOB, prim ajutor, incendiu la bord sau alte evenimente astfel încât oamenii să știe să folosească corect echipamentele de protecție, să poată găsi ușor amplasarea lor în caz de urgență și să urmeze proceduri clare.
Din punctul meu de vedere, deși accentul s-a pus pe participarea la regate, cu excepția unor lucruri specifice care țin de competiție, toate celelelate concluzii se pot aplica fără excepție și în viața de zi cu zi, în ieșirile de o zi pe mare sau în săptămânile de charter.
Seminarul – o inițiatiă care sper eu va fi urmată în cel mai scurt timp și de alte măsuri necesare sporirii siguranței pe mare, poate chiar obligativitatea fiecărui participant de urma cel puțin un curs de prim ajutor- va fi urmat și de altele care vor avea ca subiect pregătirea ambarcațiunilor și a echipajelor pentru consurs.
Calendar Competiţional 2022 – Offshore
06-08 Mai 2022 – Limanu Chanel Cup
Locul de desfăşurare: Marea Neagră, Limanu, Mangalia. Organizator: A.C.S. Mojo Yachting & LifeHarbour Limanu. Clase de concurs: First 40.7, First 34.7
27-29 Mai 2022 – Seanergya Regatta CUPA ROMÂNIEI OFFSHORE – Etapa a 1-a
Locul de desfăşurare: Marea Neagră, Limanu, Mangalia. Organizator: As. Yacht C.S. Seanergya & LifeHarbour Limanu. Clase de concurs: ORC
16-19 Iunie 2022 – Friendship Regatta ROMANIA CUP OFFSHORE – Etapa a 2-a
Locul de desfăşurare: Marea Neagră, Limanu – Varna. Organizator: As. Yacht C.S. Seanergya & LifeHarbour Limanu. Clase de concurs: ORC
08-10 Iulie 2022 – Life Harbour Regatta ROMANIA CUP OFFSHORE – Etapa a 3-a
Locul de desfăşurare: Marea Neagră, Limanu, Mangalia Organizator: As. Yacht C.S. Seanergya & LifeHarbour Limanu. Clase de concurs: ORC
22-24 Iulie 2022 – Best of Summer Regatta ROMANIA CUP OFFSHORE – Etapa a 4-a
Locul de desfăşurare: Marea Neagră, Limanu, Mangalia. Organizator: As. Yacht C.S. Seanergya & LifeHarbour Limanu. Clase de concurs: ORC
12-14 August 2022 – „Campionat Naţional – Offshore Etapa a I-a”
Locul de desfăşurare: Marea Neagră, Limanu, Mangalia Organizator: As. Yacht C.S. Seanergya & LifeHarbour Limanu, As. Yacht Club Sportiv Sail la Vie. Clase de concurs: ORC
09-11 Septembrize 2022 – Autumn Regatta ROMANIA CUP OFFSHORE – Etapa a 5-a
Locul de desfăşurare: Marea Neagră, Limanu, Mangalia. Organizator: As. Yacht C.S. Seanergya & LifeHarbour Limanu. Clase de concurs: ORC
30 Septembrie-02 Octombrie 2022 – „Campionat Naţional – Offshore Etapa a II-a”
Locul de desfăşurare: Marea Neagră, Limanu, Mangalia Organizator: As. Yacht C.S. Seanergya & LifeHarbour Limanu, As. Yacht Club Sportiv Sail la Vie. Clase de concurs: ORC