Din grijă față de bărci

Boat Care Romania

Din grijă față de bărci- o discuție liberă și sinceră cu Mihai Tănase, o mai veche cunoștiință cu care am împărțit pasiunea comună pentru raliuri, iar ulterior pentru navigație. Dar dacă eu sunt fascinat de navigația cu vele, el se ocupă de peste 12 ani de întreținerea, repararea, recondiționarea și tot ceea ce este nevoie pentru ca ambarcațiunle care trec pragul „Boat Care România” să fie mereu ȚIPLĂ!

Interviu realizat de Adrian Drăgan; Foto: M. Tănase

Mihai Tănase - Boat Care Romania
Mihai Tănase – Boat Care Romania

De vorbă cu Mihai Tănase – Boat Care România – pentru Yacht Expert, Revista Nautică Română nr. 50

Ne reîntîlnim cu Mihai Tănase – Boat Care România –  după pandemie, timp în care activitatea de recondiționare, reparații și întreținere a ambarcațiunlori a luat în mod firesc amploare.

Perspectiva din care am realizat interviul este aceea de a demonstra că se poate face și în România un service de calitate pentru ambarcațiunile de agrement și chiar pentru mult mai pretențioasele veliere.

Peste 90% din cei care își spală bărcile au găleata plină de Cif, Domestos, acetonă, diluant, tix sau mai știu eu ce și nu spunem nimic

Te rog să-mi spui foarte pe scurt cum ai început această activitate, care a fost ca să spun așa triger-ul?

Povestea Boat Care România a început pe vremea când eram un mândru corporatist la București și totodată un mărunt posesor de barca, undeva 2005-2006…

Îmi amintesc că ieșirile pe apă erau exclusiv în weekend.i De cele mai multe ori reușeam să „fug” de la birou vineri, undeva după prânz, să ajung pe la Tulcea și să mă apuc să-mi spăl barca și să o pregătesc de plecare, ceea ce invariabil asta însemna 2-3 ore minim. Chestia asta mă frustra enorm pentru că îmi fura din timpul pe care trebuia să-l petrec pe apă…

Prin 2008, deja pusesem corporatismul în cui după vreo 17 ani, am decis să mă dedic exclusiv segmentului de întreținere ambarcațiuni: spălat, vopsit antivegetativ, mici operațiuni de întreținere, etc. La acea vreme aveam o gramadă de amici care aveau bărci și invariabil am dezvoltat relativ rapid o clientelă serioasă, mai ales că promovam un serviciu inexistent la acea vreme în România: abonamentele de intreținere periodică pentru ambarcațiuni.

Înainte și după
Înainte și după

Ce fel de servicii furnizează Boat Care România și pentru ce fel de ambarcațiuni?

Boat Care România și-a propus încă de la început să se adreseze tuturor posesorilor de ambarcațiuni de orice tip, motorboat, velier, comercial, și așa mai departe,, propunând seriviciile de care toți proprietarii fug (fie pentru ca nu au timp, fie că nu stiu ce trebuie să facă la o barcă): întreținere periodică (spălat/curățat cu produse specifice domeniului nautic, aplicare tratamente antivegetative, restaurare prin vopsire profesionistă cu materiale specifice ambarcațiunilor de agrement, conservare cu folie termocontractibilă pentru sezonul rece sau/și transport, pregătire pentru sezonul estival, etc.)

După o lungă perioadă în care am activat cu o bază stabilă la Tulcea și proiecte în toate marinele din România, dar și în diverse porturi din Europa, începând cu 2019 ne-am așezat la „casa noastră – Clinica de Bărci”, adică atelierul nostru situat în Constanta (în zona Industrială) unde avem toata logistica necesară pentru serviciile pe care le oferim:

  • Vopsitorie profesionistă pentru orice tip de ambarcațiune, servicii oferite exclusiv cu produse din gama AkzoNobel – AwlGrip și International Professional Rage
  • Spălătorie/Curățătorie/Detailing pentru orice tip de barcă, servicii specializate oferite de către Premium Boat Wash (parte a grupului Nautic Experts)
  • Conservare (infoliere) cu folie termocontractibila pentru sezonul rece (dry dock) sau transport pentru orice tip de barcă
Restaurare teck pentru un velier
Restaurare teck pentru un velier

Am observat ca in ultimul timp ați mers și pe zona mai exclusivistă a velierelor. Ce operații specifice diferite sunt necesare aici, ce a presupus asta din partea voastră ca și personal, calificare, materiale etc?

Cam de prin 2015, piața românească de boating, dar în special cea de sailing, a cunoscut o dezvoltare evidentă (chiar prea evidentă), iar noi nu am făcut altceva decât să ne pliem pe cererea din această piață.

Sigur, fiecare proiect în care am fost implicați a însemnat un plus de experiență și a adăugat un plus de valoare în portofoliu, dar pentru echipa #boatcareromania toate proiectele de restaurare au fost tratate în mod egal cu pasiune și dedicare maximă.

Evident că proiectele ample sau de impact, care au presupus un volum mai mare de muncă și logistică, au fost mai solicitante din toate punctele de vedere, dar procedurile noastre sunt identice indiferent de modelul de barcă.

Venind dintr-un domeniu care se baza 100% pe proceduri (corporații), am aplicat sistemul și la noi în prăvălie și pot să spun ca funcționează perfect.

În cazul proiectelor de restaurare și/sau mentenanță sezonieră, velierele nu diferă cu nimic față de motorboat-uri (poate velatura să reprezinte un plus de atenție). Principiile de lucru sunt aceleași, corpul este tot din materiale compozite și necesită practic aceleași materiale.

Evident că există și părți componente specifice, de exemplu sunt foarte puțini cei care acordă atenția cuvenită derivorului unui velier.

Am întâlnit de multe ori (cel mai recent exemplu este din luna mai la un Oceanis 50) cazuri cu derivorul ruginit, șlefuit necorespunzător, chituit cu materiale neconforme, iar toate aceste mici “scăpări” aduc în timp „mari” probleme.

PREGĂTIREA BĂRCII pentru noul sezon

 

 

Sigur că n-am știut nici noi la început de unde să apucăm o barcă, dar în spatele fiecărui proiect, fiecărui tip de barca stau sute de ore de studiu aplicat, ani de experiențe (eșecuri și realizari), zeci de zile de cursuri și specializari în centrele de specialitate din Europa, kilometri de abrazive, sute de litri de antifouling și topcoat, nopți nedormite, riduri de frustrări, mii de role de trafalet, etc.

Din fericire pentru noi, în peste 14 ani am ars aceste etape până la degete și asta ne-a adus unde suntem azi și de fapt cred că fix asta ne face foarte buni în ceea ce facem: am urcat fiecare treaptă pe rând și crede-mă că n-am omis niciuna!

Cum faceți sau care este procedeul prin care sunteți solicitați să lucrați în alt loc decât la sediul vostru? Acest lucru crește semnificativ costul manoperei?

Cel mai simplu exemplu se intâmplă chiar zilele acestea când avem un superb proiect de restaurare a unui „vestit” velier în Belona (Eforie) – Jeanneau Sun Odyssey 54DS.

În cazul acesta am fost solicitați prin intermediul rețelei de aplicatori AwlGrip Europe, de către noul proprietar, pentru restaurarea (revopsirea) bordajelor. Ca în orice alt domeniu, practic ne relocam atelierul în marina Eforie: stații de șlefuire, compresor, scări, schele, folie, etc.

Cu cât crește costul? Pai este în funcție de locul de desfășurare al „ostilităților” pentru că practic manopera este aceeași, tot ce diferă este transportul sau dupa caz relocarea (pentru ca am avut cazuri de lucrări în Grecia, Italia, Turcia, Spania) și asta a implicat costuri adiacente (cazare/masa)

Cum vă procurați materialele și dacă se apelează la specialiști din străinătate pentru anumite lucrări? Care?

Aici cred c-aș putea povesti zile-ntregi, mi se mai spune și „Mihai Internaționalul”. Toata glumița asta vine de la faptul că încă de la începutul poveștii Boat Care Romania în atelierul nostru se folosesc EXCLUSIV produse International Professional Range, iar mai nou AwlGrip.

Fiind parte a grupului select de aplicatori AkzoNobel Europe, toate materialele vin din rețeaua de distribuitori: Germania, Suedia, Olanda, UK, Polonia, țări unde AkzoNobel are fabrici sau centre de distribuție.

Fiecare proiect de restaurare pe care-l avem este individual „trimis” la centrul de comenzi, mai exact fiecare barcă ieșită de la noi din atelier are în spate o comandă individuală pentru produsele folosite (antifouling, topcoat, primer, chit, etc)

Periodic, participam la cursurile de pregătire din cadrul rețelei de aplicatori AkzoNobel, cursuri unde sunt prezentate ultimele produse apărute și specificul lor, tehnici noi de aplicare, studii de caz, tips & tricks, noutățile din domeniul echipamentelor de protecție, etc.

Acolo unde proiectele necesită produse premium (vopsea metalizată de exemplu) ne consultăm cu specialiștii de la Hamburg și invariabil soluția care rezultă din discuții este de TOP.

Au existat și proiecte unde am cooptat colegi din rețea (Turcia, Grecia), dar fără falsă modestie aș putea spune că „a noastra e mai frumoasă” . Deși pare ciudat să știi că nu-s chiar așa de atenți la detalii ca noi (probabil din cauza volumului pe care-l au)…

Detaliază te rog ce operatii specifice efectuați, și ce operații externalizați?

Cum ti-am spus, ceea ce facem noi sunt strict lucrări de restaurare corp: reparații, vopsire profesionistă de antifouling și topcoat, spălare/curățare/detailing, înfoliere pentru sezonul rece și transport, dar de cele mai multe ori am oferit soluții complete pentru restaurări și-atunci am externalizat: mecanică, electrică, aplicare/inlocuire teak, reparații peridocuri, tapițerii, prelate și inchideri de marș, etc.

Vă gândiți să vă mai extindeți permanent și într-o altă locație?

Am avut acum ceva ani un asemenea gând, numai că în timp am realizat că noi, prin ceea ce și cum facem, suntem un furnizor de servicii premium și-atunci apare factorul uman: personalul!

Din fericire pentru noi, toți anii aceștia de experiență ne-au învățat o lecție pe care o știam din copilărie, dar pe care abia acum am înteles-o: „măi Mihai, indiferent ce te decizi să faci în viață, nu contează ce, fii cel mai bun…”

Si-atunci, ca sa putem furniza servicii de top, trebuie să ne canalizam toată energia și resursele într-un mediu controlat.

Azi, Boat Care Romania are capacitatea de a-și furniza serviciile oriunde, trebuie doar să-ți dorești ca la barca ta să lucram noi, iar tu să faci parte din grupul select al clienților noștri.

Ce lipsește în acest moment ca activitatea de navigație din România (atât pe ape interioare cât și costier)?

Ce lipsește?  Practic tot, dar personal aș începe cu alimentarea (combustibil)!!! Spun în cunoștiunță de cauză pentru că am fost implicat într-un proiect și stiu ce presupune să faci o benzinărie pe apă în România…

Mi se pare inadmisibil ca în 2022 să alergi cu bidoanele la barcă, e ceva ce mie nu-mi încape în minte, dar probabil că “există o explicație”.

Depășind momentul combustibil, cred că sunt foarte multe aspecte, dar noi românii suntem cunoscuți pentru „sârmă și ciocan” și ne-am descurcat întotdeauna.

Logistica în general este aproape inexistentă. Cu excepția unor locuri unde o mână de oameni au înțeles cum ar trebui să funcționeze o astfel de comunitate, în rest este JALE.

Locuri de acostare civilizate, plătibile = 0

Dacă azi vii cu o barcă în România și vrei să te duci într-o marină, chiar și pentru 48h, trebuie să faci apel la „instituția băiatului”: am eu un baiat care te rezolva…! Te rezolvă, da dai și tu ceva extra?

Dry Dock civilizat = 0

Dacă ai o barcă și vrei s-o scoți la iernat sau pur și simplu să-i dai antifouling: stai că Nea Gigi care e cu macaraua e la nuntă, că baiatu cu cântaru e în Grecia, ăla cu chingile are covid, cavaleții au dispărut, apa nu merge, sare siguranța, portaru e beat si nu poți să intri, ala care ți-a zis că-ti face rost de antifouling din șantier (ca e mai bun și e și aproape moca) nu mai răspunde, samd.

Conduita nautică = aproape 0

E adevărat că se văd îmbunătățiri majore în educația nautică (cel puțin în ultimii 3-4 ani), dar în continuare, deși mergem, vedem ce frumos și civilizat e în Grecia, Italia, Croația și ne place și mai vrem și am vrea și la noi să fie așa…, când venim acasă nu reacționăm când „vecinu” umblă glisat prin marină, când vedem că peste 90% din cei care își spală bărcile au găleata plină de Cif, Domestos, acetonă, diluant, tix sau mai știu eu ce și ca și-n viața noastră cotidiană tăcem și abia așteptăm să plecăm iar „afară”.

În rest, creștem și învățăm în fiecare zi cum să fim mai buni, ceea ce este extraordinar.

 

ÎNTREȚINEREA UNUI VELIER

Adaugati comentariu