SeaTrial: Beneteau Antares 9 pentru plăcere și viteză!

SeaTrial: Beneteau Antares9

În premieră pentru presa de yachting din România, revista YachtExpert a fost invitată să testeze pe Marea Neagră, mai exact la Mangalia modelul Beneteau Antares 9, un motorboat care îmbină caracteristicile unei bărci de viteză cu confortul și spațiul necesar pentru petrecerea câtorva zile pe mare, fie pentru pescuit sau agrement.

SeaTrial: Beneteau Antares9
SeaTrial: Beneteau Antares9

Dar cum până la urmă ceea ce se întâmplă pe barcă este la alegerea proprietarului, noi ne-am concentrat în a identifica atributele care fac din acest model unul dintre cele mai bine vândute pe piață la nivel european.

Nu mai este nicio îndoială pentru nimeni că piața de ambarcațiuni noi este în efervescență în România. 2024 aduce o serie impresionată de premiere atât pe zona velierelor mari cât și a ambarcațiunilor cu motor pentru agrement, pescuit sau activități conexe.

Beneteau Antares9 – un motorboat pentru petrecerea timpului liber pe apă

Este și un rezultat al numeroaselor promoții de noi comandanți pentru ambarcațiuni de agrement, produși de școlile private, dar și meritul celor care au început să prefere acest mod de a-și petrece timpul liber și vacanțele.

SeaTrial: Beneteau Antares9
SeaTrial: Beneteau Antares9

Din punctul meu de vedere este o evoluție firească, cum la fel de firesc va fi să vedem mai multe motorboat-uri noi, în detrimentul velierelor mari care necesită abilități suplimentare de manevrare.

Sigur, infrastructura nautică, și mă refer aici in primul rând la marine moderne, șantiere de reparații, furnizori de piese și servicii nu este încă pregătită, dar cu asta suntem obișnuiți din alte domenii, astfel că sunt convins că, poate și in urma a ceea ce scriem noi aici, autoritățile locale de pe litoral, Deltă și Dunăre vor începe să construiască și astfel de facilități, fie din bugete locale, fie in parteneriate publice sau private.

Trebuie doar să mai avem răbdare, pentru că nu-I așa, cu răbdarea treci și marea!

Revenind la testul nostru, primul de acest fel realizat in România, mai trebuie să fac o precizare și anume că a avut loc exact la câteva zile după intrarea României in spațiul Schengen cu porturile și aerogările. Mai exact, nu a mai fost nevoie să trecem prin birocrația obișnuită cu dosare depuse la Căpitănia Portului Mangalia sau formalitățile pentru Poliția de Frontieră. Pentru că scopul a fost să ne îndreptăm inițial către localitatea Balcik din Bulgaria.

SeaTrial: Beneteau Antares9
SeaTrial: Beneteau Antares9

Vremea deși frumoasă și plăcută pentru navigație, a venit și cu un val de 0,5 m, vântul în jurul a 10 noduri din direcția NE comprimis planul inițial de a face drumul Mangalia -Balcik dus-întors într-un timp rezonabil, drept pentru care am decis să scurtăm traseul, întorcând la Capul Shabla.

In total am parcurs aproximativ 6 ore, în condiții diverse, dar specifice navigației pe Marea Neagră. Mai precis, condiții obișnuite aici, dar mai puțin plăcute pentru agrement. Staționarea la ancoră, sau pasaje lungi fiind mai puțin plăcute, in special dacă echipajul nu este unul obișnuit cu marea.

Partenerul de weekend

Beneteau a supranumit acest model „The Ultimate Weekender” (cel mai bun partener pentru weekend) și până la urmă așa am simțit și eu. Antares 9 se remarcă aproape imediat prin grija pentru detalii și confort, fiind practic o invitație la a petrece cât mai mult timp pe apă.

SeaTrial: Beneteau Antares9
SeaTrial: Beneteau Antares9

Se observă experiența generațiilor Antares ulterioare pe care s-a grefat un design modern, cu un layout ce pune accentul pe maximizarea spațiului și eleganță, la care se adaugă o autonomie generoasă pentru croaziere scurte, in zona a100 de mile marine sau o zi.

De altfel, gama de modele produse de gigantul francez Beneteau, acoperă majoritatea segmentelor: de la ambarcațiuni mici, ce pot fi transportate ușor pe peridoc, la veliere mari și yacht-uri cu motor pentru activități comerciale și profesionale. In acest context familia Antares propune bărci mai orientate către activități de pescuit și agrement.

SeaTrial: Beneteau Antares9
SeaTrial: Beneteau Antares9

Gama s-a lansat treptat începând cu 2018, atât in versiuni cu motorizare onboard, cât și outboard, ulterior. Diferența in privința versiunii outboard, precum cea din test este layoutul modificat al pupei, extinderea pltformei de baie, mânerele integrate și scara de baie pliabilă.

Designul exterior este subliniat de stilul AirStep al cocii, ceea ce contribuie la o glisare mai bună pe valuri, pentru o navigație mai sigură și mai confortabilă. Și dacă tot vorbim de confort trebuie apreciat cockpitul exterior (1,5 x 2,4m) cu o generoasă banchetă in „U” ce poate fi transformată într-o zonă de plajă sau de relaxare alături de prieteni.

Și dacă tot am vorbit de plajă, cel mai probabil doamnele vor aprecia și zona cu saltele amenajată în prova.

SeaTrial: Beneteau Antares9
SeaTrial: Beneteau Antares9

Spațiu generos și propulsie cu două motoare

La interior, se găsesc două cabine separate, salonul cu bucătărie integrată, baie cu duș, și un layout care îl fac ideal pentru o navigație de plăcere in familie sau cu prietenii. La asta contribuie și suprafața vitrată generoasă, cu un post de conducere ce oferă o vedere panoramică și un interior extrem de luminos. De altfel, ce te copleșește este sentimentul de spațiu.

In plus scaunul copilotului este pivotant, oferind astfel acces către prova sau către masa hărților. 4 persoane pot călători astfel extrem de confortabil la bord, in interior, banchetele și masa putându-se transforma în pat dublu, dacă este nevoie.

SeaTrial: Beneteau Antares9
SeaTrial: Beneteau Antares9

Accesul între salon și cockpit se realizează prin intermediul unei uși glisante din trei segmente, opțional barca putând fi echipată cu pavilion panoramic, sau cum era cazul modelului testat cu bimini top textil, care la nevoie se putea închide complet pe toate laturile pentru o mai bună protecție in caz de ploaie, soare sau insecte.

Pilotul are la rândul său, o ușă glisantă laterală, foarte practică în momentul acostărilor. Accesul între provă și pupă este asigurat de un culoar mai generos pe tribord, cu observația că trebuie să te ții foarte bine de mânerele de pe pavilion ca să te poți deplasa in siguranță. Din punctul meu de vedere, nu a-și recomanda ca acest lucru să se facă in marș, iar când barca este staționată doar după un instructaj clar.

SeaTrial: Beneteau Antares9
SeaTrial: Beneteau Antares9

La interior se poate petrece o noapte in condiții de confort deplin, in cele două cabine cu paturi duble.

Una peste alta, interiorul este generos, cu un layout practic, culori moderne și materiale ce par foarte rezistente la uzură și pete.

SeaTrial: Jeanneau Yachts 55 – un nou concept în rarefiata lume a yachturilor pentru proprietari

In privința pescuitului nu știu ce să spun, nu am observat vreo amenajare specială cu excepția unei lăzi de de pește din cockpit, dar cu siguranță, pasionații vor găsi suficiente locuri din care să lanseze.

Două „gemene” Suzuki  a câte 200CP

Antares 9 vine cu mai multe motorizări, chiar și pentru soluția outboard, dar pentru croaziere pe mare, soluția aleasă pentru modelul testat de noi este optimă. Și anume două motoare, in cazul nostru Suzuki, a câte 200CP fiecare, cea mai performantă soluție oferită de producător. Beneficind de două rezervoare de combustibil a câte 300 litri, aceasta poate atinge o autonomie de până la 24 de ore. Rezerva de apă potabilă fiind de 160 de litri.

SeaTrial: Beneteau Antares9
SeaTrial: Beneteau Antares9

Spuneam că pentru mare, soluția 2x200CP este aproape obligatorie, cu mai puțină putere barca ar avea o dinamică modestă, dată fiind coca lată și masa totală. Oricum, chiar și așa, soluția outboard nu oferă vreo dinamică explozivă, ba dimpotrivă, trebuie ca viteza să fie construită treptat, iar pe măsură ce crește să se regleze trim-ul până la obținerea glisării.

Startul rapid de pe loc este greu de obținut, mai ales pe o mare cu val, iar menevrele de evitare și virare trebuie făcute din timp și fără bruscări. Recunosc că mi-a plăcut mai mult pe vânt purtător, când am mers odată cu valul și am atins o viteză de coazieră de 24 de noduri, ceea ce a însemnat că am ajuns la Shabla în puțin peste o oră. Dar întoarcerea, cu val din față a fost mai provcatoare, viteza medie fiind de doar 10 noduri, scopul fiind păstrarea unei zone de confort pentru pasageri și ambarcațiune.

În loc de concluzie

Până la urmă nu pot decât să trag o singură concluzie, Antares9 este exact cum spune producătorul, o barcă de agrement, pentru weekend, deplasări de o zi, ce poate acomoda in condiții mai mult decât decente 6 persoane, la o capacitate maximă de 10 persoane.

Sea trial: DB/37 în premieră mondială testat la Cannes de YachtExpert

Este ideală pentru grupuri de prieteni sau familii care vizează petrecerea unui timp de calitate și o deplasare rapidă între zonele de acostare sau baie. Poate mai puțin adaptată la pescuit, micșarea pe barcă și in jurul cabinei fiind mai anevoioasă.

Antares9 va fi apreciată cu siguranță și de skipperii aflați la început de drum, fiind ușor de operat, cu o bună vizibilitate de la timonă și ușor de pilotat.

SeaTrial: Beneteau Antares9

De altfel, modelul testat se află permanent în LifeHarbour Marina din Limanu, unde poate fi admirat sau chiar închiriat pentru agrement, astfel că vă veți putea convinge și personal de ceea ce am afirmat. Oricum, eu vă recomand, dacă vă gândiți să faceți o astfel de investiție și vă place acest model să închiriați mai întâi barca pentru un weekend sau două, trei zile pentru a o testa în condiții cât mai variate.

Carateristici tehnice: Beneteau Antares9

Marca Beneteau
Construcție Monohull (monococă)
Lungime totală (m) 9,12
Lățime (m) 2,99
Pescaj (m) 0,9
Masă proprie (t) 4,259
Air draft (m) 3,25
Rezerva de apă (l) 160
Motoare 2 x 200CP
Rezervă carburant (l) 2 x 300

SeaTrial: Jeanneau Sun Odyssey 350 (Performance), un cruiser cu veleități sportive

Adaugati comentariu