La cea de-a 76-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes, show-ul de pe covorul roșu și de pe ecrane a avut un rival pe măsură, în zona portuară a oraşului din sudul Franţei. Acolo unde, marca BMW şi producătorul de bărci TYDE au prezentat THE ICON, un nou tip de portdrapel pentru mobilitatea durabilă pe apă. Foto: BMW & TYDE
Pe șosele, electrificarea a încetat să mai fie un deziderat. Sigur, mai sunt mulți pași de parcurs, în special în ceea ce privește infrastructura, însă lucrurile se mișcă într-un ritm accelerat. Iar vehiculele electrice au, pe măsură ce se scurg lunile și anii, o cotă tot mai mare de piață.
THE ICON, mobilitate durabilă pe apă
Și pe mare lucrurile încep să se schimbe. Iar dacă progresul în domeniu sustenabilității a fost mai lent în comparație cu ceea ce se întâmplă pe uscat, sunt tot mai multe entități, de la start-up-uri la constructori cu ștaif, care mizează pe tehnologiile „verzi”. Menite să schimbe mentalități și o realitate care spune că multe segmente ale mobilității maritime încă funcționează 100% cu combustibili fosili.
Vise plutitoare expuse la Festivalul de Yachting de la Cannes
Un exemplu îl reprezintă și THE ICON, o ambarcațiune care reuneşte călătoriile locale fără emisii cu o viziune a luxului care îmbrăţişează plăcerea.

De asemenea, THE ICON încapsulează o formă de lux de avangardă. Ambarcaţiunea inovatoare atrage prin designul său unic şi oferă, de asemenea, pasagerilor o experienţă complet nouă de mobilitate.
Aici, în mijlocul unei ambianţe exclusive la bord, confortul rafinat converge cu un impact redus semnificativ asupra mediului.
Un proiect BMW
Un proiect în care BMW a decis să profite de expertiza data de angajamentul vast față de mobilitatea durabilă în transportul rutier și să-l ducă și-n călătoriile pe apă.
Premierele Festivalului de Yachting de la Cannes 2024
BMW a venit cu ideea şi a dezvoltat conceptul pentru această colaborare de pionierat. Iar responsabili pentru designul THE ICON sunt creatorii de la hubul de inovaţie Designworks, o filială BMW Group cu studiouri în Los Angeles, München şi Shanghai. În timp ce dezvoltarea şi realizarea conceptului au fost încredinţate producătorului de bărci TYDE.

Cu o lungime de 13,15 metri şi cu o viteză maximă de 30 de noduri (30 mile marine, 55,56 km/h), THE ICON este un pionier pentru un nou segment de ambarcaţiuni cu propulsie electrică. Ambarcațiunea foloseşte un sistem de propulsie electric cu baterii pentru a stabili noi standarde în domeniul său în diferite moduri.
Până în prezent, mobilitatea electrică marină a fost limitată la ambarcaţiuni mai mici, mai lente, cu o autonomie relativ redusă. Iar segmentul bărcilor mai rapide, cu rază de acţiune mai lungă, este dominat de modelele cu motoare termice.
THE ICON redefineşte această relaţie între dimensiuni, viteza maximă şi raza de acţiune a unei ambarcaţiuni cu propulsie electrică.
Două motoare electrice a câte 100 kW
A face acest lucru posibil este o inovaţie din cursele de yachturi: flotoare. Acestea reduc necesarul de energie cu până la 80% în comparaţie cu o carenă convenţională. Tehnologia de flotare – prin care ambarcaţiunea se deplasează pe structuri de aripi sub nivelul apei, în timp ce carena pluteşte deasupra
Lamborghini FUTUR-E un sportboat electric din 2024
Două motoare electrice de 100 kW transformă cei 240 kWh de energie furnizaţi de şase baterii de la BMW i3 într-o autonomie atrăgătoare de peste 50 de mile marine (peste 95 km).
Ambarcaţiunea poate furniza o viteză de operare de 24 noduri (45 km/h), în timp ce viteza maximă este de 30 de noduri (55 km/h).
THE ICON impresionează printr-un sistem de propulsie puternic care nu creează zgomot sau emisii. Tehnologia de flotare îi permite să atingă viteze mari fără să genereze valuri sau siaj în urma ei. Într-adevăr, singurele lucruri pe care THE ICON le lasă în urmă în timpul fiecărei călătorii sunt plăcerea şi bucuria.

Totodată, peisajul sonor de la bord, la fel de impresionant, este creat de sistemul Dolby Atmos, capabil să ofere o calitate audio impresionantă.
Când a fost vorba de dezvoltarea conceptului acustic – care cuprinde nota sistemului de propulsie şi tonuri plăcute şi intuitive de funcţionare -, BMW a apelat la dublul câştigător al premiului Oscar Hans Zimmer.
Creaţiile acustice revoluţionare evocate de compozitorul de la Hollywood oferă o nouă eră a plăcerii călătoriilor durabile pe apă.
Cannes Yachting Festival 2023: Noi ambarcațiuni la debut (12-5m)
Echipa de design a avut misiunea de a transpune conceptul unic al THE ICON într-o experienţă emblematică – de la impactul vizual iniţial din exterior până la imaginea interiorului.
Corpul ambarcaţiunii, care este alcătuit dintr-o carenă foarte plată şi un element central de sprijin pentru arhitectura transparentă, este modelat printr-un limbaj de design precis din punct de vedere tehnic.
Conturul de bază, cu forma sa în formă de prismă, permite o lăţime de 4,5 metri în secţiunea din spate. Acest lucru creează o intrare foarte spaţioasă în lounge-ul luxos. Coca în sine iese în evidenţă prin structura sa uşoară de origami.

Cu tehnologia de flotare care permite o experienţă de călătorie deosebit de lină, designerii au profitat de oportunitatea pentru a înlocui secţiunile laterale convenţionale ale unei ambarcaţiuni cu suprafeţe mari de sticlă.
Prin urmare, pasagerii se bucură de o privelişte extraordinară în timp ce plutesc deasupra apei. Benzile luminoase LED moderne la prova şi pupa, precum şi la punctele de conectare la încărcare completează efectul emblematic al THE ICON.
Uşile înclinate din sticlă oferă acces la o zonă de lounge care, cu mobilierul proiectat artistic pe un covor de lux, aminteşte de un caleidoscop. Fiecare piesă este formată din secţiuni de panouri metalice a căror structură de suprafaţă granulară reflectă lumina soarelui pe podea asemenea valurilor de pe mare.
7 yachturi ecologice ce vor schimba viitorul navigației
Scaunele rotative la 360° sunt esenţiale unei experienţe axate pe utilizator, cu toate caracteristicile esenţiale – inclusiv un sistem de infotainment bazat pe tabletă – aranjate la îndemână. Cu o simplă răsucire, scaunele pot fi repoziţionate pentru a facilita interacţiunea socială. Acest lucru creează un centru de întâlnire excelent care este ideal pentru orice port.
Staţia de comandă a ambarcaţiunii este situată central pe punte şi reprezintă o propunere convingătoare cu cârma şi instrumentele în design BMW autentic.
Sistemul de control/operare BMW iDrive
Înlocuirea gamei tradiţionale de instrumente nautice este o interpretare nouă a interfeţei BMW, care conţine toate funcţiile importante în cadrul unei unităţi de control digitale. Intersecţia dintre om şi maşină vine sub forma unui ecran tactil de 32 de inchi (81,3 cm) cu rezoluţie 6K şi aspectul sistemului de control/operare BMW iDrive.
În combinaţie cu sistemul de operare BMW 8, aceasta deblochează o nouă dimensiune în vizualizarea informaţiilor şi interacţiunea digitală. Funcţiile-cheie, cum ar fi informaţiile despre autonomie şi rapoartele meteo, pot fi apelate folosind comenzi vocale.

Ambarcaţiunea dezvăluită în premieră la Cannes nu este un studiu de design sau un concept, ci un exemplar complet gata de producţie, cu tehnologie de pionierat.
Maserati inovează în segmentul bărcilor electrificate cu Tridente
THE ICON este susţinută de un concept de platformă care oferă capacitate vastă de adaptare la dorinţele şi nevoile individuale atât în ceea ce priveşte experienţa emoţională, cât şi designul interior. Este axat pe stiluri de viaţă moderne, urbane şi poate fi folosit ca mijloc de transport maritim atât de către clienţii privaţi atenţi la lux, cât şi în sectorul comercial.
Ambarcaţiunile produse pe baza THE ICON vor accelera cauza mobilităţii de lux fără emisii pe apă şi vor deschide un segment cu totul nou. Misiunea lor va fi să inspire mobilitatea pe apă fără emisii de CO2 – fără a polua mediul, fără zgomot, dar cu confort maxim.
Comentați?