Ce barcă să-mi aleg?

Apa, în diversele ei forme – râuri, lacuri, mare, ocean, este o permanentă atracţie pentru mulţi dintre cei care nu se mulţumesc doar să privească, vor să fie „mereu pe valuri”, indiferent că sunt într-o barcă cu motor sau la bordul unui yacht motorizat ori cu vele.

vopsea_ambarcatiuni_slide

Întrebarea este simplă, răspunsul ceva mai complicat deoarece trebuie să avem răspunsuri la câteva intrebări privind viitoarea noastră barcă – am numit generic „barcă”, dar se înţelege că discutăm şi de yachturi cu motor sau vele. Ofertele existente pe piaţa de profil din Romania acoperă cerinţele unui segment larg de potenţiali cumpărători şi viitori proprietari de ambarcaţiuni, dar o astfel de investiţie merită o atenţie pe măsură.

Cele mai importante întrebări ar fi, la o primă formulare: unde folosim barca, cât timp o folosim intr-un an şi, în final, pe ce buget ne putem baza?

Unde folosim barca? Avem de ales intre râuri, lacuri, bălţi, sau pe scurt, ape interioare, Dunărea şi Delta Dunării, Marea Neagră şi zona costieră sau, într-o perspectivă mai largă, navigaţia de larg pe mare sau ocean.

Cât timp o folosim? Escapade de sfârşit de săptămână la pescuit, un concediu de 1-2 săptămâni în Deltă sau la Mare sau, de ce nu, o croazieră în lungul litoralului pînă în Mediterana şi poate mai departe.

Ce buget avem la dispoziţie? Concret, pe lângă banii necesari cumpărării unei bărci noi sau de ocazie mai trebuie să ţinem cont şi de costurile cu staţionarea la cheu, taxele anuale, asigurarea generală a bărcii, dar şi a celor care vor fi la bord în cazul unor croaziere mai îndelungate, banii necesari consumabilelor – combustibil, hrană, banii pentru echipamente suplimentare de siguranţă individuală care sunt obligatorii conform reglementărilor legale, bani pentru cumpărarea motorului, bani necesari transportului de pe uscat pe apă la care se adaugă, evident, veşnicele „cheltuieli neprevăzute”.

Cam acesta ar fi răspunsul la o primă analiză pe care trebuie să o facem înainte de a începe să căutăm barca pe care ne-o dorim.

Ce mai trebuie să ştim? Semnificaţia unor unităţi de măsură pe care le întâlnim în cataloagele sau ofertele la care avem acces:
• lungime: 1 inch (in / ţol) = 2,54 cm; 1 foot (ft) (picior) = 12 inches = 0,30480 m;
• greutate: 1 kg = 2,20 pounds;
• volum: 1 litru = 0,22 gallon; 1 gallon = 4,54 litri;
• presiune: 1 bar = 1, 019 atmosfere;
• putere: 1 kW = 1,36 CP;
• distanţe: 1 Mn (Milă nautică) = 1852 m;
• viteză: 1 Nd (nod) = 1 Mn/h.

Analizând cumpărarea unei ambarcaţiuni doar din perspectiva locurilor în care poate fi folosită şi a modelelor existente putem face o rapidă clasificare:

Ape interioare, Deltă: pescaj sub 1 m – ambarcaţiuni gonflabile, rigide din lemn, aluminiu, PAFS (poliester armat cu fibră de sticlă), mini-yachturi cu motor sau vele, de 5-6 m şi greutatea de 600-1000 kg, cele cu motor fiind net avantajate.

Dunăre, zona costieră de la Marea Neagră: yachturi cu motor sau vele cu lungimi începând de la 6 m, posibilitatea staţionării la bord pentru minim 2 persoane.

Navigaţia costieră: yachturi cu motor sau vele, 1-2 cabine, asigurarea staţionării la bord pentru 4-6 persoane.

Bărcile gonflabile

Recomandabile pentru rîuri sau lacuri, Deltă, litoral, ideale pentru o navigare la mică distanţă de ţărm, excelente pentru pescuit, mici excursii sau, pur şi simplu, pentru plăcerea de a naviga.

Ambarcaţiunile pot fi cu chilă gonflabilă sau rigidă, cele cu chila gonflabilă au lungimi de 3- 4 m, greutate 45 – 90 kg, capacitate de transport 4-9 persoane, propulsie cu motoare de 15 – 35 CP. Corpul bărcii este format din 2 sau 3 baloane gonflabile laterale şi o chilă care se umflă separat în lungul bărcii cu rol de micşorare a derivei. In interior este un panou necesar pentru rigidizare format din două sau mai multe segmente de lemn sau aluminiu. Materialul din care este realizat corpul este cauciucul pânzat sau materialele sintetice, în borduri sunt locaşuri de fixare a vîslelor, iar de jur împrejurul bărcii este prevăzută o margine de protecţie .

Transportul se face în portbagajul maşinii sau cu barca umflată şi fixată pe un portbagaj exterior pe acoperiş sau pe o remorcă de mici dimensiuni.

O variantă a bărcii gonflabile este barca cu chilă rigidă, soluţie constructivă care asigură o mai mare rigiditate în special pe valuri, micşorarea derivei laterale şi îmbunătăţirea manevrabilităţii. Chila rigidă face posibilă construcţia unor ambarcaţiuni de până la 6-7 m, propulsie cu două motoare, capacitate de 12 persoane, dar transportul se face cu o remorcă mai mare.

În ambele variante constructive comanda motorului și a direcţiei poate fi făcută de la maneta motorului sau de la un panou separat dotat cu volan şi instrumente de control.

O variantă interesantă a barcilor gonflabile este cea a bărcilor cu catarg şi vele, cu un singur corp sau cu două (catamaran), bărci care oferă plăcerea unei navigaţii silenţioase, economice şi, putem spune, ecologice.

Avantaje:

• preţ abordabil, nu necesită o întreţinere pretenţioasă, poate fi adusă pe mal sau ţărm, pescajul mic permite navigarea pe ape puţin adînci, raportul între lungime-lăţime asigură o stabilitate satisfăcătoare.

Dezavantaje:

• posibilitatea de deteriorare la contactul cu pietre ascuţite, scoici, crengi sau copaci care sunt sub nivelul apei, nu permite staţionarea pasagerilor pe timpul nopţii, nu oferă protecţie pe timp de ploaie, spaţii relativ reduse pentru depozitarea alimentelor, echipamentelor, rezervelor de combustibil şi, implicit, limitarea distanţelor de deplasare;
• datorită materialelor din care este realizat corpul bărcii este necesară o ingrijire pe perioada de neutilizare, recomandabil este ca depozitarea să fie făcută în stare semiumflată;
• remorca sau peridocul trebuie să fie omologate.

Bărci rigide

Pescajul redus le face recomandabile pentru ape interioare, Deltă, zone apropiate de ţărm, utile pentru pescuit, plimbări cu prietenii sau familia, robuste şi sigure în exploatare.

Ambarcaţiunile sunt construite din metal (aluminiu în general) sau PAFS (poliester armat cu fibră de sticlă), lungimi începând cu 3-4 m până la 6-7 m şi propulsie cu 1-2 motoare – comanda cu maneta motorului sau panou dotat cu volan şi instrumente de control. Dispun de o punte deschisă, unele variante sunt amenajate special pentru pescuit cu scaune, suporturi undiţe, spaţii depozitare, spaţii pastrare peşti.

Transportul bărcii se face cu remorcă mono sau dublă osie, omologată, nu oferă posibilitatea staţionării la bord pe timpul nopţiii sau pe vreme nefavorabilă.

Avantaje:
• preţ abordabil pentru cele cu lungimi de pâna la 4 m;
• posibilitatea cumpărării împreună cu alţi prieteni pasionaţi de pescuit este o variantă interesantă pentru bărcile cu preţuri şi dotări superioare;
• transport relativ uşor cu remorcă sau peridoc adaptat pentru majoritatea maşinilor;
• întreţinere uşoară;
• durabilitate în timp.

Dezavantaje:
• pe perioade mai lungi de neutilizare necesită spaţiu corespunzător – hangar, magazie;
• nu asigură protecţie în caz de ploaie şi nici spaţii pentru staţionare pe timp de noapte;
• peridocul de transport reprezintă o problemă în plus – cumpărare, omologare, păstrare.

Mini-yachturi

Reprezintă varianta cea mai interesantă pentru pasionaţii de navigaţie prin compromisul între preţul de cumpărare, caracteristicile tehnice (dimensiuni, greutate, număr pasageri), cheltuielile de întreţinere şi exploatare şi locurile sau zonele în care pot fi utilizate – Dunăre, Deltă, mici croaziere în lungul litoralului Mării Negre. Construcţia corpului este de obicei din PAFS, propulsia este cu motor sau vele, acestea din urmă având şi un motor auxiliar. Lungimea unui mini-yacht poate fi între 5-7 m pentru cele cu motor şi între 7-8 m pentru cele cu vele, capacitate de staţionare la bord pentru 2-4 persoane, rezerve corespunzătoare de combustibil şi apă, amenajare minimală pentru gătit şi grup sanitar, dar în compensare spaţiu pe punte suficient pentru relaxare şi plajă.

Motorul poate fi amplasat în interior (inbord) sau exterior (outbord), cele inbord (recomandabile sunt cele Diesel) necesitînd spaţiu corespunzător pentru verificări tehnice şi eventuale reparaţii. Varianta outbord face mai dificilă reparaţia în condiţii de vreme nefavorabilă, la care se adaugă o atenţie specială contra deteriorării sau chiar furtului atunci când ambarcaţiunea este lasată în locuri nesupravegheate.

Avantaje:

• dimensiunile şi greutatea relativ reduse permit tractarea cu o maşină normală de teren;
• pescajul de sub 1 m la cele cu motor permite acostarea aproape de ţărm sau navigarea pe ape puţin adânci;
• posibilitatea staţionării la bord pe timpul nopţii le face atractive pentru mici croaziere între porturile de pe litoral sau în Deltă;
• preţuri suficient de accesibile;
• pot fi păstrate pe timpul iernii intr-o curte sau garaj mai mare;
• costurile suplimentare – întreţinere periodică, staţionare la cheu, taxe şi impozite – sunt suportabile;
• ambarcaţiunile cu vele, chiar dacă sunt de dimensiuni reduse, sunt recomandabile pentru cei care vor să traiască „pe viu” plăcerea navigaţiei în stare pură.

Dezavantaje:

• dimensiunile reduse ale spaţiului pentru pasageri presupun acceptarea unor condiţii minime de confort;
• nu se poate naviga în siguranţă atunci când condiţiile sunt nefavorabile – valuri mari, vânt puternic, ceaţă;
• ambarcaţiunile cu vele au, in general, pescaj de peste 1 m datorită derivorului, lucru care pune serioase probleme în Deltă sau la navigaţia aproape de mal sau ţărm;
• transportul pe uscat se face numai cu peridocuri care trebuie să fie omologate.

Yachturi cu motor sau vele

Ambarcaţiuni care oferă condiţii sporite de confort, permit staţionarea la bord pe perioade mai lungi de timp şi, pe cale de consecinţă, asigură posibilitatea unor concedii mai lungi şi efectuarea unor croaziere între porturile de la Marea Neagră, ieşiri în Mediterana, iar pentru cei cu pregătire corespunzătoare ocazia unei întâlniri cu spaţiul larg al oceanului.

Corpul yachturilor este construit din lemn – cele tradiţionale, metal – aluminiu sau oţel, PAFS sau mixt – lemn acoperit cu PAFS. Lungimea ambarcaţiunilor cu motor pleacă de la 8-9 m pînă la 12-15 m, iar în cazul mega-yachturilor depăşeşte 30 m, cele cu vele încep de la 10-12 m până la 15-20 m, dimensiunile generoase permiţând un confort la standarde superioare atât pentru cel care este la timonă cât şi pentru pasageri. Yachturile cu motor (in sau out bord) au minim două cabine, grup sanitar și spaţiu de gătit mai mari, unele au post dublu de comandă – cel exterior pe o punte superioară (fly deck) care oferă o perspectivă deosebită, cele cu vele au sisteme de bord care permit comanda relativ uşoară a velaturii şi cârmei (pilot automat).

Avantaje:

• confort superior pentru toţi cei aflaţi la bord ;
• echipamente şi instrumente care asigură o navigaţie în deplină siguranţă;
• posibilitatea efectuării unor adevărate croaziere pe distanţe mari şi pe perioade îndelungate;
• yachturile cu vele pot constitui un bun suport pentru îmbinarea plăcerii navigaţiei cu viaţa sportivă şi comportamentul competiţional;

Dezavantaje:

• costuri mari – cumpărare, întreţinere, impozit şi asigurare, taxe staţionare în port şi la cheu;
• costuri mai mari pentru combustibil – motoarele Diesel sunt mult mai avantajoase, alimente, echipamente de bord şi individuale;
• responsabilitate crescută pentru conducătorul yachtului (skipper) faţă de ambarcaţiune şi cei de la bord;
• costuri pentru păstrarea yachturilor pe timpul iernii – locuri special amenajate şi păzite (hangare închise) sau ridicate pe cheu şi acoperite;
• transportul pe uscat se face cu peridocuri speciale, iar punerea pe apă cu macarale corespunzătoare;
• costuri suplimentare pentru dotarea cu echipamente suplimentare faţă de variantele „standard”.

Conducerea unei ambarcaţiuni, indiferent de marime şi propulsie, este permisă în baza unor examene necesare obţinerii unui certificat de conducător cu mai multe categorii stabilite pe diverse criterii: lungimea ambarcaţiunii, distanţa faţă de ţărm, ape interioare şi/ sau distanţa faţă de ţărm, modul de propulsie. Ambarcaţiunea va trebui să respecte condiţiile legale de navigaţie şi va primi un număr de înregistrare de la autoritatea competentă din raza portului în care se află.

Ambarcaţiunile mici sau mari, cu motor sau vele, noi sau de ocazie, toate înseamnă oportunitatea unui alt stil de viaţă pentru noi, familie, prieteni, noi senzaţii şi trăiri care ne vor ajuta să evadăm din obişnuinţa vieţii terestre şi să trăim clipe de neuitat pentru că vom fi „mereu pe valuri”.

Bun venit la bord!

Adaugati comentariu