Home Aventură Se caută un Jacques-Yves Cousteau sau universul yachturilor „Explorer”
AventurăEsențialUtile

Se caută un Jacques-Yves Cousteau sau universul yachturilor „Explorer”

Jacques Ives Cousteau
Jacques Ives Cousteau

Calypso este poate cel mai cunoscut nume printre yachturile dedicate explorărilor științifice. Fostul dragor de mine, transformat în laborator a întreprins expediții științifice între 1950 și 1996 sub conducerea lui Jaques-Yves Cousteau.

De atunci o nouă clasă de vase de agrement a luat naștere, acestea fiind destinate expedițiilor în zone îndepărate și activităților de exploare, grație construcției robuste și a echipării, dar care spre deosebire de Calypso nu renunță la luxul și uneori opulența yachtrulor de agrement.

O nouă „specie” de navigatori – Exploratorii

Vine o vreme în viața fiecărui pasionat de ambarcațiuni, motorboat-uri sau sailing când o simplă vacanță pe mare nu mai reprezintă un vis. Dar ce poate urma după ce ți-ai indeplinit visul? Ce mai rămâne de făcut?

De câțiva ani pe firmament a apărut o nouă „specie” de navigatori, cei care combină pasiunea cu spiritul de aventură transformându-se în exploratori ai mărilor și oceanelor lumii. Dar ce sunt yachturile dedicate expedițiilor și cu ce diferă ele de yachturile de agrement?

Yachturile „Explorer”  aparțin zonei yachturilor de lux. Aceste ambarcațiuni sunt proiectate și echipate să parcurgă distanțe vaste în condiții de autonomie extinsă. În ultimii ani, acestea au crescut ca popularitate, din ce în ce mai mulți proprietari dorindu-și să călătorească cât mai departe de zonele de navigație obișnuite.

Ce este un yacht destinat explorării?

Așa cum sugerează și numele, un yacht dedicat explorării este un vas construit să ajungă la destinații îndepărtate sau în zone dificile de navigație.  Yachturile pentru explorări au ca principală caracteristică autonomia extinsă – pot naviga multe zile fără a fi nevoie de oprire pentru realimentare sau aprovizionare – multe având o cocă de oțel – incredibil de robustă.

În trecut, se obișnuia ca o navă destinată expedițiilor pentru cercetare să fie realizată prin transformarea, fie a unei foste nave comerciale fie a uneia militare, care erau convertite în vase mult mai luxoase.

Aceasta deoarece vasele comerciale erau construite să reziste condițiilor meteo extreme, să poată parcurge distanțe lungi și să navigheze chiar și pe cele mai agitate mări și oceane.

Oricum, în ultimii ani, se observă o creștere a cererii de yachturi cu motor cu capabilități extinse dedicate explorărilor. Adesea acestea sunt construite din aluminiu sau oțel, dar beneficiază de cele mai moderne echipamente de navigație și confort, precum în cazul ambarcațiunilor de lux.

Ba chiar mulți constructori și-au extins gamele de modele pentru a include în ofertă vase de explorare, cu autonomie extinsă, cu design exterior mai robust și echipamente ultra moderne – precum heliport.

Care este diferența dintre un yacht pentru exploare și unul obișnuit?

Yacturile tradiționale cu motor sunt în general construite din fibră de sticlă și nu au nici autonomia nici echiparea necesară explorărilor. Yachturile cu motor sunt construite pentru explorări în condiții normale, adeseori pentru navigație costieră, pe distanțe relativ scurte și echipate cu toate extrasele necesare confortului și petrecerii vieții la bord.

Yachturile de agrement nu sunt concepute pentru a rezista condițiilor extreme de temperatură sau stări ale mării. Spre exemplu, cu greu vom găsi un astfel de yacht în Ice Class, o categorie destinată exclusiv zonelor polare și apelor înghețate

Nu este nicio diferență între cele pentru expediții și explorări, de multe ori acești termeni sunt utilizați împreună.

Care sunt cei mai buni constructori de yacht-uri pentru explorare?

În industrie, sunt câțiva constructori care ies în evidență la acest capitol:

Bering Yachts

Din 2007, Bering Yachts au început producția yachturilor dedicate explorării. Șantierul localizat în Turcia construiește yachturi de expediție cu coca semi-personalizată și yachturi trawler.

Bering Yachts
Bering Yachts

Arksen Yachts

Arksen construiește acest timp de yachturi destinate aventurilor în orice condiții. Vasele Arksen sunt concepute în jurul eficienței și sustenabilității și se speră că vor deveni o sursă de inspirație pentru următoarea generație de oameni de știință și ambarcațiunile lor.

Arkesen 85
Arkesen 85

Cantiere Delle Marche Yachts

Specializat în construcția de yachturi de explorare personalizate și semi-personalizate, Cantiere Delle Marche este un constructor italian extrem de galonat.

Arhipelago - Darwin Class
Arhipelago – Darwin Class

Damen Yachts

Unul dintre cele mai respectate nume în yachtingul mondial când vine vorba despre vase dedicate explorării. Șantierul este renumit pentru yachturile din calsa SeaXplorer și pentru vasele YachtSupport.

Clasa SeaXplorer
Clasa SeaXplorer

Feadship Yachts

Feadship este un recunoscut șantier pentru yachturile sale de lux, livrând câteva yachturi de explorare renumite în ultimii ani, inclusiv explorerul de 55m Shinkai.

55m Shinkai - Vitruvius
55m Shinkai – Vitruvius

Cum diferențiem yachturile de explorare?

Cele mai mici yachturi de explorare (uneori denumite „yachturi de explorare de buzunar”) reprezintă o ofertă atractivă pentru proprietari, acestea fiind mai eficiente în privința consumului și în plus foarte practice pentru aproape orice loc de ancorare.

Dacă ești în căutarea unui yacht pentru explorări, dimensiunea vasului va depinde direct de modul în care va fi utilizat. Dacă dorești să călătorești în zone îndepărtate și locuri de ancorare mai greu accesibile va trebui să ții cont de evoluția mareelor și adâncimilor, un vas sub 50m putând fi cea mai bună soluție.

Ada Yachts
Ada Yachts

Dimensiunea yachtului influențează de asemenea tipul de echipament și dotările tehnice pe care le poți avea la bord. Spre exemplu, dacă dorești mai mult echipament sau un helicopter, va trebui un yacht de mai mari dimensiuni care să permită acest lucru.

Există însă și o piață destul de vastă de yachturi dedicate explorărilor pentru proprietarii aventurieri. Acestea au fost concepute pentru a face față celor mai dificile condiții și pentru a putea ajunge în cele mai îndepărtate locații. În general tot ce se găsește pe piață sunt modele cu pedigree și cu o bogată prezență pe mările și oceanele lumii.

Cape Hawk
Cape Hawk

Calypso

Calypso este numele navei oceanografice franceze cu care comandantul Jacques-Yves Cousteau a făcut campanii maritime de explorare științifică din 1950 până în ianuarie 1996.

Nava a fost inițial dragorul de mine BYMS-26 construit pentru marina engleză în 1942 la șantierul naval din Seattle, Washington, Statele Unite ale Americii. A fost lansat la 21 martie 1942 și întră în serviciu în 1943 cu denumirea HMS J-826. A operat în Marea Mediterană până în 1944 când este reclasată și adusă în portul Malta. Nava avea o construcție solidă cu cocă dublă din lemn, deplasament de 329 tone, 43m lungime, 7,15m lățime, un pescaj de 2,5 m și era prevăzută cu două motoare care acționau două elice.

Calypso
Calypso

Numele de Calypso l-a căpătat după al doilea război mondial când a funcționat ca feribot între Malta și Gozo, după numele nimfei Calypso ce își avea, conform Odiseei, sălașul pe o insulă din Marea Mediterană, presupusă ca putând fi Malta.

Calypso este cumpărată pentru Cousteau de milionarul englez Loel Guiness în anul 1950 care se oferă să finanțeze banii necesari reparațiilor și amenajărilor interioare pentru a transforma dragorul de mine în vas de cercetări oceanografice.

Navei i se adaugă două catarge laterale unite printr-o punte, cu rolul unui post de observație. Aici a fost montat și un radar. Au fost amenajate noi spații pentru cabine și mai ales atașarea la prova, în lungul etravei a unei camere de observație submarină. Această cameră avea un număr de cinci hublouri pentru observație și pentru filmare subacvatică. A fost dotată cu telefon, aparat de filmat și cameră de televiziune care funcționau permanent transmițând imaginile pe un ecran aflat în cabina de comandă. Pentru sporirea capacităților de explorare submarină, au fost instalate și două minisubmarine (denumite „farfurii scufundătoare”), concepute chiar de Cousteau, SP-500 și SP-350.

Primele expediții oceanografice ale navei Calypso au început în anul 1950 în Marea Roșie cu scopul de a demonstra oamenilor de știință eficiența noilor aparate autonome de scufundare și posibilitățile acestora de folosire în domeniul biologiei și geologiei submarine. A fost efectuat un studiu biologic și geologic al Insulei coraligene Abu Latt din arhipelagul Simone.

Mulțumită zecilor de filme documentare turnate între 1950 și 1996 la bordul ei și difuzate la televiziune în întreaga lume, inclusiv țările comuniste, sub numele serial „Odisea submarină a echipei Cousteau”, nava Calypso a devenit celebră în ultima treime a secolului XX.

Calypso a fost lovită accidental în ianuarie 1996 de o mahonă în portul Singapore după care, la scurt timp, s-a scufundat. Avariat grav, vasul a rămas sub apă timp de trei săptămâni. Nava avea să fie ulterior ridicată la suprafață, readusă în Franța și ancorată în portul La Rochelle din 1998.

Organizația „Cousteau Society” și Francine Cousteau, văduva exploratorului, au strâns sumele necesare renovării muzeografice a navei Calypso pentru a deveni o expoziție educațională.

Restaurarea navei Calypso a făcut parte din seria manifestărilor cuprinse în „anul centenarului”: pe data de 10 iunie 2010 s-au sărbătorit 100 de ani de la nașterea exploratorului Jacques-Yves Cousteau.

 

 

de
Adrian Dragan

https://adriandragan.ro/

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

La ziUncategorized @roUtile

Noul lubrifiant Castrol Rivermax oferă protecție avansată pentru motoarele diesel marine

Castrol a lansat Rivermax 15W-40 CK-4/E9, un ulei sintetic destinat motoarelor diesel...

AventurăEsențialUncategorized @ro

Superyachturi în slujba științei

Tot mai multe ambarcațiuni de lux care găzduiau odinioară starurile pentru vacanțe...

AventurăEsențialLa zi

Călătoria lui Charles Darwin, reluată aproape 200 de ani mai târziu

Pe 15 august 2023, goeleta Oosterschelde a pornit de pe coasta de...

EsențialLifestyle

„Ceasul și marea” sau cum Cuervo y Sobrinos îl omagiază pe Ernest Hemingway

Cuervo y Sobrinos îi aduce omagiu celui mai important client al său,...